Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-05-19, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Man vill ju helst undvika att aktivera belöningssystemet när man äter.
Ett alternativ till LCHF är att man kopplar sig till en maskin som ger dig kraftiga elstötar under måltiden så att man känner ångest och rädsla istället när man äter och därför inte går upp i vikt.
Det skulle eventuellt fungera, men kanske kännas som obekvämt eller omänskligt för de flesta människor, att ha det så. Ett enklare sätt är alltså att helt enkelt basera kosten på fett och protein, då slipper vi ta till tortyrliknande metoder för att gå ner i vikt.
Citera
2013-05-19, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
LCHF är inte bättre än någon annan diet för viktnedgång i fett. Det beror på individen hur bra dieten fungerar.
Håller du inte med om att många har gått ner i vikt genom LCHF?
Du borde hålla med om det, om du har någon slags verklighetsförankring.
Alltså är LCHF bättre än andra dieter eftersom fler människor än någonsin tidigare har gått ner i vikt och de har gått ner fler kg än någonsin tidigare, hur kan det vara dåligt?
Citera
2013-05-19, 15:46
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Håller du inte med om att många har gått ner i vikt genom LCHF?
Du borde hålla med om det, om du har någon slags verklighetsförankring.
Alltså är LCHF bättre än andra dieter eftersom fler människor än någonsin tidigare har gått ner i vikt och de har gått ner fler kg än någonsin tidigare, hur kan det vara dåligt?
Många har gått ner i vikt på LCHF. Många har gått ner i vikt på GI-metoden, Atkins mm. Det som gör en diet bra är att man orkar följa den över en längre tid samt att den inte ställer till den i din vardag. LCHF fungerar för vissa, för vissa inte. De det inte fungerar för pekar man fort på att gör fel istället för att inse att vissa klarar av att överäta fett och då går man upp i vikt. Lägg till att långtidseffekterna på intag av mycket mättat fett inte är klarlagt.

Fler människor än någonsin? Nu får du nog ta och komma ut i verkligheten. Sedan när har LCHF gjort att fler människor än någonsin gått ner i vikt?

Bara i min vänskapskrets vet jag kanske 8 personer som gått ner i vikt, en har kört LCHF och lyckats. En testade men överåt och förstod inte varför hon gick upp...
Citera
2013-05-19, 15:49
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Binary

Problemet är att "de flesta" tror att deras viktnedgång bestått av fett, när den i själva verket till stor del bestått av vätska.
Tar man bort denna faktor när man jämför de olika dieterna så är det ännu mindre skillnad mellan LCHF eller valfri diet med kaloriunderskott.
Citera
2013-05-19, 16:11
Medlem
Citat:
Många har gått ner i vikt på LCHF. Många har gått ner i vikt på GI-metoden, Atkins mm.
GI och Atkins bygger på samma princip som LCHF gör. Dvs att kolhydrater gör skada och att detta ska begränsas. GI och Atkins var förstadier till LCHF. Atkins är i princip samma sak som LCHF, BTW. Hur många har gått ner på strikt kolhydratdiet? Ingen, som jag har hört talas om.
Citat:
Det som gör en diet bra är att man orkar följa den över en längre tid samt att den inte ställer till den i din vardag.
Ja, och exakt det här är styrkan med LCHF. Det är inte jobbigt att äta grädde, smör, och bacon doppat i grädde och smör, det är gott

Givetvis kan man äta LCHF och överäta och därför inte gå ner i vikt. Men sannolikheten att du lyckas äta mindre ökar med en kost som LCHF eftersom hungern kontrolleras. LCHF är ingen mirakeldiet! Men det är en bra diet som visat sig fungera bra för många människor.
Citera
2013-05-19, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
Binary

Problemet är att "de flesta" tror att deras viktnedgång bestått av fett, när den i själva verket till stor del bestått av vätska.
Tar man bort denna faktor när man jämför de olika dieterna så är det ännu mindre skillnad mellan LCHF eller valfri diet med kaloriunderskott.
Nej, vattetförlusten sker de första dagarna. Efter det är vattnet inte en faktor att räkna med.

Edit: många ljuger om LCHF, varför gör ni det?
Citera
2013-05-19, 16:24
Bannlyst
Citat:
Nej, vattetförlusten sker de första dagarna. Efter det är vattnet inte en faktor att räkna med.

Edit: många ljuger om LCHF, varför gör ni det?

Varför gör du det?

Det finns en diet som endast går ut på att äta choklad och vitamintillskott. Den fungerar. Precis som LCHF fungerar. Det som krävs är ett underskott av energi.

Så lätt är det!
Citera
2013-05-19, 16:47
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Binary

Det är villfarelsen av den akuta viktförlusten som gör att det blir en övertro på att LCHF skulle vara bättre än allt annat.
Sett över tid spelar metoden mycket marginell roll.
Citera
2013-05-19, 17:22
Medlem
Dreass avatar
Citat:
GI och Atkins bygger på samma princip som LCHF gör. Dvs att kolhydrater gör skada och att detta ska begränsas. GI och Atkins var förstadier till LCHF. Atkins är i princip samma sak som LCHF, BTW. Hur många har gått ner på strikt kolhydratdiet? Ingen, som jag har hört talas om.

Ja, och exakt det här är styrkan med LCHF. Det är inte jobbigt att äta grädde, smör, och bacon doppat i grädde och smör, det är gott

Givetvis kan man äta LCHF och överäta och därför inte gå ner i vikt. Men sannolikheten att du lyckas äta mindre ökar med en kost som LCHF eftersom hungern kontrolleras. LCHF är ingen mirakeldiet! Men det är en bra diet som visat sig fungera bra för många människor.
Du kan väl kolla upp 80/10/10 så får du se en kolhydratrik diet.

Jag har gått ner med en hyfsad mängd kolhydrater. Speciellt om man vill prestera blir fettet det man får skära bort. Det är min och många andras erfarenhet.

Vad ljuger folk om menar du?

Du kan för fan inte räkna in olika dieter i LCHF. Flest personer har troligen gått ner med principen att äta lite mindre och röra sig lite mer.
Citera
2013-05-19, 20:20
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Du kan väl kolla upp 80/10/10 så får du se en kolhydratrik diet.

Jag har gått ner med en hyfsad mängd kolhydrater. Speciellt om man vill prestera blir fettet det man får skära bort. Det är min och många andras erfarenhet.

Vad ljuger folk om menar du?

Du kan för fan inte räkna in olika dieter i LCHF. Flest personer har troligen gått ner med principen att äta lite mindre och röra sig lite mer.

Jag har varit med i de månatliga viktminskningstrådarna sedan nyår och har gått ner 13 kilo. De flesta har kört just modellen att äta som förut men mindre och träna mer. Vad jag vet har ingen ändrat makronutrientfördelningen mycket mer än att behålla allt protein.

Jag låg inom slv:s rekommendationer förut och jag gör det nu också.
Citera
2013-05-19, 20:21
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Jag har varit med i de månatliga viktminskningstrådarna sedan nyår och har gått ner 13 kilo. De flesta har kört just modellen att äta som förut men mindre och träna mer. Vad jag vet har ingen ändrat makronutrientfördelningen mycket mer än att behålla allt protein.
DU ljuger!!

LCHF är det enda som fungerar!!

Citera
2013-05-19, 21:33
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Det skulle eventuellt fungera, men kanske kännas som obekvämt eller omänskligt för de flesta människor, att ha det så. Ett enklare sätt är alltså att helt enkelt basera kosten på fett och protein, då slipper vi ta till tortyrliknande metoder för att gå ner i vikt.

Vem vet det kanske finns människor som trivs med att äta fett och protein också så det är nog bäst att köra med elchocker vid alla sorters måltider.Det är viktigt att inte aktivera belöningssystemet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in