2013-03-23, 01:47
Medlem
En av de positioner i det amerikanska politiska systemet jag har svrast att frst mig p r vicepresidenten. Vad gr en sdan?

Frst de uppenbara funktionerna: Han str frst att eftertrda presidenten i successionsordningen och har en del konstitutionella uppgifter i senaten.

Men vad r hans primra arbetsuppgifter i den exekutiva grenen av den federala staten? Hur har hans funktion och arbete varierat genom USA:s historia? Vad var syftet med en vicepresident frn brjan?

Varierar det mycket mellan olika administrationer? Dick Cheney beskrivs som en stark vicepresident medan jag (kanske felaktigt) ftt fr mig att George H.W. Bush var rtt s anonym i Reagans administration? Harry S. Truman anses vl ha haft minimalt inflytande den tid han var vice president? Vad sysslar man med d?

Han r den enda som presidenten utser innan han blir president och str med p presidentens valsedel. Varfr r det s?

Finns det "konkurrenter" till vicepresidenten? Tnker p att den exekutiva grenen av staten vxt enormt i USA under 1900-talet, personer som "Chief of Staff" fr mer och mer makt.

Mnga frgor, men vill ha en allmn diskussion om vem vicepresidenten egentligen r.
Citera
2013-03-23, 10:31
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackarna
En av de positioner i det amerikanska politiska systemet jag har svrast att frst mig p r vicepresidenten. Vad gr en sdan?

Frst de uppenbara funktionerna: Han str frst att eftertrda presidenten i successionsordningen och har en del konstitutionella uppgifter i senaten.

Men vad r hans primra arbetsuppgifter i den exekutiva grenen av den federala staten? Hur har hans funktion och arbete varierat genom USA:s historia? Vad var syftet med en vicepresident frn brjan?

Varierar det mycket mellan olika administrationer? Dick Cheney beskrivs som en stark vicepresident medan jag (kanske felaktigt) ftt fr mig att George H.W. Bush var rtt s anonym i Reagans administration? Harry S. Truman anses vl ha haft minimalt inflytande den tid han var vice president? Vad sysslar man med d?

Han r den enda som presidenten utser innan han blir president och str med p presidentens valsedel. Varfr r det s?

Finns det "konkurrenter" till vicepresidenten? Tnker p att den exekutiva grenen av staten vxt enormt i USA under 1900-talet, personer som "Chief of Staff" fr mer och mer makt.

Mnga frgor, men vill ha en allmn diskussion om vem vicepresidenten egentligen r.

Vicepresidentens viktigaste och enda roll var lnge det som du nmner, att vara talman i senaten. En egendomlig konstitutionell konstruktion med tanke p att han inte sjlv r medlem av senaten.

Det kan dock i det sammanhanget ppekas att vem som helst ocks kan vljas till talman i representanthuset - det behver inte heller vara en medlem. Dock r det kutym att alltid vlja en medlem i det fallet.

Om vicepresidenten har ngon roll i vrigt beror helt p presidenten. Vissa vicepresidenter, som Cheney, var i realiteten mktigare n presidenten, andra fick mest gna sig t att tala p middagar och klippa band.

P 1800-talet frekom det till och med att president och vicepresident kom frn olika partier. Man hade allts inte samma starka koppling i valet som idag.
Citera
2013-03-23, 15:18
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Vicepresidentens viktigaste och enda roll var lnge det som du nmner, att vara talman i senaten. En egendomlig konstitutionell konstruktion med tanke p att han inte sjlv r medlem av senaten.
Han har rtt att flla utslagsrsten i senaten om det blir 50-50. Detta har ocks utnyttjats i praktiken.
Senast redigerad av PaterNoster777 2013-03-23 kl. 15:38.
Citera
2013-03-23, 15:46
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaterNoster777
Han har rtt att flla utslagsrsten i senaten om det blir 50-50. Detta har ocks utnyttjats i praktiken.

Absolut. Men han r allts inte vald medlem av senaten. Talmannen i representanthuset fr ocks rsta ven om han eller hon inte skulle vara vald (vilket iofs aldrig hnt).

En egendomlighet i det amerikanska systemet. Man fr lite knslan av att de som skrev konstitutionen inte riktigt visste vad de skulle ha vicepresidenten till, och hittade p detta som ngon slags sysselsttningsterapi.
Citera
2013-03-23, 15:50
Medlem
John Nance Garner hade inte mycket till vers fr sitt mbete i alla fall

Fast Dick Cheney verkar ha haft en hel del inflytande p ett informellt plan. George W Bush sa ju rakt ut att han skulle hjlpa honom styra landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in