Flashback bygger pepparkakshus!
2013-03-30, 15:33
Medlem
jag har 25-50 mg truxal vid behov, hgst 4 gnger om dagen, ngon mer som har truxal vid behov och hur ofta tar ni medicinen? och vilka biverkningar fr ni?
Jag tycker den funkar bra som lugnande...om man tar 25 mg s blir man lugn men inte s trtt.
Citera
2013-04-02, 21:39
Medlem
E507s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khaini
jag har 25-50 mg truxal vid behov, hgst 4 gnger om dagen, ngon mer som har truxal vid behov och hur ofta tar ni medicinen? och vilka biverkningar fr ni?
Jag tycker den funkar bra som lugnande...om man tar 25 mg s blir man lugn men inte s trtt.

Vilken indikation har du det fr??

Om det endast r fr att det r "lugnande" s r din lkare ett riktigt jvla stolpskott man ska INTE ta neuroleptika mot snt. Fr mycket nackdelar med det d det finns s mycket bttre alternativ.
Citera
2013-04-03, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E507
Vilken indikation har du det fr??

Om det endast r fr att det r "lugnande" s r din lkare ett riktigt jvla stolpskott man ska INTE ta neuroleptika mot snt. Fr mycket nackdelar med det d det finns s mycket bttre alternativ.

RTT! det har jag alltid sagt.
Citera
2013-04-05, 11:35
Medlem
jag har bett om sobril, stesolid, xanor, m.m. Men lkaren sger att det r vanebildande och att man inte skriver ut det till folk med permanent ngest, eller va fan han snackar om, ja, han r verkligen ett stolpskott, fr venlafaxin som jag ocks har kan man ju nstan sga att den r vanebildande den ocks, fr slutar man med den efter 10 rs anvndande s fr man ju fruktansvrda utsttningssymptom...
Citera
2013-04-06, 20:26
Medlem
lithionits avatar
Citat:
jag har bett om sobril, stesolid, xanor, m.m. Men lkaren sger att det r vanebildande och att man inte skriver ut det till folk med permanent ngest, eller va fan han snackar om, ja, han r verkligen ett stolpskott, fr venlafaxin som jag ocks har kan man ju nstan sga att den r vanebildande den ocks, fr slutar man med den efter 10 rs anvndande s fr man ju fruktansvrda utsttningssymptom...

Som tidigare nmnts r det ett mycket mrkligt val, om man nu skall ha ngon icke-beroendeframkallande ngestmedicin (som man tar vid behov) r atarax eller lergigan frstahandsval.

Har hrt om folk som har haft zyprexa, seroquel eller abilify som behovsmedicin p forumet hr. Men truxal r ett gammalt neuroleptika som enbart r godknt fr behandling av mani och olika sorters psykoser, s att ha det som ngestmedicin r vldigt off-label.
Citera
2013-04-20, 01:28
Medlem
E507s avatar
Citat:

Nu r du ju avstngd s du kan inte svara men iaf.

Visste redan nr jag skrev att jag skulle f detta svar.
Felet du gjorde var att du visste vad benzo r d brukar man inte f det.
Det som jag tror hade varit bst i detta fallet r Stess fr det har ingen tolerans hjning mot ngest.
Citera
2013-04-20, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E507
Nu r du ju avstngd s du kan inte svara men iaf.

Visste redan nr jag skrev att jag skulle f detta svar.
Felet du gjorde var att du visste vad benzo r d brukar man inte f det.
Det som jag tror hade varit bst i detta fallet r Stess fr det har ingen tolerans hjning mot ngest.

Stes har visst toleranshjning.
Citera
2013-04-20, 14:14
Medlem
E507s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neonbodystyle
Stes har visst toleranshjning.

"Vid kontinuerlig behandling kan tolerans till den sederande effekten utvecklas, medan tolerans till den anxiolytiska effekten ej brukar upptrda."

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/...38&DocTypeID=3

+

Egen erfarenhet
Citera
2017-05-19, 23:15
Medlem
neuron-drones avatar
Lnar trden. En lkare sa till en kompis att hen skulle byta Oxascand och Imovane till Truxal. Nedrappning av Oxascand som kompisen tagit i en del r ska ske p 6 veckor och Imovanen ska sttas ut omgende. Detta pga benso och smnmedel tydligen r jttefarligt. En ny lkare bestmde detta, den gamla lkaren gick i pension.

Jag har kollat runt lite och knns som Truxal kanske inte r idealiskt mot ngest och insomni. Men lkaren sa att Truxal r tolererat av alla, milt och effektivt och fullkomligt ofarligt och man kan ta det i decennier. Knns lite lurigt det dr med lngtidsbehandling med neuroleptika. Lter som man bara byter en risk mot en annan. Hen har aldrig missbrukat vare sig medicin eller annat och r helnykterist eller tagit fr mycket Oxascand.

Hade det varit jag sjlv hade jag blivit galen. Man blir skraj. Blir det mig de tar medicinen frn nsta gng? Har ju ocks en benso.

Min kompis r lite som mig, ganska lng tid som patient fast inte lika lnge som jag men hen har varit p denna kombination i kanske 8 r. Anledningen att byta medicin som hen sger fungerar r bara att den inte verkar passa lkaren lika bra som patienten.

En sak som hen r lik mig i ocks r att hen fr obehagsknslor av att vara fysiskt snkt, om det beror p att man r sjuk eller att man har tagit en medicin som gr att man blir svag och trtt i kroppen. Vi bda upplever att det kryper i kroppen, jag fr typ ngest av det men hen fr rena panikutbrott av att vara kroppsligt snkt oberoende orsak. D blir jag lite rdd fr den dr Truxalen, att den ska gra saker vrre. Hen fick ngon annan neuroleptikaskit och fick vrsta ngesten och brjade slita ut hr och slog sig i ansiktet och fick blmrken, sg ut som varit i slagsml.

Jag har lite andra reaktioner men kan nd relatera starkt i obehaget att inte vara herre ver sin egen kropp. Fr mig har aldrig trtt varit lika med lugn, bara lugn r lika med lugn fr mig. Men lkaren sger att det kommer funka jttebra. Att det r noll risk fr biverkningar.

S nu ska hen visst testa men som tur r r det helg s medicinen kan inte komma n, kommer frst nsta vecka.

Jag har sagt till hen att byta lkare men verkar inte finnas ngon att byta till. Sedan hade lkaren tydligen sagt ngot skit till kompisen med att frsk inte byta lkare bara fr att f benso tillbaka fr det kommer se ut som du r drogskande. Han sa det med elakt skratt om kompisen berttar korrekt.

Jag knner kompisen frn innan tiden med Oxascand, hen var isolerad inne och ett vrak. Hade typ rdsla fr att g ut, fick psykbryt av minsta lilla som gick fel och krktes ofta pga ngest. Fungerar normalt skulle jag vilja sga p Oxascanden och Imovanen som fixar det fr det r som dag och natt. De har frskt byta ut Imovanen mot neuroleptika innan och det har som sagt inte gtt bra och nu ska de byta bda mot Truxal. Inte fr att vara taskig men jag orkar inte vara med kompisen om hen ska ha sdana psykbryt som innan Oxascanden och Imovanen. Hen har typ ngest som diagnos, inga psykoser eller sdant. Knns sugigt att frlora en kompis och sedan lite orolig med.

Eller borde jag tro att det gr bra detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in