Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-03-19, 22:47
  #1
Medlem
Om vi i framtiden med hjälp av nano-teknik skapar egna grundämnen, som guld, kan guld då förlora sitt värde?
Då kommer de inte längre bli unikt och sällsynt.
Citera
2013-03-19, 22:49
  #2
Medlem
Givetvis skulle det vara så
Citera
2013-03-19, 22:55
  #3
Avstängd
barkborrens avatar
Ja om det skulle lyckats med allkemi men ingen ännu har lyckats med detta, då sjönk priset på guld ordentligt.
För den som inte vet allkemi=tillverka guld
Citera
2013-03-19, 23:33
  #4
Medlem
Temporarias avatar
Man kan redan skapa guld, men processen tar otroligt lång tid.
Här har du något: http://en.wikipedia.org/wiki/Synthes...us_metals#Gold

EDIT: Ja, guldpriset skulle bli mycket lägre
__________________
Senast redigerad av Temporaria 2013-03-19 kl. 23:36.
Citera
2013-03-20, 00:55
  #5
Medlem
Megasavantens avatar
Duh, det fattar väl vem som helst? Inte precis någon rocket science. På samma sätt som priset på ost kommer att sjunka flerfaldigt när vi har bra raketer som kan ta sig jätteenkelt till månen.
Citera
2013-03-20, 05:41
  #6
Medlem
Sadomans avatar
Man kan tillverka diamanter idag ur kol men det påverkar inte priset. Och diamant är mycket vanligare än priset reflekterar. Anledningen är att tillgången kontrolleras av diamantbanker. Efterfrågan/tillgång styrs artificiellt. Guld handlas inte på samma sätt dock men jag tvivlar på att massproduktion av guld skulle tillåtas om en billig metod dök upp. Och varför skulle man tillverka guld egentligen? Guld är ju bara värdefullt så länge det är värdefullt...
Citera
2013-03-20, 08:53
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Man kan tillverka diamanter idag ur kol men det påverkar inte priset. Och diamant är mycket vanligare än priset reflekterar. Anledningen är att tillgången kontrolleras av diamantbanker. Efterfrågan/tillgång styrs artificiellt. Guld handlas inte på samma sätt dock men jag tvivlar på att massproduktion av guld skulle tillåtas om en billig metod dök upp. Och varför skulle man tillverka guld egentligen? Guld är ju bara värdefullt så länge det är värdefullt...
Vilken lögn. Det påverkar visst priset.

Dessutom så produceras det knappt några diamanter. Det kostar mer att producera diamanter än vad de är värda, så det är inte lönsamt.
Citera
2013-03-20, 09:40
  #8
Medlem
Vuxenporrs avatar
Man kan tillverka guld genom att skjuta neutroner på en ovanlig kvicksilverisotop. Inget som har någon som helst potential att sänka priset, det blir magnituder dyrare än att köpa vanligt guld.

Lejonparten av allt guld som utvinns idag kommer ifrån s.k sulfidmalmer, vilka i sin tur uppstår pga vulkanism på havsbottnen, s.k "black smokers".

Det bör finnas en hel del sådana förekomster på nuvarande havsbotten, men frågan är hur hög koncentrationen är och om man kan komma åt dem.

Den enda källa som med säkerhet kan sänka guldpriset är om man börjar utvinna metaller ifrån M-klass (metalliska) asteroider. Guld och platinametallerna är hundratals gånger vanligare i den s.k järnfasen, lejonparten av allt guld på (i) jorden har alltså halkat ner till kärnan. I differentierade asteroider finns således en hög koncentration sådana metaller, som dessutom ligger i en järn-nickellegering som bör vara relativt enkel att lösa upp, ex med mond-processen.

Jag skulle tro att det dröjer åtminstone ett antal årtionden innan vi ser dylik "gruvdrift" i rymden.

---------

Diamantpriset är resultatet av s.k "artifical scarcity" som dessutom kontrolleras till 90% eller vad det är av ett enda företag. Lägg sen till det faktum att diamanter består av vanligt feset kol, så är det ingen säker investering. Tänk om någon finner ett sätt att synta diamanter i tillräcklig storlek och renhet. Då blir det kuk.
Citera
2013-03-20, 10:40
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vuxenporr
Diamantpriset är resultatet av s.k "artifical scarcity" som dessutom kontrolleras till 90% eller vad det är av ett enda företag. Lägg sen till det faktum att diamanter består av vanligt feset kol, så är det ingen säker investering. Tänk om någon finner ett sätt att synta diamanter i tillräcklig storlek och renhet. Då blir det kuk.
Då tar jag tillbaka det jag sa när jag kallade Sadomans inlägg för lögn, och ber om ursäkt.

Fast nu blir jag intresserad. Vilket företag är det?
Citera
2013-03-20, 11:36
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkborren
För den som inte vet allkemi=tillverka guld
Det var nu ett ytterst märkligt sätt att beskriva det på. Ja, visst var jakten på det kostnadsfria guldet drivande, liksom sökandet efter ett livselexir, men det berodde snarare på sponsorn, än på något annat. Alkemi utgår från en (felaktig) teori om ett ur-ämne (de vises sten) från vilket man kan skapa alla andra ämnen genom tillsatser och reduktion.
B!
Citera
2013-03-20, 11:38
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vuxenporr
Tänk om någon finner ett sätt att synta diamanter i tillräcklig storlek och renhet.
Det har jag för mig att man redan har gjort, kommer dock inte ihåg var jag läste det. Men det skulle tydligen handla om riktigt stora diamanter.
Citera
2013-03-20, 14:31
  #12
Avstängd
barkborrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Mr_B=-
Det var nu ett ytterst märkligt sätt att beskriva det på. Ja, visst var jakten på det kostnadsfria guldet drivande, liksom sökandet efter ett livselexir, men det berodde snarare på sponsorn, än på något annat. Alkemi utgår från en (felaktig) teori om ett ur-ämne (de vises sten) från vilket man kan skapa alla andra ämnen genom tillsatser och reduktion.
B!
Vi säger så då.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback