2016-11-11, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av judenheten
Jag tror att Kyrö inte kan läsa FUP ordentligt.

Hur brister hans förmåga att läsa utredningen? Kan du ta ett exempel?
Citera
2016-11-12, 13:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Du får såklart välja själv vilka inlägg du läser och vad du vill besvara. Konstigt vore det annars. Jag ser gärna att resningsansökan beviljas i detta fall och att KJ döms för mord istället för dråp. Men jag är fortfarande pessimistisk till skillnad från en överdrivet positiv Kyrö

Reformatio in pejus, stämmer det här, just i detta fallet då den tilltalande begär resning ?
Senast redigerad av LKVN 2016-11-12 kl. 13:43.
Citera
2016-11-12, 18:11
Medlem
judenhetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SorryToSaySorry
Hur brister hans förmåga att läsa utredningen? Kan du ta ett exempel?

I flera punkter i resningsansökan förekommer skarvningar och smålögner för att få saker att se ännu mer misstänkta ut än vad de redan gör. Ett fall som jag kommer på nu är att JK påstår att det inte undersökts om VB var gravid. Det är direkt lögn, och det står klart och tydligt i FUP att hon inte var det.

JK verkar läsa FUP lite grann som en övertygad konspirationsteoretiker från Flashback, d v s fort och slarvigt.
Citera
2016-11-12, 20:06
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
I flera punkter i resningsansökan förekommer skarvningar och smålögner för att få saker att se ännu mer misstänkta ut än vad de redan gör. Ett fall som jag kommer på nu är att JK påstår att det inte undersökts om VB var gravid. Det är direkt lögn, och det står klart och tydligt i FUP att hon inte var det.

JK verkar läsa FUP lite grann som en övertygad konspirationsteoretiker från Flashback, d v s fort och slarvigt.
Om du ifrågasätter advokat Kyrös förmåga att läsa FUP ordentligt så vet du att det inte är en lögn, det är ett misstag. Tror du att det kommer att påverka ansökan? Glöm inte att advokat Kyrö kan göra många fel i ansökan, det räcker med ett rätt. Anser HD att det finns ett giltigt skäl för resning blir det resning.
Citera
2016-11-12, 20:48
Medlem
Quarrels avatar
Citat:

Är det detta du hänvisar till?
Citat:
113. Det saknas uppgifter om Vatchareeya Bangsuan har varit gravid eller inte trots
att det finns tips om det.
Hon kan ha varit gravid även om hon inte var det vid dödsfallet. Undrar vem som brister i läsförmåga.
Citera
2016-11-12, 22:50
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Du får såklart välja själv vilka inlägg du läser och vad du vill besvara. Konstigt vore det annars. Jag ser gärna att resningsansökan beviljas i detta fall och att KJ döms för mord istället för dråp. Men jag är fortfarande pessimistisk till skillnad från en överdrivet positiv Kyrö
Förenat med vissa risker således för vederbörandes vidkommande att försöka driva igenom
en resning? Resning beviljas och målet prövas på nytt och det går inte riktigt som man
tänkt sig...det blir rena antiklimaxen av det hela istället?

Istället för att bli fri blir man än mer straffad? Dråp återgår till att vara det som det var från
början, mord alltså?

Nja, det funkar väl inte så tyvärr misstänker jag.
Nån nämnde nåt om nån reformerad pajas eller vad det var för juridiskt begrepp och
då går det nog inte att få det som du hoppas på.
Citat:
Reformatio in pejus är en processrättslig princip som beskriver att en domstol vid överklagande inte får döma den part som klagat till en allvarligare rättsföljd än den dom som överklagats. Syftet är att en part inte ska förlora på att få saken prövad än en gång om domen anses felaktig.

Detta latinska uttryck betyder ungefär "ingen förändring till det sämre får ske".

I brottmål innebär detta att den tilltalade inte kan dömas till
ett hårdare straff om endast han eller hon överklagar.
Principen gäller inte om åklagaren också överklagar domen eller ensam väljer att
överklaga domen. Principen är fastslagen i 51 kap 25 § st 1.
https://lagen.nu/begrepp/Reformatio_in_pejus
http://jura.ku.dk/njm/23/23_19.pdf

Jag har inte heller nåt direkt emot att resningen beviljas och att man får möjlighet att dra
ett varv till med det här ärendet. Så att det kan bli så genomlyst som det någonsin
är möjligt och alla eventuella oklarheter som kan finnas reds ut en gång för alla.
Hur det då slutar - ja, det lär knappast sluta på det sätt som vissa drömmer om här. Nix.
Senast redigerad av Grandioso 2016-11-12 kl. 23:23.
Citera
2016-11-12, 23:03
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Förenat med vissa risker således för vederbörandes vidkommande att försöka driva igenom
en resning? Resning beviljas och målet prövas på nytt och det går inte riktigt som man

Istället för att bli fri blir man än mer straffad? Dråp återgår till att vara det som det var från
början, mord alltså?

Nån nämnde nåt om nån reformerad pajas eller vad det var för begrepp och

Jag har inte heller nåt direkt emot att resningen beviljas och att man får möjlighet att dra
ett varv till med det här ärendet. Så att det kan bli så genomlyst som det någonsin
är möjligt och alla eventuella oklarheter som kan finnas reds ut en gång för alla.
Hur det då slutar - ja, det lär knappast sluta på det sätt som vissa drömmer om här. Nix.
Vad har det en finsk professor i processrätt, död 1976, skrivit med detta att göra?

Det fetstilta håller jag med om.
Senast redigerad av Quarrel 2016-11-12 kl. 23:35.
Citera
2016-11-12, 23:08
Medlem
Imthisnices avatar
Det verkar svida ordentligt i vissas ögon detta med att Rå nu delgivits ansökan. Det är uppenbart. Haters gonna hate som man så fint uttrycker sig.

Själv känner jag mig mest nyfiken på vilket material Kyrö nu fått ut, vilket, vad och hur mycket?

Hursomhelst underbart för rättssäkerheten säger jag och bänkar mig storögt.
Citera
2016-11-13, 00:19
Bannlyst
Citat:

början, mord alltså?

Nån nämnde nåt om nån reformerad pajas eller vad det var för juridiskt begrepp och

Bör tilläggas, ÅK är tidsbegränsad vilket icke den tilltalade är. Ett år tror jag ÅK har på sig att
överklaga en dom. Vissa ÅK klarar detta, MJ i spekeröd var en av dessa.....

.... men det vet du juh .

Citat:
Ursprungligen postat av Imthisnice
Det verkar svida ordentligt i vissas ögon detta med att Rå nu delgivits ansökan. Det är uppenbart. Haters gonna hate som man så fint uttrycker sig.

Själv känner jag mig mest nyfiken på vilket material Kyrö nu fått ut, vilket, vad och hur mycket?

Hursomhelst underbart för rättssäkerheten säger jag och bänkar mig storögt.

Det är väl det som är nytt....

Polis fick ge med sig och öppna asken, Kyrö fick ju besöka "station" och se diverse.

Fuck you Cops, sist och slutligen vart ni tvungna att ge vika
Senast redigerad av LKVN 2016-11-13 kl. 00:58.
Citera
2016-11-13, 19:45
Medlem
Reimers avatar
Citat:

Citat:

början, mord alltså?

Hur tänker ni här?

Om KJ beviljas resning så är han feldömd och kommer att frias från sitt straff, eller tror ni att Kyrö och KJ jobbar för att få straffet för KJ skärpt?

Resningsansökan är inte till men för KJ den är ju inskickad för att fria honom.

Vill åklagarna få till en ändring på domen får de begära resning i målet, då är det till men för KJ och då kan ju straffet ändras.
Senast redigerad av Reimer 2016-11-13 kl. 20:34.
Citera
2016-11-13, 20:30
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Hur tänker ni här?

Om KJ beviljas resning så är han feldömd och kommer att frias från sitt straff, eller tror ni att Kyrö och KJ jobbar för att få straffet för KJ skärpt?

Resningsansökan är inte till men för KJ den är ju inskickad för att fria honom.

Vill åklagarna få till en ändring på domen får de begära rening i målet, då är det till men för KJ och då kan ju straffet ändras.
Jag hittar inget i RB om att en dom efter resning inte kan vara till men för den part som ensam söker resning. Kan du hitta något?
Citera
2016-11-13, 20:41
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag hittar inget i RB om att en dom efter resning inte kan vara till men för den part som ensam söker resning. Kan du hitta något?

Nu förstår jag inte vad du menar, beviljas KJ resning så är det för att han är felaktigt dömd och ska frias det är ju inte som så att Kyrö skickar in ett dokument som talar för att KJ borde fått ett högre straff utan ansökan är ju till för att rätta till den felaktiga domen, hur skulle åklagarsidan (staten) då kunna yrka på att straffet ska skärpas.

Det är ju precis samma procedur som i Spekerödsfallet, HD talade om för HR att de dömt fel FS var skyldig till mord enligt HD, den resningen var ju till men för den tidigare friade FS och vad utfallet blev vet vi ju.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in