2013-03-06, 15:48
Medlem
Hej jag har ett problem.
jag går i 3an på gymnaisumet och hade matteprov för 10 dagar sedan sen gick jag på sportlov.
Jag brukar alltid ha dåliga betyg i matte bara för jag pluggar lite med det och det vet min lärare.
Men just det här provet pluggade jag stenhårt med en kompis 2 dagar innan som är ädre och kan den mattematiken jag höll på med jätte bra så det fastnade i huvudet.
Nu efter lovet kommer läraren till mig och säger att hon vet att jag har fuskat och han hon ska bevisa det? vad ska jag göra jag sa till henne att jag verkligen inte har fuskat då sa hon "gör det här talet" och pekade på ett av dom svåra talen från provet och jag minns faktiskt inte hur man gör eftersom att jag bara pluggade in det snabbt och inte tänkt mer på det under lovet.
Så ska ha möte imorgon med rektorn och matte läraren så vad tycker ni jag ska göra?
Citera
2013-03-06, 15:50
Medlem
svampdamps avatar
Du borde få göra om provet om du redan ca 1 vecka efter provet inte kan lösa relevanta uppgifter. Det tyder på att du inte lärt dig ett skit. Hurvida du har fuskat eller ej kan jag inte svara på.
Citera
2013-03-06, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magnolium131
Hej jag har ett problem.
jag går i 3an på gymnaisumet och hade matteprov för 10 dagar sedan sen gick jag på sportlov.
Jag brukar alltid ha dåliga betyg i matte bara för jag pluggar lite med det och det vet min lärare.
Men just det här provet pluggade jag stenhårt med en kompis 2 dagar innan som är ädre och kan den mattematiken jag höll på med jätte bra så det fastnade i huvudet.
Nu efter lovet kommer läraren till mig och säger att hon vet att jag har fuskat och han hon ska bevisa det? vad ska jag göra jag sa till henne att jag verkligen inte har fuskat då sa hon "gör det här talet" och pekade på ett av dom svåra talen från provet och jag minns faktiskt inte hur man gör eftersom att jag bara pluggade in det snabbt och inte tänkt mer på det under lovet.
Så ska ha möte imorgon med rektorn och matte läraren så vad tycker ni jag ska göra?

Dem har ju inga som helst underlag för sin anklagelse. Det du ska göra är endast att tvärneka och säga att du lade ner mer tid inför detta prov än till tidigare prov. Mer än så behöver du inte säga. Fråga även läraren om hon har några som helst bevis för att du har fuskat. Svarar hon nej är det bara att lämna mötet och säga att du känner dig kränkt.
Citera
2013-03-06, 15:56
Medlem
Yosoytus avatar
Om du inte har fuskat så ska du inte vara orolig. Då ska du bara stå på dig. Du behöver inte göra något för att bevisa att du inte har fuskat. Däremot så, eftersom du har pluggat så bra så kan du ju bevisa det genom att lösa liknande tal som på provet. Du kan be att få andra tal än det du fick.

Om du däremot fuskat så... Ja, jag vet inte om du ska erkänna eller inte. Det borde i varje fall vara omöjligt att fuska om inte läraren är slapp och ger samma prov upprepade gånger.
Citera
2013-03-06, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FecutyZ
Dem har ju inga som helst underlag för sin anklagelse. Det du ska göra är endast att tvärneka och säga att du lade ner mer tid inför detta prov än till tidigare prov. Mer än så behöver du inte säga. Fråga även läraren om hon har några som helst bevis för att du har fuskat. Svarar hon nej är det bara att lämna mötet och säga att du känner dig kränkt.

Det är ganska lätt att se att TS har fuskat:
DEt finns tre sätt att ta reda på det.

1: han går från IG/F till A/MVG utan att kunna lösa en simpel fråga 1 v efteråt

2: TS har samma tankefel som en annan kompis, fel som inte är av typen "vanliga" tankefel som de flesta elever kan göra. Dvs Någon har skrivit av någon annan och fått fel. Hittar det här även hos 10-12 åringar.

3: TS har gjort exakt samma lösning som en annan kompis, på ett tal som det finns lika många lösningsstrategier som antal elever i klassen. Oddsen att två elever har exakt samma tänk är väldigt låga.

Oftast är det punkt 2 som avslöjar en fuskare som har gluttat på sin kompis.
Citera
2013-03-06, 16:01
Medlem
Det sjuka är att hon säger att hon har bevis på att jag fuskade då frågade vilka? då svarade hon vi tar det på mötet.. vad i helvette ..
Citera
2013-03-06, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Det är ganska lätt att se att TS har fuskat:
DEt finns tre sätt att ta reda på det.

1: han går från IG/F till A/MVG utan att kunna lösa en simpel fråga 1 v efteråt

2: TS har samma tankefel som en annan kompis, fel som inte är av typen "vanliga" tankefel som de flesta elever kan göra. Dvs Någon har skrivit av någon annan och fått fel. Hittar det här även hos 10-12 åringar.

3: TS har gjort exakt samma lösning som en annan kompis, på ett tal som det finns lika många lösningsstrategier som antal elever i klassen. Oddsen att två elever har exakt samma tänk är väldigt låga.

Oftast är det punkt 2 som avslöjar en fuskare som har gluttat på sin kompis.
Har inte skrivit av någon anna jag sa till henne kolla med min kompis då han jag satt bredvid ( vis att bara 2 vid ett bord) han hade betydligt sämre betyg frågade han också-.-
Citera
2013-03-06, 16:17
Medlem
Yosoytus avatar
Av denna tråd får man intrycket att du har fuskat.
Citera
2013-03-06, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yosoytu
Av denna tråd får man intrycket att du har fuskat.
Jag vet men hon är så övertygad själv att jag har fuskat så det känns som att jag har fuskat förstår du? sjukaste jag vart med om..
Citera
2013-03-06, 17:38
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Du borde få göra om provet om du redan ca 1 vecka efter provet inte kan lösa relevanta uppgifter. Det tyder på att du inte lärt dig ett skit. Hurvida du har fuskat eller ej kan jag inte svara på.
Det är ju dock inte hans problem. Inte ur fusksynpunkt i alla fall.
Citera
2013-09-07, 13:19
Medlem
Hur gick det TS?
Citera
2013-09-08, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NONAMEATM
Hur gick det TS?
Fick göra en omprövning på några tal
Citera