Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-05-19, 13:13
  #1
Medlem
Dwers avatar
Jag har funderat lite och tycker holländska låter riktigt grymt. Kanske skulle vilja lära mig det om ett tag, så är holländska ett svårt språk? sen tidigare kan jag engelska, franska och tyska utöver svenska...
Citera
2005-05-19, 13:34
  #2
Medlem
Inte speciellt.

Citat:
Ursprungligen postat av Dwer
Jag har funderat lite och tycker holländska låter riktigt grymt. Kanske skulle vilja lära mig det om ett tag, så är holländska ett svårt språk? sen tidigare kan jag engelska, franska och tyska utöver svenska...

Nej, inte om du kan engelska, tyska och svenska. Holländskan (+afrikaans och vlaams) är väl mycket nära besläktade med plattyskan.
Citera
2005-05-19, 13:45
  #3
Medlem
SamBams avatar
Bodde visserligen där i 10 år men efter 1 år så kunde jag förstå nästan allt dom snacka + att jag snacka rätt hyfsat.
Kolla nästa dvd med Holländsk text, det var så jag börja lära mig..
Citera
2005-05-19, 13:54
  #4
Medlem
UTbytbars avatar
Jag bodde där ett år och började fatta sammanhang mm efter ca ett halvår.
Det jag lyckades lära mig prata var som vanligt bara svordomarna .... klootzak!

Uttala något är stort sett omöjligt
Citera
2005-05-19, 15:10
  #5
Medlem
scitors avatar
Jag besökte en vän i Antwerpen, Belgien. Efter två veckor kunde jag säga enklare meningar - inte helt korrekta, men mina värdar förstod mig totalt. Språket är väldigt lätt att lära, genomsyrligheten för en med svenska som modersmål ligger på typ 90%, har jag för mig. Kan man dessutom engelska och/eller tyska så är det inga problem alls.

Ska läsa nederländska på GU till hösten - spännande.
Citera
2005-05-19, 15:18
  #6
Medlem
Dwers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UTbytbar
Jag bodde där ett år och började fatta sammanhang mm efter ca ett halvår.
Det jag lyckades lära mig prata var som vanligt bara svordomarna .... klootzak!

Uttala något är stort sett omöjligt
Några till svordomar: Zeg tegen je vader dat ie zn lul wast want je stinkt uit je bek!, neuk je vader, je moeder stinkt naar vis...
Citera
2005-05-19, 15:24
  #7
Medlem
SamBams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dwer
Några till svordomar: Zeg tegen je vader dat ie zn lul wast want je stinkt uit je bek!, neuk je vader, je moeder stinkt naar vis...
Citera
2005-05-19, 15:43
  #8
Medlem
UTbytbars avatar
Tack Dwer
Jag lärde mig mest (svordomar) på att läsa textningen av hollywood-produktioner
Hade kul som f-n när jag provade dessa bland/på kollegor dagen efter på kontoret
Citera
2005-05-20, 09:08
  #9
Medlem
Astronuts avatar
mycket låneord till svenskan

Det slog mig när jag var där för ett par år sedan i jobbet hur mycket låneord vi har från detta språk i svenskan. Minnet sviker mig, men ordet "brand" kommer jag speciellt ihåg.

För övrigt tyckte jag att Holland generellt kändes väldigt likt Sverige på det kulturella planet, detta trots att de under måcket högre omfattning än Sverige har haft stor påverkan från andra kulturer under lång tid. Speciellt mentaliteten hos vanliga människor man möter i arbetet eller "på stan".
Citera
2005-05-25, 14:05
  #10
Medlem
mkggas avatar
Googla på "learn dutch online", så ska du få se... Det finns ett antal websites som är väldigt utförliga och bra (med ljudillustrationer), så det är ett bra ställe att börja på om du vill lära dig uttal och grundläggande grammatik. Om du har tre germanska språk i botten, så är holländska inte ett problem. Du lär dig uttala och känna igen talad holländska på en dag eller två om du ligger i.
Citera
2005-11-02, 13:25
  #11
Banned
Lära sig holländska?

Hej, jag skulle vilja lära mig holländska, inte flytande utan bara så man kan bli förståd och förstå. Kan lite tyska om det hjälper. Så, hur gör man? Läser man kurser på kvällstid eller sittar man framför datorn? Skulle vilja komma undan med att betala så lite som möjligt. Helst gratis om jag använder min dator.
Citera
2005-11-02, 16:23
  #12
Medlem
mkggas avatar
Jag roade mig en dag när jag var sjuk med att googla efter "learn dutch online" och hittade ett par websites av riktigt bra kvalité med grundläggande grammatik, uttalsregler med tillhörande ljudfiler (en riktigt bra tillgång när det gäller holländska ) och övningar. Nu har jag tyvärr inte adressen i huvudet, men googla lite så hittar du dit.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback