Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-04-25, 14:28
  #1
Medlem
Hej, jag har hört att det enklaste att skydda sig mot virus och annat är helt enkelt att inte vara inloggad som Administratör utan som användare. Detta för att dom flesta virus är konstruerade att gå mot Administratörer.
Så frågan som följer är hur genomför man detta på lättas sätt? Jag har ju princip allt på min administratörsida och har ingen lust och börja om från början med att öppna en ny användarsida. Finns det något lätt sätt att bara kopiera administratör så det blir en användare ?

Lite luddigt kanske, men tacksam för svar!
Citera
2013-04-25, 15:29
  #2
Medlem
Jafan89s avatar
Man kan kopiera konton absolut, och det finns bara ett huvud admin konto, men är inte helt säker att detta fungerar på vanliga windows operativsystem, du får helt enkelt bara kolla.
Citera
2013-04-25, 17:02
  #3
Medlem
Celenos avatar
Du använder alltså kontot "Administratör"?

Så här gör du iaf, typ: Skapa ett nytt administratörskonto och ett nytt användarkonto. Logga ut och logga in med det nya användarkontot. Starta om datorn (främst för att se till att inga filer är låsta, nedan funkar inte då) och logga in med detta nya administratörskontot.

Högerklicka på "Dator" och välj egenskaper. Välj Avancerade Systeminställningar. Under fliken Avancerat, klicka på Användarprofiler. Kopiera profilen Administratör till ditt användarkonto. Edit: Är knappen "kopiera till" grå, så är profilen låst. Starta om datorn.

För extra säkerhet, inaktivera kontot Administratör och använd ditt nya admin-konto. Ska du göra nåt som kräver admin-behörigheter så högerklicka bara och kör som administratör precis som vanligt, och du anger inloggning för ditt admin-konto.
Citera
2013-04-25, 18:42
  #4
Medlem
Oj, toppen ! Tack så mycket för ett bra svar!
Citera
2013-04-26, 09:48
  #5
Medlem
Knappen "kopiera till" är fortfarande gråmarkerad, även efter omstartningar. Är det någonting mer man man måste göra föra att få adminkontot koperingsbart ?
Citera
2013-05-03, 01:17
  #6
Medlem
Celenos avatar
Länge sen jag provade det där, googlade lite och det verkar vara en störig bugg eller nåt i W7. Programmet "Windows Enabler" löser det.

http://www.softpedia.com/progDownloa...oad-78737.html

Kör det som administratör. Knappen blir fortfarande gråad, men nu funkar det... Skumt program...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback