Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-03-06, 07:31
Medlem
TobaksHasses avatar
Varför testar inte fler att odla sin egen tobak?? Det är både roligt och spännande, Tar sin tid men det är en underbar hobby
Citera
2013-03-06, 08:21
Medlem
sexnolltvas avatar
Får man lov att göra det då?
Citera
2013-03-06, 08:36
Bannlyst
Att odla sin egen tobak är nog tillåtet så vitt jag vet, det är nog av bekvämlighet som det finns så få som odlar, och det är inte så många som har tålamodet.
Jag själv skulle aldrig ha det tålamodet.
Citera
2013-03-06, 08:37
Medlem
Argh123s avatar
Som jag fattat det ska den typ torka ett halvår. Så säg att du lägger ut odlingen på tidnings papper. Du måste ha det inomhus så det inte blåser elr förstörs av vatten dyl. Så, har du plats så visst, men sen kan resultatet utebli och då känns det nog rätt shit!
Tror det lätt förstörs om du flyttar runt det (ex inte vill ha framme när gäster tittar förbi). Bättre att göra alkohol i badkar då.
Citera
2013-03-06, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sexnolltva
Tobaksodling är helt legalt, dock får man inte sälja till dom under 18 år.
Citera
2013-03-06, 17:32
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sexnolltva
Absolut helt lagligt, bara man har plats att torka det..
Citera
2013-03-06, 17:44
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkborren
Att odla sin egen tobak är nog tillåtet så vitt jag vet, det är nog av bekvämlighet som det finns så få som odlar, och det är inte så många som har tålamodet.
Jag själv skulle aldrig ha det tålamodet.
Så sant tålamod krävs och plats.. En vind eller liknande är perfekt. sen hänger man de i taket..
-Där finns många kronor att spara för den som nyttjar tobak, Sen är det ju skillnad på olika tobaks varianter och vad man ska ha det till..

Fast en rolig och intressant grej är det..
Citera
2013-03-06, 18:24
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Många bor ju i lägenhet. Sedan vet många inte om att det går att odla tobak här i Sverige. En del tror att det är olagligt. Först skall man arbeta i landet och det tar tid och ork. Man måste ha plats att låta tobaken växa och sedan torka när den är skördad och så skall man helst fermentera tobaken.

När tobaken är färdig skall den bearbetas till cigaretter eller snus, etc och det tar tid och ork det med.

Jag funderar själv på en liten odling med 10-20 plantor för snustillverkning. Hur många gram torkat brukar man få i genomsnitt per planta?
Citera
2013-03-06, 18:44
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Många bor ju i lägenhet. Sedan vet många inte om att det går att odla tobak här i Sverige. En del tror att det är olagligt. Först skall man arbeta i landet och det tar tid och ork. Man måste ha plats att låta tobaken växa och sedan torka när den är skördad och så skall man helst fermentera tobaken.

När tobaken är färdig skall den bearbetas till cigaretter eller snus, etc och det tar tid och ork det med.

Jag funderar själv på en liten odling med 10-20 plantor för snustillverkning. Hur många gram torkat brukar man få i genomsnitt per planta?
100-300g
Citera
2013-03-07, 02:14
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s

Citat:
Ursprungligen postat av TobaksHasse
100-300g
Men sen ska ni veta att i en dosa från gamla goda tiden när den innehöll 50g snus så var endast 19-20g tobak.. Det kan vara bra att veta när man försöker räkna ut sin förbrukning..
Citera
2013-03-07, 11:33
Medlem
Ozmeisters avatar
Detta är något jag kommer att göra när jag flyttar till ett hus. I lägenhet är det kört.

Jag kommer att odla i syfte att göra piptobak.
Citera
2013-03-07, 13:35
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ozmeister
Detta är något jag kommer att göra när jag flyttar till ett hus. I lägenhet är det kört.

Jag kommer att odla i syfte att göra piptobak.
Härligt, jag har flera typer av piptobak.. Hör av dig senare bara
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in