2013-03-18, 20:49
Medlem
Av en anledning som inte behövs nämnas använde jag mig av ett "test VISA number" för att gå igenom Amazons första kort-koll (i syfte att kolla frakten till Sverige).
En stund senare fick jag för mig att använda tidigare nämnda kort när jag slutförde en beställning. (glömde bort att det var ett test-konto).
Detta resulterade i ett mail om att kortnumret inte var korrekt, således avbröts beställning och jag bads kolla så jag hade skrivit in rätt nummer.
Jag uppmärksammade dock inte detta mail direkt, således slutförde jag ett par till (den saken jag ville beställa gick inte att skicka, så jag testade med andra produkter för att kolla ifall det var adressens fel eller deras fel) och vid dessa fick jag inget meddelande om att de inte accepterades. Men jag avbeställde allt direkt efter.

Detta nummer hade hämtats från en sida där samma nummer alltid fanns.
Jag hade skrivit in ett icke existerande namn samt en icke existerande adress, skrev inte i CVV nummer och tog bara ett spontant "expire date", således finns inget som skulle göra kortet giltigt, eller?

Låt oss nu säga att Amazon uppmärksammar detta, kan de då göra detta till en juridisk anlägenhet?
Begick jag något brott när jag gjorde det jag gjorde?
Isåfall, vilket?

Detta är faktiskt mest ur ett intresse för juridik, men en viss *ehm* nojjing finns

Det finns inget behov att meddela om att detta var ytterst inkapabelt, det var faktiskt ganska ogenomtänkt från min sida.
Senast redigerad av inFormal 2013-03-18 kl. 20:54.
Citera
2013-03-18, 23:34
Medlem
Sunners avatar
Nu ska jag ju inte svära på hur just Amazon gör men på de kortbolag jag har jobbat eller arbetat mot så har inte enskilda "fultransaktioner" ställt till med något, folk skriver ju fel och dylikt titt som tätt.
Testkorten ingår inte i några riktiga BIN-serier så det kan man ju se, jag tvivlar på att Amazon bryr sig däremot, VISA/MC's testnummer är inga industrihemligheter och man kan väl nästa gissa att en så stor site som Amazon får in ett och annat försök med dem.

Vad gäller den juridiska biten så brukar juristerna(jag är ingen sådan) här tala om att brott som detta kräver uppsåt, med tanke på att du är medveten om att det är ett testkort, inte skrev i något CVV osov så kan man väl knappast tro att du faktiskt försökte lura Amazon. Det vore nog historiens mest tafatta bedrägeriförsök.
Men någon av "The usual suspects" lär väl dyka upp och reda ut den biten.
Citera
2013-03-19, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunner
Nu ska jag ju inte svära på hur just Amazon gör men på de kortbolag jag har jobbat eller arbetat mot så har inte enskilda "fultransaktioner" ställt till med något, folk skriver ju fel och dylikt titt som tätt.
Testkorten ingår inte i några riktiga BIN-serier så det kan man ju se, jag tvivlar på att Amazon bryr sig däremot, VISA/MC's testnummer är inga industrihemligheter och man kan väl nästa gissa att en så stor site som Amazon får in ett och annat försök med dem.

Vad gäller den juridiska biten så brukar juristerna(jag är ingen sådan) här tala om att brott som detta kräver uppsåt, med tanke på att du är medveten om att det är ett testkort, inte skrev i något CVV osov så kan man väl knappast tro att du faktiskt försökte lura Amazon. Det vore nog historiens mest tafatta bedrägeriförsök.
Men någon av "The usual suspects" lär väl dyka upp och reda ut den biten.

Ah, okej.

Jag ska utomlands inom ett visst tidspann, är det rimligt att säga att det inte är så troligt att man blir gripen i detta land, förd till USA (amazon i USA var det jag beställde ifrån) och får sitta av tiden där?
Är inte så rackans sugen på att sitta i fängelse i USA för en sån här överträdelse...

Nu bör det nämnas att dessa "teorier" om att jag skulle bli deporterad till USA grundar sig på Julian Assange fallet, och mitt och hans brott är förmodligen inte lika intressanta för USA...
Citera
2013-03-19, 09:56
Medlem
Bergakungens avatar
Praktiskt: Inga problem. De här nummerserierna finns ju för att kunna verifiera funktionalitet utan risk att affärer genonförs OCH verifiera att alla formaliakontroller fungerar. De skall inte slippa igenom kontrollerna.

Teoretiskt-juridiskt: Att försöka genomföra en affär med falska kortuppgifter är ju minimum ett försök till bedrägeri, alltså straffbart. Uppsåtet (du gjorde det ju fullt medvetet om att det a) inte var ditt kort eller b) med någons samtycke och c) du gjord alla stegen i transaktionen utan att avbryta) lär du inte kunna slippa undan, men det finns också något som heter "otjänligt försök" som borde vara tillräckligt för att hejda alla rättsvårdande företag i just detta fall.

Sedan kan man alltid fundera på om din avbeställning är att betrakta som "frivilligt tillbakaträdande" - en annan ansvarsfrihetsgrund, men då måste det vara endast en helt kort tid (i princip omedelbart) mellan beställning och avbeställning OCH det skall finnas grund att anta att du rättar ett av dig erkänt fel av fri vilja, inte på grund av risk för upptäckt eller på grund av varningar. Har affärstransaktionen medfört skada för säljaren (kostnader) gäller den ansvarsfrihetsgrunden heller inte längre.
Citera
2013-03-20, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inFormal
Nojjig text om utlämning till USA

Tar och bumpar:
Skulle det innebära risker att åka till USA/länder utanför EU/länder innanför EU (utanför EU och innanför EU involverar främst att bli utlämnad till USA därifrån) och bli gripen där, eller kan man med viss säkerhet avfärda att detta skulle ske?

Samt: Hur skulle åklaget kunna vara i USA ifall man döms där?
Citera
2013-03-21, 08:48
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Tar och bumpar:
Skulle det innebära risker att åka till USA/länder utanför EU/länder innanför EU (utanför EU och innanför EU involverar främst att bli utlämnad till USA därifrån) och bli gripen där, eller kan man med viss säkerhet avfärda att detta skulle ske?

Antingen har du gjort något helt annat än det du beskriver eller så bekymrar du dig helt i onödan.

Hur skulle någon myndighet över huvud taget känna till vem som a) på internet b) använt ett välkänt testkortnummer och c) inte lyckats att få en leverans eller ens en fråga om vad som pågår ?
Citera
2013-03-21, 18:42
Medlem
.Watsons avatar
Citat:
Tar och bumpar:

Du behöver nog inte oroa dig ifall du inte planerat att åka till något land som verkligen har som mål att fjäska för USA.
Jag vet inte riktigt hur det funkar med utlämningsavtal, men du kan nog däremot inte förvänta dig att bli utlämnad från USA till Sverige ifall du nu hamnar där och blir dömd.

Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
a) på internet

IP?
Men ifall din ISP är snäll så ger de inte ut vilken IP'n tillhör, så då slipper du nog det iallafall
Senast redigerad av .Watson 2013-03-21 kl. 19:05.
Citera
2013-03-21, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Antingen har du gjort något helt annat än det du beskriver eller så bekymrar du dig helt i onödan.

Hur skulle någon myndighet över huvud taget känna till vem som a) på internet b) använt ett välkänt testkortnummer och c) inte lyckats att få en leverans eller ens en fråga om vad som pågår ?

Jag hade tidigare lagt till en korrekt adress i adress-boken med mitt namn, nummer och hemadress, så identifiering av mig skulle inte innebära ett större problem.

Men jag kan alltså sluta nojja över detta?
Citera
2013-03-22, 07:37
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Jag hade tidigare lagt till en korrekt adress i adress-boken med mitt namn, nummer och hemadress, så identifiering av mig skulle inte innebära ett större problem.

Men jag kan alltså sluta nojja över detta?

Ja av flera skäl. De viktigaste är att din gärning av flera olika skäl kan betraktas som "ej brott" om den skulle utredas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in