Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-04-02, 19:44
  #1
Avstängd
ProfessorMcGoobys avatar
Om jag har två plåtbitar som är 1*1*0.01 m. Då är arean 1*1*2 + 0.01*1*2 + 0.01*2 per varje plåtbit lika med 2.04 m^2

Varje plåtbilt består av kol t.ex grafit för det inte ska oxidera sönder vid elektrolyxen.

Jag kopplar in en plåtbit som minuspol och en annan plåtbit till pluspol. Volten är vanligt väggutag.

Hur mycket O2+H2 får jag då per minut? Jag har hört att man ska räkna med den där 1,60218·10^(-19) elementärladdningen för den laddningen gör så varje molekyl separeras.
__________________
Senast redigerad av ProfessorMcGooby 2013-04-02 kl. 20:09.
Citera
2013-04-02, 20:55
  #2
Medlem
Tror inte du får så mycket när du kör växelspänning i baljan
Citera
2013-04-02, 21:04
  #3
Medlem
skunkjobbs avatar
Vilken mängd gas det kan bli vet jag inte men ett par funderingar har jag i alla fall. Om elektroderna är av grafit så är det inte plåt. Plåt är en tunn skiva av metall.

Gasmängden torde bestämmas av strömmen som i sin tur bestäms av vattnets ledningsförmåga (samt elektrodarean men den är ju bestämd) och även hur elektroderna positioneras mot varandra men nog så viktigt begränsas den av strömkällan. Det är ju feta elektroder du snackar om så en vanlig 10 A säkring bränner du nog rätt lätt.

Men framför allt, vill du inte ha ut syrgas och vätgas för sig? Färdigblandad knallgas är ju lite vanskligt att hantera. Annars så ska det gå att elektrolysera även med växelström om du skiter i att gaserna blandar sig men den som gjort något väldigt likt det du tänker verkar ha poffat upp den mesta gasen innan den lämnat badet. Kom att tänka på en länk i den gamla korvelektrifieringstråden och den kommer här med samma citat: http://www.scienceforums.net/topic/2...lysis-with-ac/

I once did the experiment, and well, things do happen. We have 50 Hz AC, and what is observed is formation of bubbles at both electrodes. I did the electrolysis with copper electrodes in NaCl. At both sides there were bubbles, and both electrodes are corroded. The bubbles are hydrogen gas.

I also did the experiment with carbon electrodes and with 220 V AC (VERY DANGEROUS!!!!), using a very dilute solution of NaCl. The effect of that is formation of gas, and sometimes ignition of gas bubbles under water, near the electrodes. I slowly increased the concentration of NaCl, and at a certain point, I got a nice continuous stream of gas, with sparks of miniature explosions every few tenths of a second. These sparks most likely are due to ignition of gas mixed of H2 and Cl2 and/or H2 and O2. Using too high a concentration of NaCl makes the reaction too vigorous and quite hot.

I strongly discourage someone else to repeat this, unless you are really experienced with working with high voltages in wet environments. This experiment is DANGEROUS, due to severe electrical shock risks. You cannot say I did not warn you!
Citera
2013-04-03, 00:04
  #4
Avstängd
ProfessorMcGoobys avatar
Det är meningen att jag ska direkt tända på gasen också.

Jag tänker göra som en brinnande grill för prololys. Istället för att köpa gasol så tänkte jag direkt att om man hade ett kärl med en anod och en katod. Varje pol är gjorda av grafit.

Ungefär så här http://www.youtube.com/watch?v=tJBQUM52dhw

Jag börjar också tro att jag ska skippa knallgasen och endast satsa på H2-gasen. På så sett så kan jag ha en liten sak som stoppar om det skulle bli baktändning.

Jag vet inte hur mycket jag får i gas, men tanken är att den ska kunna värma upp en hel tank på 100 liter.

