Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2013-04-03, 20:19
  #25
Avstängd
Ippskiffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorMcGooby
Javisst ja! Glömde att det bildas värme när man komprimerar gas.

Det är inte bara det. Du får även extra värme + 1 fri elektron när en syreatom spjälkas från koldioxid, och detta måste ta vägen nånstans varpå det omedelbart reagerar med närmsta tillgängliga brännbara förening vilket i din reaktion är vätgas -> boom + vattenånga.


Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorMcGooby
Redan här ser jag att det brister för att kunna separera gas så måste man kyla ned dem.

Je, eller köra fattigmansmodellen och ha en 100 meter hög kolonnskorsten och helt enkelt ha utloppsrör där de olika temperaturerna är (precis som kolonnen i din hembrännare med anda ord, fast med fler utloppsrör då det är fler saker än alkoholer som skall extraheras innan "röken" lämnar skorstenen helt.


Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorMcGooby
Jo men dem har säkert en jävla massa utrustning och sen säger dem så här "Det går inte göra på annat sätt" trots att tekniken är över 100 år gammal.


Nu skall vi inte måla fan på väggen.
Dessutom är du där för att få reda på deras bas-principer för reaktionerna, inte för att kopiera den teknik just de valt att använda.


Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorMcGooby
Men jag hänger inte med. Du säger att jag kan ta trä, organisk material, sopor osv och deslitera det och få metanol av det?

Du kan, men det absolut bästa är granris eftersom det har allra högst innehåll av metan av träslagen som finns tillgängliga som scrap i Sverige.


Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorMcGooby
You have no power here är ett internetskämt för att internetanvändarna styr internet samt att det är naivt att tro man kan styra internet själv.


Aha, ja säger du det till en polis så plockar han in dig på provtagning direkt eftersom han kommer tro du är en gammal hippie.
Citera
2013-04-03, 20:39
  #26
Avstängd
ProfessorMcGoobys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ippskiff
Det är inte bara det. Du får även extra värme + 1 fri elektron när en syreatom spjälkas från koldioxid, och detta måste ta vägen nånstans varpå det omedelbart reagerar med närmsta tillgängliga brännbara förening vilket i din reaktion är vätgas -> boom + vattenånga.
Aj då! Jag för helt enkelt göra något roligt med gengasen. Hur långt tror du man kommer på 10 kg ved om man har en bil som drar 0.8 liter milen?


Citat:
Je, eller köra fattigmansmodellen och ha en 100 meter hög kolonnskorsten och helt enkelt ha utloppsrör där de olika temperaturerna är (precis som kolonnen i din hembrännare med anda ord, fast med fler utloppsrör då det är fler saker än alkoholer som skall extraheras innan "röken" lämnar skorstenen helt.
Fan alltså. Jag skulle ha gått ett kemiprogram på universitet. Men då hade säkerligen sagt "Fan, jag skulle ha gått något annat program"



Citat:
Nu skall vi inte måla fan på väggen.
Dessutom är du där för att få reda på deras bas-principer för reaktionerna, inte för att kopiera den teknik just de valt att använda.

Måla fan på väggen? Fan vilket uttryck
Oavsett om jag har tekniken eller ej så tror jag inte kan bygga den.


Citat:
Du kan, men det absolut bästa är granris eftersom det har allra högst innehåll av metan av träslagen som finns tillgängliga som scrap i Sverige.
Jasså? Kan jag? Men varför sitter jag här och ger mig på metanol när jag kan jäsa sopor, skräp, trä, plast osv med min kollonbrännare

Vilken jäst ska man ha då?
Citera
2013-04-03, 22:26
  #27
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ippskiff
Rostfritt betyder ROSTAR ALDRIG!!!
Åjo, nog kan rostfritt stål rosta allt. Vi har fått byta många rör av 2333-kvalitet och t o m 2343 som kallas syrafast. (Ok jag använder äldre benämningar, nu heter det väl 4301 och lite annat.) Inte bara vid svetsfogar utan mitt på rören har det rostat rakt igenom på några månader i vissa fall. T o m när det bara varit dricksvatten i rören. S.k. stagnanta förhållanden, stillastående vatten där det kan komma igång biologisk aktivitet kan räcka men framför allt höga kloridhalter kan ta knäcken även på proffskvaliteter av rostfritt och syrafast stål. Dock håller det generellt mycket bättre än kolstål. Se t ex denna skrift framtagen av branschorganisationen för firmor i vattensvängen: http://www.varim.se/foreningsnyheter...tt-stal-rostar
Citera
2013-04-03, 22:41
  #28
Medlem
skunkjobbs avatar
Jag tänkte vidare på det där med en energibetraktelse för att se hur mycket gas man maximalt kan få ut. Syrgasen har ju inget värmevärde, vätgasen har ett lägre värmevärde på 3 kWh/Nm³ (N för normal, alltså 1 atm och 0 ºC). Om man då matar in 1 kWh el så borde man teoretisk kunna få ut max 1/3 Nm³ vätgas om det inte finns några förluster. Vad kan verkningsgraden i normal elektrolys vara? Uj fy fan, det var för mycket att läsa här http://en.wikipedia.org/wiki/Electro...ter#Efficiency men säg att du får ut hälften då om du har en bra dag. Kan väl vara något att gå på som fingervisning i alla fall.

1 kWh el -->1/6 m³ säg 170 liter vätgas då. Plus hälften så mycket syrgas så 170+170/2=255 liter knallgas. Cirka gurka alltså.
Citera
2013-04-03, 22:56
  #29
Avstängd
ProfessorMcGoobys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag tänkte vidare på det där med en energibetraktelse för att se hur mycket gas man maximalt kan få ut. Syrgasen har ju inget värmevärde, vätgasen har ett lägre värmevärde på 3 kWh/Nm³ (N för normal, alltså 1 atm och 0 ºC). Om man då matar in 1 kWh el så borde man teoretisk kunna få ut max 1/3 Nm³ vätgas om det inte finns några förluster. Vad kan verkningsgraden i normal elektrolys vara? Uj fy fan, det var för mycket att läsa här http://en.wikipedia.org/wiki/Electro...ter#Efficiency men säg att du får ut hälften då om du har en bra dag. Kan väl vara något att gå på som fingervisning i alla fall.

1 kWh el -->1/6 m³ säg 170 liter vätgas då. Plus hälften så mycket syrgas så 170+170/2=255 liter knallgas. Cirka gurka alltså.

Hur mycket är 170 liter vätgas då? Är det t.ex som en kolsyretub?
Citera
2013-04-03, 23:35
  #30
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorMcGooby
Hur mycket är 170 liter vätgas då? Är det t.ex som en kolsyretub?
170 "normalliter" kanske jag skulle förtydligat, alltså vid atmosfärstryck men det ser ut som du redan fattat det.

Jag råkade ha en kolsyretub (egentligen koldioxid eftersom det inte är löst i vatten när det är i tuben) till en Sodastream liggande (~ 30 cm lång). På den står det 0,420 liter och det känns rimligt som tubvolym. Hm, det står TP 250 bar, betyder nog "test pressure" provtryckningstryck så då kanske man får fylla den till 200 bar. I så fall får man i 0,42*200=84 normalliter gas i en sådan tub.
Citera
2013-04-04, 00:17
  #31
Avstängd
ProfessorMcGoobys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
170 "normalliter" kanske jag skulle förtydligat, alltså vid atmosfärstryck men det ser ut som du redan fattat det.

Jag råkade ha en kolsyretub (egentligen koldioxid eftersom det inte är löst i vatten när det är i tuben) till en Sodastream liggande (~ 30 cm lång). På den står det 0,420 liter och det känns rimligt som tubvolym. Hm, det står TP 250 bar, betyder nog "test pressure" provtryckningstryck så då kanske man får fylla den till 200 bar. I så fall får man i 0,42*200=84 normalliter gas i en sådan tub.

Hmm.

Hur mycket skulle 170 normalliter vätgas jämföras med bensin? 5 liter bensin?
Citera
2013-04-04, 01:03
  #32
Avstängd
Ippskiffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorMcGooby
Aj då! Jag för helt enkelt göra något roligt med gengasen. Hur långt tror du man kommer på 10 kg ved om man har en bil som drar 0.8 liter milen?


Den beräkningen får skunkjobb hjälpa till med. Jag är för trött för avancerad matematik nu.
Varje kilo ved innehåller drygt 4,7 kw värme-enerrgi vid rå förbränning. Förutsatt att mängden värmeenergi är lika hög som mängden blir om man tar ut gas från veden istället och bränner den, vad kan vi då göra med det i en bil, skunkjobb?
(rätta gärna till om jag har fel här gällande energiuttaget)


Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorMcGooby
Fan alltså. Jag skulle ha gått ett kemiprogram på universitet. Men då hade säkerligen sagt "Fan, jag skulle ha gått något annat program"


Fast hembränning är högstadiekemi. Jag byggde min första spritbrännare när jag var 15.



Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorMcGooby
Måla fan på väggen? Fan vilket uttryck

Lol, jo.. Fritt översatt blir det: "att förvänta sig det värsta/sämsta".


Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorMcGooby
Jasså? Kan jag? Men varför sitter jag här och ger mig på metanol när jag kan jäsa sopor, skräp, trä, plast osv med min kollonbrännare


Jag kan garantera dig att du aldrig kommer kunna JÄSA något med hjälp av en brännare.
För jäsningsprocesser behöver man andra kärl och andra ingredienser.

Alltså, du hoppar mellan ämnena rätt friskt här. Vad handlar den här tråden om egentligen?


Tråden börjar i mångt och mycket likna en av kpp's gamla kreationer med hopp från sak till sak och ändringar mitt i.
You talk like him, ask like him and jump like him.



Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorMcGooby
Vilken jäst ska man ha då?


Den som växer i din hjärna duger utomordentligt bra.
Kör in en tryckluftslang i örat och ställ den på 15-25 bar och håll ett uppsamlingskärl mot örat på andra sidan huvudet och blås. Då får du allt du behöver för att framgångsrikt kunna producera fettbaserat biobränsle.
Citera
2013-04-04, 01:43
  #33
Avstängd
ProfessorMcGoobys avatar
Ippskiff: Jag orkar inte citera nu.

Jag tror att du har rätt mycket fel angående metanoltillverkningen. För om du har rätt angående metanoltillverkningen så skulle fabrikerna exploderat för länge sedan.

För dessa fabriker brukar köra med höga tryck med massa blandgaser.

En liten fråga!

När CO + CO2 + H20 kommer från en motor så vill man bli av med CO.

CO + H2O → CO2 + H2

Så om jag har en platina katalysator så kommer jag få syntesgas som består endast av CO2 och H2 utan att jag behöver använda tryck. Jag behöver bara använda värme.

När jag har endast CO2 + H2 så kan jag konvertera det till CH3OH.
CO2 + 3 H2 → CH3OH + H2O

Efter det så tar jag bara en katalysator som består av Cu/ZnO. Ett rör kan det exempelvis vara med ZnO pulver?
http://pubs.rsc.org/en/content/artic...10/cp/c001484b

Men jag säger poff! Metanol!
__________________
Senast redigerad av ProfessorMcGooby 2013-04-04 kl. 02:28.
Citera
2013-04-04, 03:00
  #34
Avstängd
ProfessorMcGoobys avatar
Fan! Jag behövde redigera men det var för sent.!

En liten sammanfattning.

När man har orenad gengas som troligtvis består av CH4, CO, CO2, H2O, H2 + tjära med mera.
Man börjar att rengöra gasen från tjära och H2O.

Efter man har gjort det har man CH4, CO, CO2, H2. Man ska försöka sträva efter CO2, H2 så mycket som det går.

Det gör man via att man har en katalysator gjord av platina eller paladium. Där leder man CO2, H2, CO, CH4 med H2O(g) och då bildas det CO2 + H2 av allt ihop. Det görs under en temperatur av 800 grader C och ett normalt atmosvärstryck.

CO + H20 => CO2 + H2

Efter man har bara CO2 + H2 så gäller det att använda sig an en katalysator som består av (WT%) 50/50 Cu/ZnO.

CO2 + 3 H2 → CH3OH + H2O

Det ska göras under en temperatur av 523 K och 5 MPa eller 50 bar.

Efter man har CH3OH + H2O så kör man en god gammal hedlig hembränning nere i källaren för att få ut rent CH3OH. Det rekommenderas en sipiralbrännare för så snabb produktion som möjligt
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback