Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-04-02, 19:26
  #1
Medlem
Martin-Daniels avatar
Detta är gamla tentauppgifter som jag tyvärr inte har facit till. Siffrorna spelar mindre roll eftersom det är principen jag vill ha åt. Det enda jag behöver är egentligen en liten spark i rätt riktning på de båda uppgifterna.

1. Kylarvätskan i en bil är en blandning av vatten och etylglukol (HOCH2CH2OH). För att de skall fungera bra en varm sommardag skall kylarvätskan inte börja förångas förrän 125°C.
Vad är den minsta halten etylglukol som krävs?



2. En gas bestående av 40 % metan (CH4), 40 % kolmonoxid (CO) och 20 % vätgas (H2) förbränns med ett luftöverskott på 300 %. Ingående gaser kommer in vid 25°C och förbränns fullständigt.
Beräkna temperaturen på utgående gas om förbränningen sker adiabatiskt.

Vilken är reaktionsformeln? Vet jag det kan jag nog fundera ut resten själv.
2013-04-02, 20:08
  #2
Medlem
Martin-Daniels avatar
Kom igen nu flashbackare! Jag behöver er hjälp

Med risk för att skämma ut mig kan jag skriva vad jag har kommit fram till på uppgift 1, problemet är bara att resultatet är ganska orimligt!

Jag använder Antoines lag ( log(psat) = A - B/(T+C) för att räkna ut ångtrycket för de båda ämnena vid 125°C:

Detta ger 1741.8 mmHg för H2O och 53.938 mmHg för C2H6O2 med hjälp av tabellvärden.

Sedan använder jag Raultz lag yi = (psat/P)*xi mha respektive ångtryck samt 1 atm.
Dessutom utnyttjar jag att xi+xj=1 och yi+yj =1.

Då får jag yi = 96 % och yj = 4 % vilket resulterar i att det bara finns 4 % glukol. Detta känns givetvis helt fel.
2013-04-02, 21:10
  #3
Medlem
Knastomtes avatar
Här postar vi liknande frågor: https://www.flashback.org/t1830128
2013-04-04, 11:47
  #4
Medlem
Carelesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knastomte
Här postar vi liknande frågor: https://www.flashback.org/t1830128
^

/Mod

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback