2005-05-22, 21:59
Medlem
VanReys avatar
Hejsan UE-vänner,

Sökte runt lite och fann lite information kring Skåne men inget att hurra något vidare för så jag tänkte att det var dags att starta en definitiv tråd kring Skåne och platser lämpade för UE här nere i vårt stora landskap. Mycket handlar här om Stockholm som förvisso är en underbar stad, men det är trots allt för långt att köra ända till huvudstaden för att utöva denna trevliga hobby. Tänkte därför att vi Sydsvenskar här bidrar med vad vi har att komma med i UE-väg gentemot resten av Sverige

Jag börjar bidrar själv med följande objekt:

- Skyddsbunkrarna längs hela kusten, finns enormt många som alla erbjuder något unikt. Kör längs Sydskånes kust och man kan inte missa dem.
- Skivarps gigantiska sockerbruk utanför Skurup/Ystad, nedlagt 1959 och lätt att ta sig in i, en underbar upplevelse!
- Det finns faktiskt fler ödegårdar och hus än man anar, kör en sväng och det dyker alltid upp något skoj objekt!

Hjälp mig att fylla på denna lista! Har vi inga fabriker, sjukhus och tunnlar här nere?

MVH,
VanRey
Citera
2005-05-22, 22:08
Bannlyst
Något som jag tycker är otroligt kul själv, men som kankse är direkt UE i den bemärkelse man tänker på det, är kalkbrottet i Malmö, riktigt stort och mäktigt.
Sen finns det fortfarande en båthall kvar nere på kockumsområdet man kan ta sig in i och kolla, men då får man vara snabb för det är snart försent, dessutom så är där en del byggmatriell där inne, så det är nog inte uppskattat om man springer där, men där är inga larm eller något i den stilen så det är bara att vandra in.

Sen finns det en del militära installationer som är värda att ta en titt på, dom tänker jag dock hålla för mig själv tills jag vart där och kollat.
Citera
2005-05-23, 16:38
Medlem
VanReys avatar
Godsent,

Kalkbrottet har jag aldrig tittat till, får boka in det snart

Är du själv från Malmötrakten?

MVH,
VanRey
Citera
2005-05-23, 17:00
Medlem
Jag är själv inte från Skåne men åkte faktiskt tåget mellan Lund och Malmö för ett tag sedan och strax innan lund, strax efter o neråt malmö tyckte jag mig se ett 10-20-tal fabriker som stod o damma. Vet ej om jag hann och se detaljerat men jag fick intrycket av att dom inte va i bruk?

ps. I stort sett hela tågresan mellan sthlm o malmö va en upplevelse i ödehus och områden bara och titta ut lite...
Citera
2005-05-24, 00:10
Bannlyst
Vanrey, jag har bott i Malmö i 14 år men bor numera i sthlm, och när jag pendlar emellan platserna har jag också lagt märke till många trevliga saker längs med tågbanan.
Citera
2005-05-24, 17:03
Medlem
VanReys avatar
Finns även lite skojiga ödegårdar och skit i mellanskåne, men inget alltför spännande. Jag skall kolla upp det där med fabriker kring Malmö-Lund.

GodSent,

Du får gärna PMa mig när du vet mer om militäranläggningarna/kollat dem

MVH,
VanRey
Citera
2005-09-21, 08:46
Medlem
TEOs avatar
Är det någon som vet om det finns något intressant i trakterna ängelholm-båstad?
Citera
2005-09-21, 11:40
Medlem
J.Ns avatar
Äntligen en relevant tråd i detta forumet så man inte bara får sitta brevid och glo

Bor NV Skåne och kan dessvärre inte komma på ett enda lämpligt objekt, mer än en nedlagd ishall jag nämnde i en annan tråd...

Har i och för sig bott i Malmö tidigare och är där ibland, och bor ganska nära Ängelholm som inlägget ovan handlar om, så nåt kanske går att komma ut på till sist...

Ödegårdar och dyl har jag tydligen sysslat med många år innan UE existerade, fast utan kamera, eftersom jag alltid tyckt det varit kul att se rester från gamla bostäder och fabriker. (Eftersom jag springer i skogen så dyker sådana upp förr eller senare där man minst anar det).
Citera
2005-09-21, 13:31
Medlem
jornmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.N
Äntligen en relevant tråd i detta forumet så man inte bara får sitta brevid och glo

Bor NV Skåne och kan dessvärre inte komma på ett enda lämpligt objekt, mer än en nedlagd ishall jag nämnde i en annan tråd...

Har i och för sig bott i Malmö tidigare och är där ibland, och bor ganska nära Ängelholm som inlägget ovan handlar om, så nåt kanske går att komma ut på till sist...

Ödegårdar och dyl har jag tydligen sysslat med många år innan UE existerade, fast utan kamera, eftersom jag alltid tyckt det varit kul att se rester från gamla bostäder och fabriker. (Eftersom jag springer i skogen så dyker sådana upp förr eller senare där man minst anar det).

Vore trevligt om du nämnde en gång till vart ishallen ligger. Kan själv bidra med det övergivna kalkbrottet på Ifön, men det är ju i en annan del av Skåne.
Citera
2005-09-21, 16:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jornmark
Vore trevligt om du nämnde en gång till vart ishallen ligger. Kan själv bidra med det övergivna kalkbrottet på Ifön, men det är ju i en annan del av Skåne.

Ifön var en nyhet för mig, är det vattenfyllt? Finns där byggnader kvar på området? När las produktionen ner?
Citera
2005-09-21, 19:47
Medlem
J.Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jornmark

Jag bor inte så långt ifrån Ifön men det är några mil dit i allafall.

jag kan PM:a dig vart ishallen ligger eftersom jag inte har något behov av att tala om exakt vart jag bor. På detta forumet har jag åsikter som inte alltid stämmer överrens med andras eftersom jag befinner mig på "fel" sida kant av politiken
Citera
2005-09-21, 19:54
Medlem
J.Ns avatar
Jag får fan rätta mig själv, det står TENNishall när jag kollar på hitta.se's kartor

Det är så överväxt där att jag de första bokstäverna antagligen försvunnit ur den vinkel jag stått och kollat. Kan försöka fixa några foton senare. Bara jag blir frisk från hosta feber och jävelskap...

Hittar inga andra referenser på kommunens sida eller hos google men jag ska försöka fråga någon av de som bott här i många år om det vet något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in