Citat:
Ursprungligen postat av Profax
Jag tycker att vi markkämpar förtjänar en egen tråd där man kan diskutera tekniker och strategier specifika för markkamp. Vi kan även använda tråden för kommande tävlingar, så väl nationella som internationella, jag vet tex att vissa på forumet har tävlat i SM, SGL osv.
Jag har tränat BJJ i en termin och en termin SW. Ett av mina problem är Full Mount; jag kommer ofta ovanpå folk och lyckas ta full mount men när jag väl är där blir jag ofta flippad, utan många andra alternativ än att försöka ta en arm-bar.
Har ni några tips för någon som väger 76 kilo för att låsa den positionen och verkligen dra nytta av den?
Hur håller du då din sk "full mount" (använd de riktiga tekniktermerna istället!). På dig så låter det som att du sitter grenslad. Där ska du då ha en så låg tyngdpunkt som möjligt, sjunk ner.
Har du fångat in din medspelares egna armar i din fasthållning så har du en ganska bra fasthållning.
Här har du en video som förklarar vad du kan göra:
http://www.youtube.com/watch?v=qKzllpIC3b0
Du har i stort sett ingen nytta av den fasthållningen i SW då ni inte kör med fasthållningar. Däremot kan man arbeta sig mot både en fin strypning och ett eller fler armlås.
Kombinationen Kata-gatame och tatichio-gatame är fruktansvärt effektiv om man kan den
http://www.youtube.com/watch?v=2d4vWuDfG-M
Tips kan vara att ha tyngden mer fram mot bröst-huvud på din medspelare. Kontrollera den delen av kroppen bättre än att kontrollera höftpartiet. Sedan behöver du ha en så låg tyngdpunkt som möjligt. Det går inte att sitta rakt upp och veva som man ser på era matcher. Sträva efter att inte ha några armar lösa, utan de ska sitta fast i hållningen. Skjut in dina fötter mot hans rygg om du känner att han börjar flippa dig. Det bästa du kan göra är att "flyta", dvs att byta hållning när du känner att den första inte fungerar. Börjar du tappa balansen och kontrollen när han flippar dig så byt fasthållning mot den sida han flippar. Ingen respektabel person i markkamp låser sig enbart på en fasthållning, utan har målet att ligga och "flyta" på medspelaren. Du har minst 20 hållningar du kan göra därifrån. När du sedan ligger och flyter så letar du låslägen. I Tate har du minst en arm du kan låsa och du ska redan ha ett halvt fungerande halslås.
Kombinationen Kata-gatame och Tatichio-gatame fungerar ypperligt (den jag själv använder mest), tate till mune, tate till gesa fungerar också bra. Jag svävar från tate, kata, tate, kata, kata-gesa, kata-mune
Alla mina hållningar utgår från kata-katamegreppet, jag flyttar bara kropp och ben till olika hållningar.
Här är en bra video som förklarar övergångarna till fyra hållningar runt kata-katame
http://www.youtube.com/watch?v=7UnSTW6NoLQ
(För allas trevnad, använd orginalnamnen på teknikerna. Alla tekniker i markarbetet kommer från Judon så det finns originalnamn på allt du gör. Då slipper vi andra gissa vad du menar.)