Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-03-05, 20:40
Medlem
Någon som testat, ser ju väldigt lik ut en F1 men säg nått som inte har kopia idag. Priset var ju bra iallafall och som enklare jaktkniv kanske den duger?!

http://www.jaktkit.com/jaktknivar-kn...kniv-knv1.html
Citera
2013-03-05, 20:44
Medlem
tzjs avatar
Ser ju ut som en karbonkopia nästan.

Med min erfarenhet av Fällknivens knivar, så kan jag inte göra annat än att rekommendera dig att spara de extra hundralappar som krävs för att kunna köpa en riktig F1:a.

Aldrig sett denna kopian innan, men kopior är jag skeptisk till i allmänhet.
Citera
2013-03-05, 20:53
Medlem
Memnoks avatar
Rätt stor skillnad på stålet, fällkniven är vg10 och det där såg ut som standardstål, dessutom kostar originalet bara någon hundring mer. Då känns det onödigt att köpa kopian.
Citera
2013-03-05, 20:57
Medlem
sharkbaits avatar
Fällknivens F1 är en utmärkt kniv för de som behöver en riktigt bra kniv.

För dig som egentligen inte ställer särskilt höga krav kring knivens pålitlighet rekommenderar jag istället att köpa en jaktkniv från gerber eller något annat väletablerat knivfabrikat vilket är betydligt billigare.

Jag hade aldrig lagt 750:- för en kopia som denna.
Citera
2013-03-05, 22:47
Medlem
ErnestShackletons avatar
Varför inte köpa en morakniv för 70kr? Jag har haft min i sju år och använder den dagligen både i skogen och till massa hobbyprojekt... Har aldrig riktigt förstått vitsen med en dyrare kniv. Skär dom bättre? Jag både slipar och putsar min kniv och den är alltid vass som ett rakblad.
Citera
2013-03-05, 23:07
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErnestShackleton
Varför inte köpa en morakniv för 70kr? Jag har haft min i sju år och använder den dagligen både i skogen och till massa hobbyprojekt... Har aldrig riktigt förstått vitsen med en dyrare kniv. Skär dom bättre? Jag både slipar och putsar min kniv och den är alltid vass som ett rakblad.
Inget fel på en morakniv men en fällkniven eller annan kniv av bättre klass har flera kvalitéer som gör den bättre. De håller eggen bättre, blir vassare, är skönare att jobba med och så vidare. Klart att du klarar dig med en morakniv (som är en fantastisk kniv sett till priset) men skall du använda kniven mycket är det roligt att ha ett riktigt bra verktyg.
Citera
2013-03-05, 23:29
Medlem
Ni har säkert rätt i att lägga några hundra till för efter en googling känns som en oseriös firma. Här är från nått jaktforum där nån som kallar sig Svartfot verkar vara ägare till jaktkit tjoar och stojar.http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?t=157914
Citera
2013-03-05, 23:38
Medlem
ErnestShackletons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Inget fel på en morakniv men en fällkniven eller annan kniv av bättre klass har flera kvalitéer som gör den bättre. De håller eggen bättre, blir vassare, är skönare att jobba med och så vidare. Klart att du klarar dig med en morakniv (som är en fantastisk kniv sett till priset) men skall du använda kniven mycket är det roligt att ha ett riktigt bra verktyg.

Vad gör man om man behöver en kniv för 3000kr? Jag har då under sju års tid aldrig behövt någon annan kniv och då har jag ändå skogen som min arbetsplats.

Det är som att man skulle trimma en ferrari.. Helt onödigt. Stål hit och stål dit. Frågar ni mig handlar allt om man kan använda en slipsten eller inte.
Citera
2013-03-06, 07:11
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Vad gör man om man behöver en kniv för 3000kr? Jag har då under sju års tid aldrig behövt någon annan kniv och då har jag ändå skogen som min arbetsplats.
Känner man att man har behov för en kniv för 3000 köper man lämpligen det, precis som man köper en Ferrari istället för en Skoda om man vill det. Eller också resonerar man som du och tycker att man använder skodan varje dag och den funkar utmärkt från punkt a till b och inte ser ingen anledning att köpa dyrare.
Citat:
Det är som att man skulle trimma en ferrari.. Helt onödigt. Stål hit och stål dit. Frågar ni mig handlar allt om man kan använda en slipsten eller inte.
Kan man inte slipa spelar det ingen roll vilken kniv man har.
Citera
2013-03-06, 10:13
Medlem
ErnestShackletons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Känner man att man har behov för en kniv för 3000 köper man lämpligen det, precis som man köper en Ferrari istället för en Skoda om man vill det. Eller också resonerar man som du och tycker att man använder skodan varje dag och den funkar utmärkt från punkt a till b och inte ser ingen anledning att köpa dyrare.

Kan man inte slipa spelar det ingen roll vilken kniv man har.

Dyra handgjorda knivar kan ju dessutom vara väldigt estetiskt tilltalande. Det kan jag hålla med om. Men jag skulle vara alldeles fär rädd för att använda en sån kniv till något riktigt arbete.

Jag vet dock inte om jag skulle resonera annorlunda om jag hade lika mycket pengar som ni..

Det finns lika många olika åsikter som knivar
Citera
2013-03-06, 10:40
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Dyra handgjorda knivar kan ju dessutom vara väldigt estetiskt tilltalande. Det kan jag hålla med om. Men jag skulle vara alldeles fär rädd för att använda en sån kniv till något riktigt arbete.

Jag vet dock inte om jag skulle resonera annorlunda om jag hade lika mycket pengar som ni..

Det finns lika många olika åsikter som knivar
I ärlighetens namn skulle jag också klara mig med en Mora (förutom min lilla kniv som jag alltid har i fickan) men då jag har råd och intresse skaffade jag bättre knivar. Samma sak med kockknivar, det går med en vanlig ikeakniv men det är roligare och man får bättre resultat med en riktigt bra kniv.

Dock faller det om man inte vågar använda kniven, alla mina är bruksföremål som motioneras rejält, även om jag naturligtvis tar hand om dem (min fällkniven är dock inte direkt spegelblank i bladet efter mången skogsslipning...).
Citera
2013-03-06, 11:57
Medlem
vera.os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foxit
Ni har säkert rätt i att lägga några hundra till för efter en googling känns som en oseriös firma. Här är från nått jaktforum där nån som kallar sig Svartfot verkar vara ägare till jaktkit tjoar och stojar.http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?t=157914

Ja den där firman vill man ju gärna inte göra affärer med!
Om man bortser från knivkopian så finns det ju ännu värre bluffgrejer. Kikaren måste ju slå alla rekord!

Nä jaktkit.com och Svartfot får inte mina pengar...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in