2013-04-22, 18:04
Bannlyst
Varför säger man "Kinas president" när dem inte har allmänna val?
Citera
2013-04-22, 18:10
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArduinoFysik

En republik måste inte vara demokratisk.
Citera
2013-04-22, 18:26
Medlem
bananasplit99s avatar
Kina har visst val. Lite läsning http://en.wikipedia.org/wiki/Elections_in_the_People's_Republic_of_China

Kina har flera partier men om jag inte minns helt fel ägs alla av det kommunistiska partiet, men det finns "socialdemokratiska partiet", "liberala partiet" osv. i Kina men det spelar ingen större roll vad man röstar på. Lite som i Sverige. Om jag inte minns heltokigt var det ett liknande system i Östtyskland? Och det hålls väl allmäna val i Nordkorea? Men de har ingen verkan i praktiken...

http://en.wikipedia.org/wiki/Elections_in_North_Korea
Citera
2013-04-22, 19:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bananasplit99
Kina har visst val. Lite läsning http://en.wikipedia.org/wiki/Elections_in_the_People's_Republic_of_China

Kina har flera partier men om jag inte minns helt fel ägs alla av det kommunistiska partiet, men det finns "socialdemokratiska partiet", "liberala partiet" osv. i Kina men det spelar ingen större roll vad man röstar på. Lite som i Sverige. Om jag inte minns heltokigt var det ett liknande system i Östtyskland? Och det hålls väl allmäna val i Nordkorea? Men de har ingen verkan i praktiken...

http://en.wikipedia.org/wiki/Elections_in_North_Korea

Så dessa partier är bara till för att vara en täckmantel för kommunismen?

En röst på liberala partiet = En röst på kommunismen?
Citera
2013-04-22, 19:15
Medlem
Reguluss avatar
Citat:

En president behöver inte vara vald direkt av folket i allmänna val.

Du kanske tror att USA:s president utses på det sättet, men så är det inte. De som skrev USA:s konstitution var rädda för pöbelstyre. Så i stället för att folket väljer presidenten direkt utser varje delstat elektorer (som nuförtiden iofs väljs i allmänna val) som i sin tur väljer presidenten.

Genom att lägga in detta extra filter mellan folket och presidentvalet hoppades man kunna undvika att en galning skulle bli vald till president.
Citera
2013-04-22, 19:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
En president behöver inte vara vald direkt av folket i allmänna val.

Du kanske tror att USA:s president utses på det sättet, men så är det inte. De som skrev USA:s konstitution var rädda för pöbelstyre. Så i stället för att folket väljer presidenten direkt utser varje delstat elektorer (som nuförtiden iofs väljs i allmänna val) som i sin tur väljer presidenten.

Genom att lägga in detta extra filter mellan folket och presidentvalet hoppades man kunna undvika att en galning skulle bli vald till president.

Du menar att jag röstar på en person, som sitter i ett distrikt, som vidare röstar på en person, som sitter lite högre upp och den röstar på en president?
Citera
2013-04-22, 19:26
Medlem
Inte för att vara dryg, men om du inte kan skilja på de och dem så använd istället ordet dom.

De används när ordet går att byta ut mot jag eller vi.
Dem används när ordet går att byta ut mot mig eller oss
Citera
2013-04-22, 19:36
Medlem
bananasplit99s avatar
Citat:
Så dessa partier är bara till för att vara en täckmantel för kommunismen?

En röst på liberala partiet = En röst på kommunismen?
I princip så det funkar.

Som tidigare sagt måste man inte vara demokratisk för att vara republik.
Citera
2013-04-22, 19:38
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Du menar att jag röstar på en person, som sitter i ett distrikt, som vidare röstar på en person, som sitter lite högre upp och den röstar på en president?

I princip ja, men elektorerna väljs alltså direkt av folket nuförtiden. Ursprungligen utsågs de av delstaternas lagstiftande församlingar, så då gick det till precis som du beskriver, med två indirekta steg.

En elektor är bunden att rösta på en viss kandidat i första voteringen, men om ingen får majoritet då kan han eller hon rösta fritt. Det är dock ovanligt att det går så långt som till en andra votering med dagens tvåpartisystem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in