Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-04-21, 20:40
  #1
Medlem
Jag bytte från windows till mac för att slippa virus, men nu känns det som jag har kompromissat för mycket. Det går inte att kryptera disken med truecrypt på mac så jag använder apples inbyggda lösning. Frågan är alltså-- hur säker är man, är det lika säkert som truecrypt om datorn beslagtas exempelvis?
Om inte, vad finns det för andra alternativ för Mac?

Edit: En till fråga, finns det ett program liknande Steganos Locknote som finns för Windows? Där man har möjlighet att lösenordskydda text

Mvh meir
__________________
Senast redigerad av Meir 2013-04-21 kl. 20:46.
Citera
2013-04-21, 20:59
  #2
Medlem
Om du bara ska lösenordsskydda text, varför behöver du kryptera hela hårddisken med Truecrypt?


För mig känns det bra att använda den inbyggda krypteringen, och att sedan använda Truecrypt för extra viktiga dokument
Citera
2013-04-21, 23:02
  #3
Avstängd
hik4ts avatar
1. Använd Apples egna kryptering för hårddisken
2. Skapa Truecrypts-containers till din barnporr.
Citera
2013-04-21, 23:27
  #4
Medlem
Idioter undanbedes, fattar man inte varför man vill kryptera hela disken kan man skita i att svara.
Du är fö efterbliven som knyter allt med barnporr, kanske är det de du själv gillar din horunge?
Citera
2013-04-22, 00:49
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meir
Idioter undanbedes, fattar man inte varför man vill kryptera hela disken kan man skita i att svara.
Du är fö efterbliven som knyter allt med barnporr, kanske är det de du själv gillar din horunge?
Du kommer säkert att få massa med människor som vill hjälpa dig nu, tacksam som du verkar vara.

Ha det kul i kväll med textdokumenten!
Citera
2013-04-22, 05:13
  #6
Medlem
Gumpys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meir
Jag bytte från windows till mac för att slippa virus, men nu känns det som jag har kompromissat för mycket. Det går inte att kryptera disken med truecrypt på mac så jag använder apples inbyggda lösning. Frågan är alltså-- hur säker är man, är det lika säkert som truecrypt om datorn beslagtas exempelvis?
Om inte, vad finns det för andra alternativ för Mac?
Apple har ett stabilare OS än vad Windows är så på det sättet är det säkrare. När det gäller skydd mot hot som myndigheter är det sämre. Apple är slarviga med säkerheten när det gäller kryptering på OS X som exempel använder FileVault bara AES-128 och iPhones krypteringsskydd har knäckts av myndigheter.

För att kryptera din systemdisk ska du använda PGP Desktop Professional som använder AES-256. Finns att ladda ner på TPB annars får du köpa det av Symantec då det finns risk Apple lagt in någon bakdörr som myndigheter kan använda i FileVault.
Citera
2013-04-22, 14:10
  #7
Medlem
droles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gumpy
För att kryptera din systemdisk ska du använda PGP Desktop Professional som använder AES-256. Finns att ladda ner på TPB annars får du köpa det av Symantec då det finns risk Apple lagt in någon bakdörr som myndigheter kan använda i FileVault.
Just därför vill man köra open-source med stark kryptering.
Citera
2013-04-22, 15:03
  #8
Moderator
^Eazs avatar
Du kan skapa en krypterad Disk Image där du förvarar saker du inte vill att folk ska se.

http://support.apple.com/kb/ht1578
Citera
2013-04-22, 23:17
  #9
Medlem
Gumpys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drole
Just därför vill man köra open-source med stark kryptering.
Nu finns ju inget open-source program för att fullsystemkryptera en Mac och då får man ta det bästa som erbjuds och kan man då välja mellan FileVault och PGP Desktop Professional så är fan det senare ett mycket bättre och säkrare val. PGP var ett av de första kända krypteringsprogrammen och var från början open-source. Att Symantec skulle lägga in en bakdörr är avsevärt mycket mindre risk än Apple skulle göra det. Symantec är ett renodlat säkerhetsföretag och om det kommer ut de lägger in bakdörrar kommer ingen anlita dem fler gånger.
Citat:
One of the earliest public key encryption applications was called Pretty Good Privacy (PGP). It was written in 1991 by Phil Zimmermann and was purchased by Symantec in 2010.

http://en.wikipedia.org/wiki/Encryption
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Du kan skapa en krypterad Disk Image där du förvarar saker du inte vill att folk ska se.

http://support.apple.com/kb/ht1578
Han kan använda TrueCrypt för det på Mac men TS ville kunna fullsystem kryptera datorn. Alla OS lagrar ju numera mycket loggar och annat av vad man gör i datorn som man då vill få krypterade.
Citera
2013-04-22, 23:29
  #10
Medlem
droles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gumpy
Nu finns ju inget open-source program för att fullsystemkryptera en Mac och då får man ta det bästa som erbjuds och kan man då välja mellan FileVault och PGP Desktop Professional så är fan det senare ett mycket bättre och säkrare val. PGP var ett av de första kända krypteringsprogrammen och var från början open-source. Att Symantec skulle lägga in en bakdörr är avsevärt mycket mindre risk än Apple skulle göra det. Symantec är ett renodlat säkerhetsföretag och om det kommer ut de lägger in bakdörrar kommer ingen anlita dem fler gånger.
Av ren policy skulle jag inte lite på closed-source, även om jag ioförsig oftast inte läser igenom koden vid opensource(har dock hänt).
OpenPGP fungerar inte till MAC?

Har ingen MAC själv och har inte haft tid att starta något virtuellt så kan inte det så bra.
Citera
2013-04-22, 23:36
  #11
Medlem
Gumpys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drole
Av ren policy skulle jag inte lite på closed-source, även om jag ioförsig oftast inte läser igenom koden vid opensource(har dock hänt).
OpenPGP fungerar inte till MAC?

Har ingen MAC själv och har inte haft tid att starta något virtuellt så kan inte det så bra.
OpenPGP är bara för att kryptera e-post. PGP Desktop Professional har många fler funktioner som fullsystemkryptering på Mac. Går att ladda ner på TPB men då finns det risk någon lagt in bakdörrar eller virus så det säkraste vore att köpa den. Man hade alltid kunnat ladda ner äldre versioner som släpptes innan 2010 då Symantec köpte upp PGP med öppen källkod. Nackdelen är att äldre versioner fungerar inte med de nyaste versionerna av OS X.
__________________
Senast redigerad av Gumpy 2013-04-22 kl. 23:48.
Citera
2013-05-05, 10:39
  #12
Medlem
E3-Fisks avatar
Jag börjar seriöst undra vad det är folk tror om virus egentligen.. kanske bara är så att de vet väldigt lite om det.

"Bytte till mac istället för windows för att slippa virus.."
Jag förstår poängen, de är lite deras sloga att de inte kan får virus.

Kolla bara på lite statistik kring detta, de flesta som blir utsatt för farliga händelser (kapningar osv osv) blir det genom det vi skyddar minst.. webbläsaren.

Sålänge du har bra datorvana så tror jag inte att du kommer behöva oroa dig över virus på windows.
På Apples datorer (som har en unix-like backend) så har folk alldeles för dålig koll på något egentligen..
"Ja men mac är så mycket enklare"
Well.. först och främst är det OSX du menar, sen så är det inte så speciellt svårt att skapa ett så kallat virus för OSx om man har lite kunskap kring ämnet.

Men för att vara lite On Topic.

Nej, du är inte säkrare på din mac.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback