Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-03-12, 21:28
  #1
Medlem
Hej

Om jag har ett pulver och vill ta reda på vad det är för något, hur gör jag det? Jag vet vad det är jag beställt men vill veta om jag verkligen har fått det jag beställt, även om jag fått ett certifikat som bekräftar det.
Citera
2013-03-12, 21:35
  #2
Medlem
hej!
du får lämna in de hos polisen
och säga att du hittat de utomhus o vill
veta vad det är. Du blir inte straffad på något sätt
Mvh/Dr.Von Fraun
Citera
2013-03-12, 21:45
  #3
Medlem
svenasfulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nerukpsykologisk
hej!
du får lämna in de hos polisen
och säga att du hittat de utomhus o vill
veta vad det är. Du blir inte straffad på något sätt
Mvh/Dr.Von Fraun
ja de är ju en idé men det är nog inte så smart att förvara det hemma då det är på undersökning i fall det nu är olagligt och dom får för sig att göra husrannsakan
Citera
2013-03-12, 21:53
  #4
Medlem
Silverturks avatar
Vilket ämne handlar det om?
Citera
2013-03-12, 21:57
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverturk
Vilket ämne handlar det om?

Natriumkasein.
Citera
2013-03-12, 23:08
  #6
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markserilo
Natriumkasein.

Om jag har förstått dig rätt så har du (köpt?) ett pulver som du tror är natriumkasein? Nu vill du veta hur du lättast kan kontrollera om det vverkligen är natriumkasein?

Är ursprunget en mjölkprodukt?

Att testa på kasein kräver nog lite tankemöda såvida ingen har något enkelt reagens. Att testa på natrium är iofs enkelt men inte speciellt exakt.
Citera
2013-03-12, 23:27
  #7
Medlem
Silverturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Om jag har förstått dig rätt så har du (köpt?) ett pulver som du tror är natriumkasein? Nu vill du veta hur du lättast kan kontrollera om det vverkligen är natriumkasein?

Är ursprunget en mjölkprodukt?

Att testa på kasein kräver nog lite tankemöda såvida ingen har något enkelt reagens. Att testa på natrium är iofs enkelt men inte speciellt exakt.

Just "natrium" har inte så mycket med kaseinet att göra. Det är kaseinprotein och du kommer nog inte få något bra resultat med ett natriumreagens.

Ja, det är en mjölkprodukt. Hur man däremot kan särskilja ett specifikt protein? Nej, för det måste man nog göra masskromatografi eller liknande. Det är åtminstone knappast något man gör hemma.
Citera
2013-03-12, 23:42
  #8
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverturk
Just "natrium" har inte så mycket med kaseinet att göra. Det är kaseinprotein och du kommer nog inte få något bra resultat med ett natriumreagens.

Ja, det är en mjölkprodukt. Hur man däremot kan särskilja ett specifikt protein? Nej, för det måste man nog göra masskromatografi eller liknande. Det är åtminstone knappast något man gör hemma.

Jag vet att natrium inte har så mycket med kasein att göra. Vad jag spånade över var om man kunde identifiera någon annan komponent i pulvret...t ex natrium. Det är självklart fullt möjligt men positiv natriumförekomst är ju inget som garanterar att det handlar om natriumkasein. Det skulle rent teoretiskt kunna vara natriumklorid.

Det är möjligt att det finns sakkunskap på dom större livsmedelslabben i Sverige. Om dom sen vill hjälpa till är nog tveksamt.
Citera
2013-03-15, 07:08
  #9
Medlem
wääuus avatar
Du kan ju testa för protein, http://en.wikipedia.org/wiki/Biuret_test
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback