• 1
  • 2
2013-03-23, 11:48
Medlem
Att omhänderta unga människor på obestämd tid och låsa in dem på ungdomsanstalter utan att de ens är dömda för brott. Detta är helt sjukt, men förekommer dagligen i Sverige och berör ett stort antal människor, unga samt deras familjer.
Detta sker så gott som alltid godtyckligt, dvs det är en socialkärrings "bedömning" och "åsikter" som ligger till grund för sådana beslut.
Förvaltningsrätten som sedan fastställer beslutet går på socialtjänstens linje i typ 95 % av fallen.

Tänk er att det gällde en vuxen person. Att sättas i fängelse utan att ha blivit dömd till det, på obestämd tid. ETT sådant fall skulle skapa stora nyhetsrubriker i Sverige och en hel handfull myndighetspersoner skulle få avgå och förmodligen åtalas i domstol.
Men för personer under 18 (och i vissa fall 21) är detta bara att anse som "okej".

Vill för övrigt tillägga att ungdomsanstalter är mycket mer kontrollerade och strikta vad gäller regler än fängelser. Personalen har helt andra maktbefogenheter. Ett annat exempel är att ungdomsanstalter (eller sk. §12-hem som det så vackert kallas) saknar TV i cellerna, vilket det står i fängelselagen att alla fängelseanstalters celler ska ha.

Att detta inte granskas av media och andra statliga organ anser jag vara helt SJUKT.
Vad anser ni?
Citera
2013-03-23, 11:57
Medlem
HGs avatar
Men, vissa ungdomar funkar inte att ha ute i det fria liksom. Så då blir det inlåsning och sedan oftast fängelse eller annan social misär.
Citera
2013-03-23, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Men, vissa ungdomar funkar inte att ha ute i det fria liksom. Så då blir det inlåsning och sedan oftast fängelse eller annan social misär.

Finns vuxna som inte heller funkar i samhället? Ska man låsa in dom på obestämd tid och utan att de dömts för brott, för det?
Vem avgör vem som inte funkar i samhället förresten?
Sånt resonemang som du har hör hemma i Nordkorea
Senast redigerad av anonym999 2013-03-23 kl. 12:20.
Citera
2013-03-23, 12:56
Medlem
WJC123s avatar
Jag håller med om att LVU är mycket rättsosäkert. Tyväär så tror jag inte att det är många som bryr sig om saken eftersóm det handlar om minderåriga. Men okej, LVU kan gälla ända upp till det du fyller 20 men i alla fall.
Citera
2013-03-23, 13:05
Medlem
Det är helt sjukt, jag håller med. Men det som jag tror måste ske är att några killar och tjejer som döms till detta måste smygfilma/avlyssna och dokumentera hela processen och sedan kontakta juridiskt ombud.
För med löst snack kommer det inte ske förändring. Ingen lyssnar på de svaga i samhället utan dom måste komma med konkret fakta eftersom dom annars sågas som att ha låg trovärdighet.
Så upp med era smartphones/avlyssnare och vad det nu kan vara och skaffa material och sätt dit myndigheterna!
Citera
2013-03-23, 14:16
Medlem
Mystiqes avatar
Många av LVU anstalt är privat eller aktiebolagt-ägda och inkomst per dygn per "varugods" ligger mellan 1500-3500kr/dygn.

Ja, barn och ungdomar som åker in utan har gjort något brott och hamnar bland kriminella ungdomar som både blir psykisk, fysisk (även hänt sexuellt utnyttjade) av andra intagna.
De tog in flyktingbarn (som var 16-18år gammla), som flydde från kriget och istället hamna på migrationsverket så blir de dumpade på låst anstallt.
Påhittade terapi som har ingen vetenskaplig bevis att det fungerar och omprövning varje 6e månad där man vet garanterad man kommer ej bli frisläppt.
Avdelningschefen har lätt makt få en omprövning på sin sida med att köra fula knep allt från anställda provocera fram till slagsmål (innan omprövningsmöte) till att fabricera historier att socialhoran tror blind på.

Anställda som egentligen borde aldrig få sätta sitt fot på stället p.g.a flesta har ingen utbildning, våld/misshandel mot intagna utan några konsekvenser, med sin grandioskomplex+ AAS-frekvent brukande, samt en smutsig bakgrundshistoria etc etc.

Fanns en anstallt (drivs fortfarande men de var tvungen stänga ner ett par ställe efter skandal när media fick reda på det), där:

. Småbarn som borde istället hamnat på fosterfamilj men blev placerade med äldre grabbar
. Isoleringen får max vara 24h men de körde med annat taktik som kallas för sanktion, min polare satt isolerad 9månader utan tv, ingen promenad på gården, ingen kontakt med andra intagna och fick äta matrester.
De godhjärtade intagna smugglade in mat till han men polaren tappade jävligt mycket vikt.
. Ingen värme på vintrarna
. Råttor och parasiter i byggnader
. Grov misshandel mot intagna (b.l.a. 100kg bola torsk spöade upp en 13åring)
. Kollektiv bestraffning oavsett om man var oskyldig eller ej, så kommer andra intagna spöa skiten ur offret.
. Våldtäkt/sexuellt uttnyttjande på minderåringar av äldre grabbar
. Personalens rasistiska glåpord dagligen mot icke-etniska svenskar
. Små maträtter att intagna börja slås om sista matbitarna
. Dagligen slavarbete för små-summa belopp (7h på raken för 25kr), brukar sluta med att avd. chefen beslagtar pengarna då det finns "misstankar" att personen kommer köpa droger.
. Inga kläder...inga problem, rakt av till second-hand butik trots intagens kostnad borde räcka för någolunda klädsel som man inte skäms gå ut med dem.
. Inkompetenta lärare som hellre vill dra en runk i sitt arbetsrum än att utbilda eleverna
. Skogsutflykt för att plocka kantareller men slutade med personalen tog allt och sålde skiten och stoppade sitt eget ficka.
. Upptäcker de att man har kontakt med tjejer utanför anstalld (dagspermission), drar de in alla permissioner framöver.
En av intagen knullade med en brud från trakten, dagen efter skickade de han till en anstallt långt ut i skogen.

Listan är långt...men stället åkte ditt, en av intagna filmade in vad som skedde samt några ärliga personal anmällde stället.

Vill observera att ca 30% var tunga kriminella, resten hade familjeproblem, flyktingar eller gjort dum drag typ testad cannabis av nyfikenhet.

Flesta av dem intagna är nu i dagsläget fuckade i huvudet, tungkriminella och tror 3-4st är döda om jag minns rätt.

Detta är ingen BS...och nej fråga inte vad stället hetter...vill påpeka att den här stället är inte grövsta skit LVU i landet, finns värre...

Citat:
Ursprungligen postat av HG
Du lever i en svart och vitt värld...det är inte alla intagna på LVU som är kriminella eller kan sköta sig samhället.
Hur hade varit t.e.x. om din farsa spöade på dig dagligen och istället för att du hamnar på fosterfamilj eller hos någon släkting så skickar dig rakt in på anstallt på obestämd tid?
Senast redigerad av Mystiqe 2013-03-23 kl. 14:28.
Citera
2013-03-23, 15:08
Medlem
Att skaffa bevis och anmäla är det enda som kan få stopp på detta. Att denna verksameten drivs av pengakåta privatpersoner och inte av landstinget är skandal bara det.
Men som sagt, videos (allra helst) eller ljudinspelningar, foton och egna anteckningar som innehåller datum om vad som hänt och tex namnet på den som utfört handlingen är viktig dokumentation som kan få stopp på den här skiten. Det kommer inte räcka med att några få gör detta utan många.
Så tyvärr ligger ansvaret nu på dom som faller offer för denna tortylika behandling att samla bevis och att vidta rättsliga åtgärder.
Citera
2013-03-24, 20:18
Medlem
Roger Skanser som är chef på avd. Aspen (Sundo ungomdshems mest låsta avdelning? kör BMW till jobbet och har en Ferarri hemma.

En intagen på ett LSU-hem kostar 8000 kr per dygn enligt sis.net.
Undrar vart dom pengarna tar vägen? Dom satsats INTE på dom intagna kan jag GARANTERA

Ps. Vakterna på ungdomshem är ofta tjuvar. Under min volta ryktas det om ca 10 stölder, allt från matvaror till tv-spel
Ds. Sundbo ungdomshem bygger FN(?)förbjudna palestinnataggtrådar runt sina anstalter. Detta resulterar i att Sundo betalar skyhöga böter varje månad men det prioriterar dem istället för att lägga resurserna på de intagna.
Cs. Kriminalvården gör samma sak som ovan. Dessutom har Sundbopersonalen GROVA mindervärdexkomplex mot kriminalvårdare och poliser. Dom skiter på sig när "myndigheterna" kommer, bjuder på kaffe, skämtar, slickar röv.
Dom intagna brukar oftast peka och gava.
Senast redigerad av anonym999 2013-03-24 kl. 20:27.
Citera
2013-04-05, 16:55
Medlem
Shine_s avatar
Ni som med goda grunder är tveksamma till LVU-systemet; Vad ser ni för alternativ? Hur ska skulle det se ut om ni fick bestämma? Vad ska man göra med ungdomar i tyngre missbruk, kassa hemförhållanden osv?

Nog för att det är en risig branch med många utsugare, men det finns ju även LVU-hem som är schyssta. Jag har mött folk som verkligen har blivit hjälpta av LVU-vistelser, men även de som aboslut inte blivit det. Beror på många saker, allt passar inte alla, och så är vissa hem rent av förjävliga...
Citera
2013-04-05, 21:44
Medlem
Jag anser att du i och med detta inlägg inte har den blekaste aning om vad det handlar om. Du tror väl ändå inte att ungdomar slussas in helt utan anledning?
Citera
2013-04-05, 22:23
Medlem
Shine_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soundsystemet
Jag anser att du i och med detta inlägg inte har den blekaste aning om vad det handlar om. Du tror väl ändå inte att ungdomar slussas in helt utan anledning?
Åsyftar du mitt inlägg? Isf är du ute och cyklar eller har lässvårigheter. När har jag insinuerat att ungdomar slussan in utan anledning? Det är ju just det jag vet är fallet (att det finns goda skäl) och därför hade jag den frågeställning jag hade.
Citera
2013-04-06, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shine_
Åsyftar du mitt inlägg? Isf är du ute och cyklar eller har lässvårigheter. När har jag insinuerat att ungdomar slussan in utan anledning? Det är ju just det jag vet är fallet (att det finns goda skäl) och därför hade jag den frågeställning jag hade.
Man får väl helt enkelt anta att jag inte syftade på ditt inlägg. Men tack för komplimangen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in