Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2013-05-02, 15:34
Medlem
svampdamps avatar
Jag kommer från en mindre stad i Sverige där jag är uppväxt och har spenderat hela min ungdom innan jag flyttade vidare. Jag bor inte kvar där längre men de senaste 10 åren har jag sett staden falla in i ett djupt mörker.

Stort budgetunderskott i kommunens kassa, en av Sveriges sämsta skolresultat, höga kostnader inom bidragssektorn och hög arbetslöshet.

Jag sitter här och kollar på valresultaten från 2002, 2006 och 2010 och ser Socialdemokraternas monopol på rösterna. Jag ställer mig frågan hur fan folk tänker vid valstugan? Är det inte uppenbart att Socialdemokraterna är inkapabla att driva staden till det bättre?

Jag diskuterade även detta med min far och vi var båda överrens om att staden är döende, företagen flyr och all akademisk kompetens flyttar pga den dåliga situationen. Även pga detta så fortsätter folk att gå till valstugan och rösta på samma vanliga parti. Hur kan folk vara så idiotiska att de låter sina gamla vanor gå ut över alla som växer upp i staden och framtida generationer?

Är det så här ni resonerar?
Citat:
Jag är minsann Socialdemokrat och jag tänker fortsätta att rösta på dem även om vår kära stad går åt helvete och våra barn inte får en bra utbildning och en stad att växa upp i.

Finns det någon här som går till valstugan och röstar på samma parti varje gång även fast det uppenbarligen går åt helvete? Hur tänker ni? Är ni så pass hjärntvättade att ni inte klarar av att vara kritiska gentemot eran egen ideologi?
Senast redigerad av svampdamp 2013-05-02 kl. 15:39.
Citera
2013-05-02, 15:52
Medlem
Nix-registrets avatar
De som är kritiska är väl samma som flyttar därifrån? Bristande lokalpatriotism med andra ord. Om du menar allvar bör du flytta tillbaka och erbjuda bygden lite framåtanda, så folk åtminstone får se vad det är för nåt. Ett sunt samhällsklimat är ingenting man bygger vid valurnan.
Citera
2013-05-02, 16:00
Medlem
Nix-registrets avatar
Sen att folk röstar på sossarna beror väl på att de tror att sossarna står på svenska arbetares sida, och kommer se till att jobb som försvunnit (flyttat utomlands förmodar jag) kommer komma tillbaka. Där behöver du sprida information om vad sossarna egentligen är för ett kosmopolitiskt parti. Det kan inte den etablerade oppositionen bidra med, eftersom de är av samma skrot och korn.
Citera
2013-05-02, 16:01
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret
De som är kritiska är väl samma som flyttar därifrån? Bristande lokalpatriotism med andra ord. Om du menar allvar bör du flytta tillbaka och erbjuda bygden lite framåtanda, så folk åtminstone får se vad det är för nåt. Ett sunt samhällsklimat är ingenting man bygger vid valurnan.

Känns redan som att maximal skada redan har skett. Jag må vara kritiskt till hur staden drivs och hur dess invånare resonerar. Men bör jag riskera min och mina barns framtid och försöka vända en djupt indoktrinerad ideologi?
Citera
2013-05-02, 16:01
Medlem
Caesar Johansens avatar
Många gånger är nog problemet att folk inte har hela situation klar för sig. Många människor lever i sin lilla värld, där de har ett jobb, sin familj och sin umgängskrets - man har sällan stenkoll på hur kommunen fungerar. Många gånger får allvarliga strukturella problem för kommunen inte några konsekvenser, då utjämningsbidraget täcker över det mesta.

Nästa grej är väl kanske också att oppositionen inte kraftsamlar tillräckligt. De bekskriver inte kommunens problem på ett tydligt sätt, och de kommunicierar inte hur de ska lösa problemen.
Citera
2013-05-02, 16:34
Moderator
Siegfrids avatar
Försvinner industrier, stora som små, samtidigt som traditionella näringar som jordbruk och skog rationaliserar och centraliserar så blir det till slut bara kommunala jobb kvar. Då tar också i allmänhet alla ideer om utveckling slut.
Fanns någon teori om ön Orust på västkusten, de hade en lokal sparbank som förvaltade det samlade kapitalet som invånarna skrapat ihop och sedan lånade ut till bostäder men även till lokala företag.
Detta till skillnad från storbanker som centraliserar kapitalhanteringen och beslutsfattande.
Är ingen lokalsamhällesromantiker, men en faktor för att främja utveckling är att det finns tillgång till kapital och riskkapital även lokalt, och då snackar vi privat och inget annat.
Har din gamla ort brakat ihop till den grad att de lokala kapitalisterna och affärsänglarna gett sig iväg finns inget som kan rädda den längre.

Politiskt sett finns det inget alternativ som jag ser det, moderaterna är ett storföretagarparti, centern flyr allt vad lokal förankring heter. Fp och Kd saknar företagspolitik. Vänstern är direkt skadliga för företagsamhet och sd har jag ingen koll på vad de kan bidra med här.
Citera
2013-05-02, 16:59
Medlem
Gizurs avatar
På små orter med långvarig socialdemokratisk styrning är inte sällan den offentliga sektorn stor, om inte dominerande. Alla har någon i familjen som jobbar inom kommunen eller landstinget.

Då kan socialdemokraterna ses som garanter mot att det inte blir nedskärningar i den offentliga sektorn, med effektiviseringar och privatiseringar. Så upplever jag diskussionerna i vissa norrländska kommuner när jag varit där, ”borgarna vill bara skära ner”.
Citera
2013-05-02, 17:14
Medlem
vassjagarns avatar
Ett perfekt läge att skicka dit nysvenskar för att balansera upp saker och ting!
Citera
2013-05-02, 18:18
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Just sossar är nog de mest lämmelaktiga zombies som finns. För många är det en jävla religion att rösta på samma parti som "släkten alltid gjort i alla år" och dessutom ska det helst handlas dyrt på konsum istället för Lidl eller Netto.

Att försöka påverka det här genom den korrupta och debila demokratin är ungefär som att försöka få en hamster att bygga en partikelaccelerator. Man måste tyvärr acceptera att den gråa massan är ointelligent, konformistisk, feg och kortsiktig. Landet ska därför styras av de intellektuella giganterna, de vars engagemang sträcker sig bort till ett tusenårigt rike istället för pizza och hockeymatch i helgen.

Engagera dig i en antidemokratisk organisation, det är det bästa du kan göra för dina barn och ditt folk!
Citera
2013-05-02, 18:36
Medlem
8xxSeriess avatar
Det korta svaret på TS frågeställning är: Folk är idioter. Folk tänker inte. Folk vill inte tänka. De röstar på samma som de alltid har gjort för att slippa tänka.
Citera
2013-05-02, 21:01
Medlem
brianmolkos avatar
I min stad är det likadant och den är borgerligt styrd. Känns bara mer och mer isolerat och mindre här enormt, färre jobb mm
Citera
2013-05-02, 21:28
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Försvinner industrier, stora som små, samtidigt som traditionella näringar som jordbruk och skog rationaliserar och centraliserar så blir det till slut bara kommunala jobb kvar. Då tar också i allmänhet alla ideer om utveckling slut.
Fanns någon teori om ön Orust på västkusten, de hade en lokal sparbank som förvaltade det samlade kapitalet som invånarna skrapat ihop och sedan lånade ut till bostäder men även till lokala företag.
Detta till skillnad från storbanker som centraliserar kapitalhanteringen och beslutsfattande.
Är ingen lokalsamhällesromantiker, men en faktor för att främja utveckling är att det finns tillgång till kapital och riskkapital även lokalt, och då snackar vi privat och inget annat.
Har din gamla ort brakat ihop till den grad att de lokala kapitalisterna och affärsänglarna gett sig iväg finns inget som kan rädda den längre.

Politiskt sett finns det inget alternativ som jag ser det, moderaterna är ett storföretagarparti, centern flyr allt vad lokal förankring heter. Fp och Kd saknar företagspolitik. Vänstern är direkt skadliga för företagsamhet och sd har jag ingen koll på vad de kan bidra med här.

Då kanske Klassiskt Liberala Partiet är något att rösta på för dig min vän.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in