Citat:
Ja pratar vi Budo så är Sport Jutsu troligtvis min favoritsport undantaget Kyokushin Karate men det är just för att det är NMA light i GI och innefattar både stående kamp, kast och nedtagningar samt grappling (NeWasa).Nästan egentligen enda fördelen med att tränat (sport) ju jutsu är att man får lära sig de japanska namnen som använts i både karate och judo. Ingen aning om vad Waldo eller Jycken haft för bakgrund före MMA.
Stora nackdelen är dock att man blir aldrig lika bra på judokast som en judoka. Fördelen är dock att när man också tränat lite brottning kan man "fuska" och få ned dom med brottningstekniker. Samma blir det också för brottare, kan överraska dom med judokast.
Gillar nästintill all grappling och försöker följa det mesta. Brukar dock inte vara det lättaste att följa. OS sände både brottningen och judon under arbetstid och då fick man lyssna på radion. Lite har gått att leta upp i efterhand.
Brukar vara med mycket med den lokala brottningsklubben på brottningstävlingar också, även på någon bjj-tävling som åskådare/coach då och då.
Också en fördel med ju jutsun att den har mindre begränsningar än judon, både på marken och med kast. Egentligen nedtagningsmässigt gjorde det aldrig någon skillnad när jag tränade judo, trots förbuden var judokorna vana vid teknikerna och kunde utföra sina egna.
Fanns en lite fördel mot BJJ och det var att på den tiden var det lite mer accepterat med benlås i sport ju jutsun + att det var en sambokille från Stockholm/Pancrase som hade flyttat ner och lärde ut en massa benlås. När BJJ då började dyka upp så var de mycket vassare på marken men det gick att köra över dom med benlås, då var de helt vilsna. Nuförtiden har dock benlås blivit så vanligt inom BJJ så den fördelen är nog också borta.
Stora nackdelen är dock att man blir aldrig lika bra på judokast som en judoka. Fördelen är dock att när man också tränat lite brottning kan man "fuska" och få ned dom med brottningstekniker. Samma blir det också för brottare, kan överraska dom med judokast.
Gillar nästintill all grappling och försöker följa det mesta. Brukar dock inte vara det lättaste att följa. OS sände både brottningen och judon under arbetstid och då fick man lyssna på radion. Lite har gått att leta upp i efterhand.
Brukar vara med mycket med den lokala brottningsklubben på brottningstävlingar också, även på någon bjj-tävling som åskådare/coach då och då.
Också en fördel med ju jutsun att den har mindre begränsningar än judon, både på marken och med kast. Egentligen nedtagningsmässigt gjorde det aldrig någon skillnad när jag tränade judo, trots förbuden var judokorna vana vid teknikerna och kunde utföra sina egna.
Fanns en lite fördel mot BJJ och det var att på den tiden var det lite mer accepterat med benlås i sport ju jutsun + att det var en sambokille från Stockholm/Pancrase som hade flyttat ner och lärde ut en massa benlås. När BJJ då började dyka upp så var de mycket vassare på marken men det gick att köra över dom med benlås, då var de helt vilsna. Nuförtiden har dock benlås blivit så vanligt inom BJJ så den fördelen är nog också borta.
När jag tränade Ju Jutsu så hade de lagt ner Sport Jutsu sektionen här pga för dåligt intresse och jag var ändå för ung typ 8 när jag började så det blev Ju Jutsu Kai då videovåldsdebatten var i full gång så det blev tvärnej vad det gällde Karate just då ifrån päronen och jag tror inte ens de hade barngrupper i Karatesektionen som de har här nu.
Däremot så var jag individualism med noll bollsinne men sjukligt intresserad av samurajer och Bushido samt hade sett Karate Kid så jag visste vad jag ville pyssla med.
Var för ung för barngruppen i Ju Jutsu Kai med egentligen men pga personliga kontakter samt fysisk och mental mognad så fick jag köra igång ändå.
Alla andra var typ 10 - 13 och medelåldern låg väl på 11 - 12 men var du större och starkare än dem på den tiden så var det inga problem.
Folk brukade bli chockade när de frågade om min ålder och jag sa 8 och sa typ fan jag hade gissat på typ 11.
Samma sak som minior när man körde WTF Taekwondo och blev uppflyttad till vuxengruppen efter 12 pass typ och de man tränade med där var ju 20+ undantaget ett par juniorer.
Min instruktör tyckte jag var både lite för stor och bra för min ålder så det blev vuxengruppen i stort sett direkt och stryk fick man och min Maestro som det kallades sa alltid att "han ser stor ut för sin ålder men är bara 13 så ta det lugnt".
Jag vet inte om de tog det så mycket lugnare men efter en termin så kunde man spöa samtliga vuxna som inte var instruktörer och svartbälten minus en del juniorer med rött bälte allesammans varav någon redan tagit medalj på SM typ.
Min första barntränare där var visserligen svartbälte men fick stryk varenda sparringpass det var rätt så kul.
Angående Jycken så har jag ingen aning om vad han har för bakgrund men han började troligtvis med MMA / Shootfighting ganska omgående, som ung lirade han tydligen fotboll.
Waldor var en mångsysslare och hade väl tränat allt möjligt.
Det han var bäst på var ju BJJ och nu minns jag inte exakt hur många streck han hade på sitt svarta bälte men det var ett par stycken.
Waldo coachade ju även MMA och specifikt Simon Sköld ett tag innan Simon lade ner proffskarriären och jag har personligen träffat och tränat för Waldo på ett Thaiboxningseminarium i en grannstad eller ja inte direkt grannstad direkt det var en bit att åka men inte superlångt.
Waldo skulle ju hjälpa till som hjälptränare i NeWasa delen antingen inom Sport Jutsu landslaget eller Judolandslaget som grapplingexpert men sedan så fick han ju Cancer tragiskt nog och avled.
När jag fick det dödsbudet så fällde man faktiskt ett par tårar.
Jag gillar i stort sett alla former av grappling och brottning också förutom tex Grekromersk stil på hög nivå då det inte händer så mycket pga att du inte kan attackera benen och på typ OS och VM nivå är alla så jävla bra så att det känns som att de nollställer varandra lite.
SW / NoGi är dock jävligt roligt och det enda jag har tävlat lite i under MMA tiden i den vägen.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2024-08-24 kl. 16:56.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2024-08-24 kl. 16:56.