Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-04-22, 17:53
  #1
Medlem
Geblods avatar
Hejsan..

Drog precis i min gamla Imperial Glory-CD i datorn och installerade det. Allt fungerade som det skulle, fram tills dess att installationen var klar.
Efter ungefär 1 minut kom det fram en varning från mitt virusprogram (AVG) som sade att den hittat en skum fil i Imperial Glorys installationsmapp.

Namnet var: IDP.Virus.E2B43537

AVG frågade mig om det skulle ta bort filen, eller skapa ett undantag. Jag tänkte googla först för att se om någon annan råkat ut för det, och efter en stund försvann AVG-rutan och det stod att filen tagits bort. Vågar inte starta spelet i nuläget..

Vad kan det vara?
Citera
2013-04-22, 18:13
  #2
Medlem
AutofyllarNs avatar
Är spelet crackat så är det mycket möjligt att den innehåller skadlig kod.

- Installera Malwarebytes på www.malwarebytes.org och sedan höger klicka på CD'n och tryck scanna med Malwarebytes.

Finns det orsaker till att du inte vill installera Malwarebytes?

- Gå till VirusTotal på www.virustotal.com/ och bifoga din fil, förhoppningsvis så kommer de att hitta den skadliga koden om det finns någon.

Googlade också på det, såg att en till person råkade ut för samma sak när han skulle spela ett spel och det var AVG som upptäckte det.
Citera
2013-04-22, 20:05
  #3
Medlem
Geblods avatar
Spelet är inte nedladdat, crackat, piratat eller något sånt.

Det är köpt för 5-6 år sedan. Har originalCD,originalförpackning, originalmanual och hela kittet kvar.
Installationen skedde från OriginalCD'n..

Därför jag blev så fundersam, då jag aldrig stött på fenomenet förut..


Edit: Sökt igenom Cdn med Malwarebytes. Fanns ingenting.
Så jag antar att det är nåt problem med Avg, W7 och det här spelet.
__________________
Senast redigerad av Geblod 2013-04-22 kl. 20:18.
Citera
2013-04-22, 20:31
  #4
Medlem
Antagligen false positive. Finns spel på steam som ger samma, har för mig att IDP har något med identity protection att göra, spelet skickar antagligen någon information över nätet eller något.
Citera
2013-04-23, 19:46
  #5
Medlem
AutofyllarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geblod
Spelet är inte nedladdat, crackat, piratat eller något sånt.

Det är köpt för 5-6 år sedan. Har originalCD,originalförpackning, originalmanual och hela kittet kvar.
Installationen skedde från OriginalCD'n..

Därför jag blev så fundersam, då jag aldrig stött på fenomenet förut..


Edit: Sökt igenom Cdn med Malwarebytes. Fanns ingenting.
Så jag antar att det är nåt problem med Avg, W7 och det här spelet.


Då är det nog ett falskt alarm från AVG. Det är nog AVG som är lite känsligt, läste ett forums inlägg och där hade någon fått exakt samma problem att de fick en varning när ett spel sattes in.
Edit: Såg nu att jag hade skrivit det. ^

Hittade Malwarebytes inget kan du vara säker, mer säker än osäker i alla fall.
Kan ju vara så att den skadliga koden har spridits sig, en fullscan skadar sldrig.
__________________
Senast redigerad av AutofyllarN 2013-04-23 kl. 19:49.
Citera
2013-04-23, 21:11
  #6
Medlem
Geblods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutofyllarN
Då är det nog ett falskt alarm från AVG. Det är nog AVG som är lite känsligt, läste ett forums inlägg och där hade någon fått exakt samma problem att de fick en varning när ett spel sattes in.
Edit: Såg nu att jag hade skrivit det. ^

Hittade Malwarebytes inget kan du vara säker, mer säker än osäker i alla fall.
Kan ju vara så att den skadliga koden har spridits sig, en fullscan skadar sldrig.


Jo, förmodligen är det så.

Sökt igenom datorn med AVG, och Malwarebytes nu (startade spelet igår kväll). Fann ingenting under de sökningarna.
Sen kört med CCleaner. Så jag anser mig vara lyckligt utsatt för falskalarm!
Tack för hjälpen!
Citera
2013-04-25, 19:10
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geblod
Spelet är inte nedladdat, crackat, piratat eller något sånt.

Det är köpt för 5-6 år sedan. Har originalCD,originalförpackning, originalmanual och hela kittet kvar.
Installationen skedde från OriginalCD'n..

Därför jag blev så fundersam, då jag aldrig stött på fenomenet förut..


Edit: Sökt igenom Cdn med Malwarebytes. Fanns ingenting.
Så jag antar att det är nåt problem med Avg, W7 och det här spelet.

False positive. Chansen är säkert 1 på 0.000000000001 att en officiell CD skulle innehålla någon form av virus.
Citera
2013-04-28, 16:45
  #8
Medlem
MuscleSharks avatar
False positive. Fick samma sak med AVP2 när jag installerade det. Men i mitt fall va det McAfee som ställde till det, och även brandväggen om jag inte minns fel. Bara ignorerade det och fortsatte installationen. Tror McAfee kom fram till att det va någon Mask av något slag som skulle va riktigt farligt för systemet om det blev infekterat
Citera
2013-04-28, 17:07
  #9
Medlem
BerusadeNisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutofyllarN
Då är det nog ett falskt alarm från AVG. Det är nog AVG som är lite känsligt, läste ett forums inlägg och där hade någon fått exakt samma problem att de fick en varning när ett spel sattes in.
Edit: Såg nu att jag hade skrivit det. ^

Hittade Malwarebytes inget kan du vara säker, mer säker än osäker i alla fall.
Kan ju vara så att den skadliga koden har spridits sig, en fullscan skadar sldrig.
Du behöver inte skriva all din text fetstilt.

Lira på du, det är bara en false positive
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback