Av en anledning som inte behövs nämnas använde jag mig av ett "test VISA number" för att gå igenom Amazons första kort-koll (i syfte att kolla frakten till Sverige).
En stund senare fick jag för mig att använda tidigare nämnda kort när jag slutförde en beställning. (glömde bort att det var ett test-konto).
Detta resulterade i ett mail om att kortnumret inte var korrekt, således avbröts beställning och jag bads kolla så jag hade skrivit in rätt nummer.
Jag uppmärksammade dock inte detta mail direkt, således slutförde jag ett par till (den saken jag ville beställa gick inte att skicka, så jag testade med andra produkter för att kolla ifall det var adressens fel eller deras fel) och vid dessa fick jag inget meddelande om att de inte accepterades. Men jag avbeställde allt direkt efter.
Detta nummer hade hämtats från en sida där samma nummer alltid fanns.
Jag hade skrivit in ett
icke existerande namn samt en
icke existerande adress, skrev
inte i CVV nummer och tog bara ett spontant "expire date", således finns inget som skulle göra kortet giltigt, eller?
Låt oss nu säga att Amazon uppmärksammar detta, kan de då göra detta till en juridisk anlägenhet?
Begick jag något brott när jag gjorde det jag gjorde?
Isåfall, vilket?
Detta är faktiskt mest ur ett intresse för juridik, men en viss
*ehm* nojjing finns
Det finns inget behov att meddela om att detta var ytterst inkapabelt, det var faktiskt ganska ogenomtänkt från min sida.