Men vad är det jag måste veta för att få ut viss liter mer minut?
Jag vet arean A. Jag vet volten U och jag vet elementärladdningen e. Ledningsförmågan i vatten har jag ingen aning och jag tror jag inte vill använda mig av salt där i för risken att det ska bli klorgas är 100% stor. Finns det något annat som man brukar använda sig av?
__________________
Senast redigerad av ProfessorMcGooby 2013-04-03 kl. 00:07.
Citera
2013-04-03, 00:29
  #5
Medlem
Sadomans avatar
Om du bara ska värma upp vatten, varför inte bara värma vattnet direkt med strömmen? Typ spisplatta eller vattenkokare. Eller elpatron. Varför slösa tid, pengar och energi på att gå via elektrolys? Du kommer aldrig få fram tillräcklig produktion av vätgas för att öka temperaturen på en 100 liters tank nämvärt.
Citera
2013-04-03, 00:51
  #6
Avstängd
ProfessorMcGoobys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Om du bara ska värma upp vatten, varför inte bara värma vattnet direkt med strömmen? Typ spisplatta eller vattenkokare. Eller elpatron. Varför slösa tid, pengar och energi på att gå via elektrolys? Du kommer aldrig få fram tillräcklig produktion av vätgas för att öka temperaturen på en 100 liters tank nämvärt.

Jag tänker inte värma vatten. Jag tänker torrdestilera trä miljövänligt. Men då måste jag ha en värmekälla.
Citera
2013-04-03, 02:18
  #7
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorMcGooby
Jag tänker inte värma vatten. Jag tänker torrdestilera trä miljövänligt. Men då måste jag ha en värmekälla.

Ved är en jättebra värmekälla. Och miljövänlig. Ska du torrdestillera ved så borde du ha lite liggandes. Slöseri med energi däremot är inte miljövänligt...
Citera
2013-04-03, 07:59
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorMcGooby
Jag tänker inte värma vatten. Jag tänker torrdestilera trä miljövänligt. Men då måste jag ha en värmekälla.
Du inser väl din tankevurpa och att detta har potential att bli en klassiker i kategorin "snacka om att gå över ån efter vatten"!
Citera
2013-04-03, 08:07
  #9
Avstängd
ProfessorMcGoobys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Ved är en jättebra värmekälla. Och miljövänlig. Ska du torrdestillera ved så borde du ha lite liggandes. Slöseri med energi däremot är inte miljövänligt...

Så jag ska prolarysera ved med ved. Då tappar jag ju ved.
Men det gick inte att bygga en liten maskin som kan tillverka vätgas på löpande band som kan värma 100 liters tank?
Citera
2013-04-03, 08:28
  #10
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorMcGooby
Så jag ska prolarysera ved med ved. Då tappar jag ju ved.
Men det gick inte att bygga en liten maskin som kan tillverka vätgas på löpande band som kan värma 100 liters tank?
Paralysera inte veden vad du än gör. Men jag tycker vi kan släppa frågan vad du skulle ha gasen till och se om någon kan besvara det där med volymen och strömmen, jag vet tyvärr inte hur man räknar ut det. Kanske en liten energibetraktelse kan landa nära rätta svaret?
Citera
2013-04-03, 11:28
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorMcGooby
Så jag ska prolarysera ved med ved. Då tappar jag ju ved.
Men det gick inte att bygga en liten maskin som kan tillverka vätgas på löpande band som kan värma 100 liters tank?
Vad spelar det för roll om du använder energin från förbränning av ved till torrdestillering av ved? Det är ju det enklaste, billigaste, säkraste och mest miljövänliga alternativet!
Citera
2013-04-03, 11:40
  #12
Medlem
Faraday's law of electrolysis är den du nog ska använda för att bestämma mängden O2 och H2. Så länge man är över 1.23 V(eller mer på grund av överpotentialer och IR förluster etc) så kommer du få syrgas- och vätgasutveckling. Men för att få större mängder per tid så är det strömmen som är viktigast.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback