Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-03-20, 21:44
  #1
Medlem
mrtowlies avatar
Jag har tagit 5-htp (200mg innan sänggående) i ett par veckor nu mot sömnproblem/deppighet.

De drömmar jag haft sedan jag börjat ta det liknar ingenting jag haft tidigare! De är så sinnesjukt intensiva och verkliga. Minnena och "känslan" från drömmen sitter i hela dagen och påverkar min sinnesstämning. Nästan så det börjar bli svårt att hålla isär dröm och verklighet då drömmen kändes så verklig.

Nu ska jag ta ett par 5-htp och gå och lägga mig. Jag ser fram emot nattens drömresa men börjar samtidigt bli lite orolig för om detta är så bra för psyket i förlängningen...

Någon som upplever samma sak med 5htp?
Citera
2013-03-20, 21:47
  #2
Medlem
Tagit 5-htp en del oftast då innan jag skall sova men kommer inte ihåg att jag fick mer drömmar av det. Inget som jag lagt märke till iaf.
Citera
2013-03-20, 23:35
  #3
Medlem
Avadors avatar
Jag får också det men inte på ett sådant sätt som du beskriver. Känner du att du sover bättre lär det inte vara dåligt för psyket?
Citera
2013-07-20, 11:37
  #4
Medlem
Torgers avatar
I en del 5-HTP innehåller även vitamin b6. Det kan vara den som gör att man får såna drömmar.
Citera
2013-07-20, 17:43
  #5
Medlem
Spaders avatar
Det verkar vara lite 50/50 detta med dels 5-htp och B6.
Har inte provat 5-htp själv men körde på B6 ett tag i hopp om att minnas drömmar bättre. Det hjälpte inte ett skit - smakade bara fördjävligt illa.
Citera
2013-11-13, 00:26
  #6
Medlem
Jag tror det handlar om att 5-htp omvandlas senare till DMT vilket gör att man kan få lucida drömmar osv. Har beställt och jag hoppas på intensiva drömmar, älskar att drömma. Oftast om det är mardröm eller inte.

Har hört att drömmarna ska bli mycket klara med 5-htp som du beskriver
Citera
2013-11-21, 19:35
  #7
Medlem
99Problems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flystar
Jag tror det handlar om att 5-htp omvandlas senare till DMT vilket gör att man kan få lucida drömmar osv. Har beställt och jag hoppas på intensiva drömmar, älskar att drömma. Oftast om det är mardröm eller inte.

Har hört att drömmarna ska bli mycket klara med 5-htp som du beskriver

Nej 5-htp omvandlas inte till dmt i hjärnan.

Dock så kan 5-htp omvandlas till 5-hp (serotonin) om 5-htp:et befinner sig inne i hjärnan då processen sker.
Citera
2013-12-18, 17:28
  #8
Avstängd
GreenPeass avatar
Jag skulle precis skapa en tråd om detta men jag sökte först, jag skriver under på allt som TS skrivit , drömmarna är helt galet verkliga, jag har spelat in mig själv och jag pratar som fan vänder och vrider sparka och slår vaknar ibland av att jag lägger iväg världens spark mot någon som vill mig illa!

Ibland är det gött, bra drömmar som verkligen känns som en upplevelse dagen efter att man tex varit på semester badat och så, det känns verkligen som man har gjort det!

MEN det kan också vara mardrömmar och då är det förbannat otäckt!
Citera
2014-03-06, 11:56
  #9
Medlem
Julmeusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flystar
Jag tror det handlar om att 5-htp omvandlas senare till DMT vilket gör att man kan få lucida drömmar osv. Har beställt och jag hoppas på intensiva drömmar, älskar att drömma. Oftast om det är mardröm eller inte.

Har hört att drömmarna ska bli mycket klara med 5-htp som du beskriver

Som sagt i tråden så omvandlas inte 5-htp till DMT utan till serotonin som är nästa steg i kedjan. Serotonin kan dock i sin tur omvandlas till melatonin i tallkottskörteln (där även DMT produceras). Melatonin är hormonet som reglerar dygnsrytmen, vår sömn samt stimulerar immunförsvaret (fungerar som en mycket kraftfull antioxidant). Vi har en förhöjd halt melatonin under nattens timmar. Det är möjligt att en förhöjd halt av melatonin kan stimulera producerandet av DMT, men det är bara spekulationer. Om det är melatoninet som kontrollerar drömmandet så kan vi redan se hur 5-htp påverkar våra drömmar. Däremot, om det är som jag tror att, om det är DMT som styr våra drömmar så finns det ett ännu vetenskapligt olöst samband mellan melatonin och produktionen av DMT, men de har gemensamt att de båda är tryptaminer.

Edit: Mycket möjligt att man redan hittat ett samband men att jag inte orkat leta

Vad jag upptäckte nyss var att melatoninmolekylen och 5-MeO-DMT molekylen är extremt lika till utseende:
Melatonin: 5-metoxi-N-acetyltryptamin
5-MeO-DMT: 5-metoxi-N,N-dimetyltryptamin
De skiljer sig enbart på R(N1) och R(N2).
__________________
Senast redigerad av Julmeust 2014-03-06 kl. 12:20.
Citera
2014-05-05, 22:52
  #10
Medlem
headsteps avatar
Haha...har käkat 50mg varje kväll i kanske 8-9 dagar och det är fanimej sinnessjukt vilka drömmar jag har på morgonen innan jag vaknar på riktigt!!! Jag kan omöjligt skilja på dröm och verklighet, sambon har berättat att jag legat och försökt prata, fått ur mig märkliga ord helt random och jag vet inte hur många gånger jag legat fullt medveten om att klockan är 14 på dagen, att jag har varit upp och ätit frukost och lagt mig igen, att jag samtalar med folk, att det spöregnar mot rutan (medan det egentligen är solsken och supernice väder), ofta är jag nojig att jag försovit mig eftersom jag alltid är så övertygad om vad klockan är...sen vaknar man, känner sig pigg, ser att klockan inte alls är mycket. Känslan sitter kvar ett tag "hmm har det där hänt eller har jag drömt nu igen"...

En sak med 5htp som är bra är att jag känner mig utvilad när jag vaknar, jag har sovit klart helt enkelt och vill kliva upp.
Citera
2019-09-01, 15:45
  #11
Medlem
ShaabAbuRamadas avatar
Jag äter just nu 5-htp. Jag gör det i perioder när jag känner att jag närmar mig gränsen för utbrändhet och/eller extrem stress. Effekten är extremt bra och redan efter några nätter mår jag bättre. Jag håller på i max 2 veckor eller slutar innan, när jag känner att jag fått effekt. Tar 200 mg per kväll innan jag lägger mig.

Jag sover som klubbad, går knappt att väcka. I vanliga fall vaknar jag väldigt många gånger per natt. Efter ett tag brukar jag få ont i nacken eller axeln eftersom jag inte vänder mig på natten. JAg vaknar precis som jag somnade.

Dessa drömmar alltså, dom kommer nästan efter första natten. Dom är vilda, krävande, intensiva, omöjliga. Blandar ihop saker som hänt under dagen med tidigare erfarenheter och underliggande känslor. Skapar en väv som är omöjlig att bryta eller styra (vilket jag brukar kunna). Det känns nästan som att jag drömmer från det att jag somnar tills att jag vaknar. Det är aldrig skrämmande dock, bara förundrande.

Jag vaknar alltid på samma sätt, med ett ryck, klarvaken redan första sekunden. Redo att kliva ur sängen. Jag är annars en väldigt morgontrött person, men aldrig när jag äter 5-htp.

Fler som testat och har erfarenheter?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback