Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2005-05-24, 20:36
  #37
Medlem
Dr. Löhks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Professionella journalister får BETALT för att ljuga, förenkla, vinkla, driva privata agendor och bedriva politiskt korrekt propaganda.

De är alltså HOROR.

Deras största brott är att missbruka en maktposition till att sprida falsk information och hyckleri.

Flashbackare gör ungefär samma sak gratis och utan någon makt, och är alltså HEDONISTER och REBELLER.

Alla journalister som läser detta: ni är PARASITER och LÖGNARE. Ät skit och dö.

- F.G

Nu blir jag lite ledsen. Jag är journalist. Så jag kan ärligt säga att varken jag eller någon av de i branchen som jag känner stämmer något vidare in på din beskrivning.
Och jag tänker sannerligen inte äta någon skit. Dö gör jag väl ändå förr eller senare.
Citera
2005-05-24, 21:52
  #38
Medlem
trass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Spirou_
Avd. hönan eller ägget

Verkligen? Det såg synnerligen uppenbart ut.
Citera
2005-05-24, 22:32
  #39
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
fy fan va bra sagt asså....

Så han har alltså fel?

Citat:
Jag är journalist. Så jag kan ärligt säga att varken jag eller någon av de i branchen som jag känner stämmer något vidare in på din beskrivning.

Hur skulle du beskriva dem istället? Berätta.
Citera
2005-05-24, 22:35
  #40
Medlem
Gemene Mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Spirou_
Avd. hönan eller ägget
Lite lustigt då att ägget (FB) skrev bla "leve virus i neger" ett par dagar innan AB-hönan kom på samma sak?
Citera
2005-05-24, 22:41
  #41
Medlem
Dr. Löhks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Hur skulle du beskriva dem istället? Berätta.

De jag arbetar med och andra jag känner skulle jag beskriva som personer som tar de pressetiska reglerna och sitt journalistiska uppdrag på mycket stort allvar.
Naturligtvis finns det heynor och avskum i kåren. Frekvent förekommande inom kvällspressen. Men jag tror inte att de är dåliga personer/journalister i grund och botten. Mer är det andan och attityden på deras respektive redaktioner som hetsar dem till skamligt uppträdande.
På min tidning är det inte ok att ringa klockan två på natten för att få en kommentar av en förälder vars sons styckade kropp hittats några timmar tidigare. På kvällstidningar är sådant beteende mer en regel. Bland annat.
Citera
2005-05-24, 23:27
  #42
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Mer är det andan och attityden på deras respektive redaktioner som hetsar dem till skamligt uppträdande.

Ok, nu börjar vi komma någonstans. Vad är det som skapar denna anda och attityd? Redaktören? Viljan att betala av på bostadsrätten? Tävlingen om att vara först och hamna på "löpet"? Nåt annat?
Citera
2005-05-24, 23:39
  #43
Medlem
Dr. Löhks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Ok, nu börjar vi komma någonstans. Vad är det som skapar denna anda och attityd? Redaktören? Viljan att betala av på bostadsrätten? Tävlingen om att vara först och hamna på "löpet"? Nåt annat?

Jag har själv funderat på det utan att komma på något bra svar. Att tidningen vill gå över lik (bokstavligt talat) för att maximera sin vinst är kanske en orsak. Men för den enskilde journalisten tror jag mest att det rör sig om grupptrycket. Metoderna har bitit sig fast i väggarna, så att säga. Det verkar inte heller vara i ledningens intresse att någon "på golvet" ställer sig upp och kräver mer etiskt förfarande.

Jag lyssnade för en tid sedan på ett föredrag av Expressens löp-chef (namnet har jag förträngt). Hur som helst stod han och försvarade de grövsta löpen och menade att ord som "nakenchock" och "spritfest" var bra, eftersom han såg det som journalisternas uppgift att förnya språket.
Att han inte förstod att dylika ordvrängningar fördummar, inte förnya, var nog mest skrämmande.
Det han betonade mest var dock hur viktigt det var att Expressen sålde, sålde och sålde lite till. Gärna med halvsanningar och sex.
Citera
2005-05-25, 00:55
  #44
Medlem
Dr Löhk:

Jag har en teori att grupptrycket inom er värderade yrkesgrupp hänger ihop med en viss personlighetstyp, amatörpsykolog som jag är.

Journalister är ofta av en viss typ: Snabba, företagsamma,yviga, snackiga. Personer som kan verka ganska självsäkra och "together". Men lika ofta kan en sån yta dölja en mer osäker människa som verkligen tvivlar på vad han gör. Och därför är MER benägen till flockmentalitet än en vanlig "trög" svensson...
Citera
2005-05-25, 08:14
  #45
Medlem
Dr. Löhks avatar
[quote=Cyborg BaleoutJournalister är ofta av en viss typ: Snabba, företagsamma,yviga, snackiga. Personer som kan verka ganska självsäkra och "together". Men lika ofta kan en sån yta dölja en mer osäker människa som verkligen tvivlar på vad han gör. Och därför är MER benägen till flockmentalitet än en vanlig "trög" svensson...[/QUOTE]

Jag vill inte verka fördomsfull, men den typen du beskriver har jag oftast stött på i Stockholm. Ute på landets små- och medelstora dagstidningar verkar det vara lugnare.
Man ska akta sig för att dra alla över en kam. Men nu när jag tänker efter så är de personer på småtidningar med den beskrivna personligheten sådana som tidigare jobbat på AB eller Expressen.

Men du har nog en poäng. Och jag kan absolut relatera till din teori. Det ligger lite väckelsestämning bland dessa typer och det räcker med att en ska börjar tala i tungor för att alla andra hänger på.
Citera
2005-05-25, 10:08
  #46
Medlem
rank81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
nej det är inte helt fel, jag pratar inte om gärningsmännen utan händelser och annan info

Nåja, det är väl främst VILKA det är som ligger bakom brottet som är intressant, och det som brukar diskuteras. Jag vet inte riktigt vad för typ av info du syftar på, men om jag inte minns fel handlade tråden främst om vilka gärningsmännen var samt vad som hade hänt och hur tjejerna hade dött.
Citera
2005-05-25, 10:47
  #47
Medlem
LadyTieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rank81
Nåja, det är väl främst VILKA det är som ligger bakom brottet som är intressant, och det som brukar diskuteras. Jag vet inte riktigt vad för typ av info du syftar på, men om jag inte minns fel handlade tråden främst om vilka gärningsmännen var samt vad som hade hänt och hur tjejerna hade dött.
sedan så var det skvaller runtomkring detta, vad de gjorde på fritiden, vilka de pratat med , när en av dom rymde osv
Citera
2005-05-25, 15:15
  #48
Medlem
Jag tycker man får skilja på journalister.. Alla är ju inte som journalsiterna på aftonhoran/sexpresse/GT..

Min chef är journalist till grunden, otroligt intelligent och preofessionell. Man börjar mer och mer tycka att det är just kvällstidningarna som har de riktiga rötäggen.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in