Citat:
Ursprungligen postat av Drymedar
Att Java var baserat på C hade jag väl förvisso för mig, men att de var så lika visste jag inte. Då kör jag på C i så fall då, tack så mycket!
De är inte speciellt lika, annat än att deras syntax kommer från samma familj av språk. C och Java har inga realistiska överlappande användningsområden som jag kan komma på på rak arm, men jag är säker på att någon kommer att rätta mig på det.
C är lågnivå, Java är högnivå. Java är objektorienterat, C är procedurellt (även om man såklart kan åstadkomma oo-liknande konstruktioner med det).
Jag säger inte att C inte är ett utmärkt språk att börja med, jag brukar själv rekommendera det till folk som är seriösa med att lära sig programmera, men att säga att det är jättelikt Java är lite att ta i. Vad som är bäst för just dig beror på vad du är ute efter såklart; vill du lära dig från grunden hur en dator fungerar på låg nivå och skaffa dig en bra grund så är C klockrent, men vill du snabbt komma igång att utveckla appar, webservices, eller komma igång med objektorientering snabbt så är Java ett bättre val.