• 1
  • 2
2013-04-09, 17:38
Medlem
Hej!

Jag har insett att jag mest sannolikt kommer utbilda mig inom IT och tänkte därför åtminstone lära mig grunderna inom något språk, men jag vet inte riktigt vilket språk som är lämpligast att börja med. Jag kan läsa 7,5p Java eller 7,5p C nu till hösten och det lutar just nu mest åt Java eftersom jag åtminstone har pillat lite med Java även om det är ytterst lite, så är Java ett lämpligt förstaspråk eller lämpar sig C bättre för att få in grunderna/tänket? Eller ska man kanske rent av läsa båda samtidigt?

Tack på förhand.
Citera
2013-04-09, 17:43
Bannlyst
C. Lär du dig C, så kommer du automatiskt lära dig Java samtidigt, de är väldigt lika.
Citera
2013-04-09, 17:53
Medlem
Att Java var baserat på C hade jag väl förvisso för mig, men att de var så lika visste jag inte. Då kör jag på C i så fall då, tack så mycket!
Citera
2013-04-09, 18:35
Medlem
kh31d4rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drymedar
Att Java var baserat på C hade jag väl förvisso för mig, men att de var så lika visste jag inte. Då kör jag på C i så fall då, tack så mycket!

De är inte speciellt lika, annat än att deras syntax kommer från samma familj av språk. C och Java har inga realistiska överlappande användningsområden som jag kan komma på på rak arm, men jag är säker på att någon kommer att rätta mig på det.

C är lågnivå, Java är högnivå. Java är objektorienterat, C är procedurellt (även om man såklart kan åstadkomma oo-liknande konstruktioner med det).

Jag säger inte att C inte är ett utmärkt språk att börja med, jag brukar själv rekommendera det till folk som är seriösa med att lära sig programmera, men att säga att det är jättelikt Java är lite att ta i. Vad som är bäst för just dig beror på vad du är ute efter såklart; vill du lära dig från grunden hur en dator fungerar på låg nivå och skaffa dig en bra grund så är C klockrent, men vill du snabbt komma igång att utveckla appar, webservices, eller komma igång med objektorientering snabbt så är Java ett bättre val.
Citera
2013-04-09, 19:12
Medlem
Jag vill mer som du säger lära mig från grunden hur en dator fungerar på låg nivå och skaffa mig en bra grund. Jag vet inte ens till hundra procent vad jag vill plugga än, men klarar jag tekniskt basår så blir det troligen högskoleingenjör i datateknik, annars kanske systemvetenskap eller systemutveckling. Men C verkar ju definitivt vara det jag bör inrikta mig på än så länge efter det jag fått höra från er.

Tack än en gång för svaren.
Citera
2013-04-09, 21:02
Medlem
kh31d4rs avatar
Citat:
Jag vill mer som du säger lära mig från grunden hur en dator fungerar på låg nivå och skaffa mig en bra grund. Jag vet inte ens till hundra procent vad jag vill plugga än, men klarar jag tekniskt basår så blir det troligen högskoleingenjör i datateknik, annars kanske systemvetenskap eller systemutveckling. Men C verkar ju definitivt vara det jag bör inrikta mig på än så länge efter det jag fått höra från er.

Jag rekommenderar UNSW:s föreläsningar, de förklarar rätt bra hur det hänger ihop. Mest C, men även lite enkel assembly på gamla chip.

Börjar här: http://www.youtube.com/watch?v=hE7l6Adoiiw
Citera
2013-04-10, 23:19
Medlem
Forgs avatar
Citat:
Hej!

Jag har insett att jag mest sannolikt kommer utbilda mig inom IT och tänkte därför åtminstone lära mig grunderna inom något språk, men jag vet inte riktigt vilket språk som är lämpligast att börja med. Jag kan läsa 7,5p Java eller 7,5p C nu till hösten och det lutar just nu mest åt Java eftersom jag åtminstone har pillat lite med Java även om det är ytterst lite, så är Java ett lämpligt förstaspråk eller lämpar sig C bättre för att få in grunderna/tänket? Eller ska man kanske rent av läsa båda samtidigt?

Tack på förhand.

Det är stor skillnad på java och c. Idag så behöver man knappast kunna språk som c men jag rekommenderar ändå det då du får en mycket mer grundläggande och mer djupgående utbildning. Du kommer förstå hur man hanterar saker som minne mycket snabbare i c än i java då java är mycket mer förlåtande.

Därimot är det säkert mycket mer roligt att börja med java och en mycket lägre tröskel innan du faktiskt kan göra något vettigt med det. :-)

Om du vet med dig att du har lätt att förstå logik och inte tröttnar efter 10 misslyckanden så säger jag c. Annars kör på java.
Citera
2013-04-10, 23:26
Medlem
Citat:

C passar in bra pga det är lågnivå språk jämfört med Java. Kör på
Citera
2013-04-10, 23:36
Medlem
Läs båda Beroende på vilken typ av person du är så kommer du antingen trivas eller ogilla något utav dem. Oavsett så kommer du komma med insikt vad som passar dig. Du ska dock inte falla i tramset att objektorienterad programmering är lösningen på världens problem, som det ibland målas upp som. Det är nämligen endast en lösning av många på hur man kan skriva kod som ger vissa egenskaper.
Senast redigerad av trellen 2013-04-10 kl. 23:38.
Citera
2013-04-11, 00:09
Medlem
Mysfarbrorn-s avatar
Har inte läst de tidigare inläggen så noga mer än att det talas om ett val mellan C och Java.
Har du inte programmerat tidigare så rekommenderar jag dig att börja med Java för att få en känsla för själva kodknackningen i sig. Att börja med ett lågnivåspråk kan röra till det med all minneshantering, pekare osv.

Så mitt tips är att börja med Java (det är ett utmärkt nybörjarspråk), och börja kika på C sen när du känner att du vill grotta ner dig lite mer i hur en dator fungerar i grund och botten.

... Sen finns det ju alltid C++ att kika på också om du vill hamna nånstans mitt i mellan!
Citera
2013-04-11, 00:42
Medlem
lilZer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysfarbrorn-
... Sen finns det ju alltid C++ att kika på också om du vill hamna nånstans mitt i mellan!
Ett väldigt bra tips!

Nära till både C och Java.
Citera
2013-04-11, 13:46
Medlem
Oj vad många svar tråden har fått helt plötsligt, fast mycket klokare vete fan om jag blivit.

C++ har jag tyvärr inte hittat någon distanskurs i och då jag ska läsa tekniskt basår samtidigt så har jag inte möjligheten att ta en dagtidskurs. Man kan ju såklart försöka lära sig på egen hand, men jag har dålig erfarenhet utav det.

Men jag kanske ska göra som trellen säger då och läsa båda parallelt för att se vad som passar mig bäst så jag inte ger upp för att jag valde fel, fast jag är lite rädd för att det kan bli för mycket att läsa 45 poäng på en termin. Men jag har i alla fall sökt båda kurserna så jag kan alltid tacka nej om jag bara vill köra på den ena.

Citat:
Ursprungligen postat av kh31d4r
Jag rekommenderar UNSW:s föreläsningar, de förklarar rätt bra hur det hänger ihop. Mest C, men även lite enkel assembly på gamla chip.

Börjar här: http://www.youtube.com/watch?v=hE7l6Adoiiw

Har sett fyra föreläsningar nu och jag måste få säga att än så länge är det i alla fall jäkligt intressant, fast det har inte varit jättemycket kodning ännu.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in