Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-03-28, 16:56
  #1
Medlem
som ni ser så lyder frågan Varför finns inte ämnena meten eller metyn?
hjälp asap!!
Citera
2013-03-28, 17:14
  #2
Medlem
Kalle-Swartss avatar
Jag skulle gissa på att det beror på att metan endast har en kolatom..... Men då dricker jag förvisso öl och det är nära 20 år sedan jag läste kemi.
Citera
2013-03-28, 17:16
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Swarts
Jag skulle gissa på att det beror på att metan endast har en kolatom..... Men då dricker jag förvisso öl och det är nära 20 år sedan jag läste kemi.


aah de har du nog rätt i hitta lite info om det . men metyn då ??? vad är svaret till det
Citera
2013-03-28, 17:28
  #4
Medlem
Forzos avatar
Ändelsen används för att beskriva hur bindningar i molekylen ser ut. -en och -yn talar om att det finns en dubbel- respektive en trippelbindning i molekylen. Eftersom metan bara innehåller en kolatom och resten väteatomer är det omöjligt att skapa något annat än enkelbindningar (eftersom väte bara kan bilda enkelbindningar).
Citera
2013-03-28, 17:28
  #5
Medlem
Kalle-Swartss avatar
Om jag gissar rätt så borde det vara samma sak där. Att i kemin beskriva hur många bindningar det är mellan kolatomer. 2 för -en och 3 för -yn. Så finns det bara en kolatom så..... Återigen är det bara gissningar dock
Citera
2013-03-28, 17:28
  #6
Medlem
Polyklorfenols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mommoo
som ni ser så lyder frågan Varför finns inte ämnena meten eller metyn?
hjälp asap!!
Hur ska du kunna skapa en dubbel- respektive trippelbindning mellan två kolatomer, när metan bara har EN? Högstadiekemi!
Citera
2013-03-28, 17:58
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polyklorfenol
Hur ska du kunna skapa en dubbel- respektive trippelbindning mellan två kolatomer, när metan bara har EN? Högstadiekemi!


hur ligger de till med metyn dåå??
Citera
2013-03-28, 20:45
  #8
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mommoo
hur ligger de till med metyn dåå??

Som sagt metyn skulle kräva en trippelbindning mellan en kolatom och en väteatom, något som är totalt omöjligt. Har du ens läst svaren du fått?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback