Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-03-21, 16:14
Medlem
Jag kollade på lite statistik nyligen ifrån Trends in International Mathematics and Science Study (TIMMS) och Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS) om hur bra elever är i matematik, vetenskap och läsförståelse. Överlag var eleverna i Singapore bäst.

Via Gapminder såg jag att Singapore lägger ned ca 3 700 USD per barn för utbildningen i lågstadiet medan Sverige lägger ned ca 8 700 USD.

Alltså, de har mycket bättre resultat till hälften av kostnaden än hur det är här i landet. Det här verkar ju helt fantastiskt! Så bra att jag tänker mig att snart upptäcker jag något tråkigt som att deras beräkning av kostnader är helt felaktig. Så, jag tänkte kolla ifall någon här vet något om beräkningen är opålitlig.

Annars, hur får vi snabbast bort dagens regleringar så att entreprenörer kan bygga skolor som både är billigare och bättre?
Citera
2013-03-21, 16:17
Medlem
Albozs avatar
Ganska säker på att uppgifterna stämmer. Asiatiska länder är stränga när det gäller skolor, precis som exempel skolor i Indien.
Citera
2013-03-21, 16:18
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daemon3.14
Jag kollade på lite statistik nyligen ifrån Trends in International Mathematics and Science Study (TIMMS) och Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS) om hur bra elever är i matematik, vetenskap och läsförståelse. Överlag var eleverna i Singapore bäst.

Via Gapminder såg jag att Singapore lägger ned ca 3 700 USD per barn för utbildningen i lågstadiet medan Sverige lägger ned ca 8 700 USD.

Alltså, de har mycket bättre resultat till hälften av kostnaden än hur det är här i landet. Det här verkar ju helt fantastiskt! Så bra att jag tänker mig att snart upptäcker jag något tråkigt som att deras beräkning av kostnader är helt felaktig. Så, jag tänkte kolla ifall någon här vet något om beräkningen är opålitlig.

Annars, hur får vi snabbast bort dagens regleringar så att entreprenörer kan bygga skolor som både är billigare och bättre?
Finland anses väl som bäst i världen när det gäller skola?
http://hbl.fi/nyheter/2012-11-27/fin...nligt-studie-0
Citera
2013-03-21, 16:34
Medlem
psyDucks avatar
Citat:

Den största skillnaden mellan Sverige och Sydkorea är kulturen och samhällets (även ungdomars) syn på utbildning.

Detta är tyvärr inget som några duktiga entreprenörer eller för den delen någon regering kan ändra på bara så där, oavsett kostnad.
Citera
2013-03-21, 17:05
Medlem
Var ju dokumentär om det (världens bästa skitskola) eller vad den heter som gick på svt.

De interjuvade en svensk som rekryterade till stora kinesiska företag i kina och han sa att visst kineser kan skit mycket, bra matte etc. Men de har inte samma individuella tänk och kreativitet som vi från väst har.

Vi i väst jobbar ju mycket i grupp och lär oss tänka mer självständigt etc, medans i kina så har man inte samma aktiviteter.
Citera
2013-03-21, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Finland anses väl som bäst i världen när det gäller skola?
http://hbl.fi/nyheter/2012-11-27/fin...nligt-studie-0

Tack, jag kände inte till den undersökningen!

Det verkar som om de finska skolorna, enligt undersökningen är bättre på att lära ut dessa ämnen än de singaporeanska är; Singapore är på andra plats. EDIT: Fast, deras viktning mellan TIMMS, PIRL och PISA-studierna är kanske inte mest rättvisande. Men, jag kommer inte att säga att Singapore odelat är bäst.

(Dock verkar deras andra mått vara ganska missvisande. Den mäter hur många som avslutar sekundära skolan, men de har ingen data för det för Singapore, och måttet i sig mäter inte hur bra skolan är, utan andra sociala omständigheter. Det andra måttet är % som har läsförståelse, och där tappar Singapore för att de rätt nyligen blivit riktigt rikt. 1980 var 83% läskunniga, och siffran har bara gått upp sedan dess, och att den inte nått 99% än kan bero på att väldigt många gamlingar bor i stan.)
Senast redigerad av daemon3.14 2013-03-21 kl. 17:14.
Citera
2013-03-21, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psyDuck
Den största skillnaden mellan Sverige och Sydkorea är kulturen och samhällets (även ungdomars) syn på utbildning.

Detta är tyvärr inget som några duktiga entreprenörer eller för den delen någon regering kan ändra på bara så där, oavsett kostnad.

Visst, men ett viktigt steg mot det borde väl vara att göra det möjligt att skapa en skola där kunskap belönas mer?
Citera
2013-03-21, 17:34
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Visst, men ett viktigt steg mot det borde väl vara att göra det möjligt att skapa en skola där kunskap belönas mer?

Det kan vara ett viktigt steg i den svenska skolan, men skolan i Singapore är inget vi bör eftersträva. Barnen mår inte bra där, minst sagt.
Citera
2013-03-21, 17:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av xanan
Var ju dokumentär om det (världens bästa skitskola) eller vad den heter som gick på svt.

De interjuvade en svensk som rekryterade till stora kinesiska företag i kina och han sa att visst kineser kan skit mycket, bra matte etc. Men de har inte samma individuella tänk och kreativitet som vi från väst har.

Vi i väst jobbar ju mycket i grupp och lär oss tänka mer självständigt etc, medans i kina så har man inte samma aktiviteter.

Skitsnack. Möjligtvis såg den kinesiska skolan ut så för ett antal år sen men mycket har förändrats. Även asiater har märkt av problemet och många förändringar är i hamn. En kinesisk skola i storstadsprovinserna har i dag samma upplägg som den svenska.
Citera
2013-03-21, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pasteur
Skitsnack. Möjligtvis såg den kinesiska skolan ut så för ett antal år sen men mycket har förändrats. Även asiater har märkt av problemet och många förändringar är i hamn. En kinesisk skola i storstadsprovinserna har i dag samma upplägg som den svenska.

Ville bara dela med mig av det jag vet, sen om det är gammalt eller inte tar jag inte ansvar för.

Som sagt, helt olika kulturer så går nog inte att jämföra kostnad. Hade personligen sätt att svenska skolor tar efter japan, både i kultur och skola.
Citera
2013-03-21, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Det kan vara ett viktigt steg i den svenska skolan, men skolan i Singapore är inget vi bör eftersträva. Barnen mår inte bra där, minst sagt.

Okaj, hur så?
Citera
2013-03-21, 19:13
Medlem
Citat:

Så fort det ska bli billigt och privata aktörer så tänker jag på tex john bauer gymnasierna som rent ut sagt är skit. Ska det sparas, ja då ska ju någon få extra pengar.

Billigare och bättre, njae. Snarare fixa hit privata aktörer som öppnar privata skolor med mycket hög kvalitet!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in