Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-05-09, 19:45
  #1
Medlem
Hej!

Ibland kan man få en känsla av att någon snokar i ens dator bakom en annan dator via internet utan man märker det.

Så jag undrar finns det några bra program man kan installera för att undvika det misstänkta intrånget man tror som sker? och kanske avslöja vem som gör intrånget i ens dator vad man tror?

Är Windows användare.
__________________
Senast redigerad av dopaminet 2013-05-09 kl. 19:48.
Citera
2013-05-09, 19:54
  #2
Medlem
TorrentLovers avatar
Du logga ju trafiken med Wireshark. Du kan kolla vilka anslutningar som är aktiva.
Citera
2013-05-09, 19:57
  #3
Medlem
Sverige2025s avatar
Du kopplar in datorn mellan routerna och din dator som sniffar trafiken.

Citat:
Ursprungligen postat av dopaminet
Hej!

Ibland kan man få en känsla av att någon snokar i ens dator bakom en annan dator via internet utan man märker det.

Så jag undrar finns det några bra program man kan installera för att undvika det misstänkta intrånget man tror som sker? och kanske avslöja vem som gör intrånget i ens dator vad man tror?

Är Windows användare.
Citera
2013-05-09, 20:11
  #4
Medlem
Hur mycket erfarenhet har du av datorer och vilket operativsystem?
Ladda ner Comodo Firewall och installera. Där kan du se vilka anslutningar som är aktiva och hur mycket data som skickats samt vart det skickats.
Citera
2013-05-09, 20:30
  #5
Avstängd
Nr77s avatar
Ladda ner peerblock. Där ser du vilka anslutningar du har in och ut och kan även blockera anslutningar "ip nummer" Använde det förut och har för mig att det är bra. En aningen simplare än wireshark. Ser du inte vilka som ansluter är det bara att kolla på tex http://www.ip-adress.com/ip_tracer/ sen är malwarebytes och nod32 bra program som hindrar att du får virus i datorn. Finns att tanka ner från tankaner och tankafetast crackade versioner.

http://www.peerblock.com/

http://peerblock.googlecode.com/file...1.0.0.r181.exe
__________________
Senast redigerad av Nr77 2013-05-09 kl. 20:33.
Citera
2013-05-09, 21:35
  #6
Medlem
droles avatar
Är du seriöst ska du brygga istället för wireshark pga rootkits.
Citera
2013-05-09, 21:47
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweCrime
Hur mycket erfarenhet har du av datorer och vilket operativsystem?
Ladda ner Comodo Firewall och installera. Där kan du se vilka anslutningar som är aktiva och hur mycket data som skickats samt vart det skickats.

Kan man göra detta med gratis version eller ska man ladda ned
Comodo Internet Security Pro Suite?

När det gäller datorer så vet jag hur man bygger ihop en och installerar ett OS t.ex en Windows version.
Har suttit en gång med Linux och Windows i samma datorer en gång.

När det gäller programmering och gå in i dos är jag mindre haj på men jag kan några trix i cmd.
Citera
2013-05-09, 22:00
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drole
Är du seriöst ska du brygga istället för wireshark pga rootkits.

Okej brygga! Finns det någon lathund som beskriver hur man gör det?

rootkits skulle det finnas spökprogram i wireshark?
Citera
2013-05-09, 22:32
  #9
Medlem
lilZer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dopaminet
Okej brygga! Finns det någon lathund som beskriver hur man gör det?

rootkits skulle det finnas spökprogram i wireshark?
Nej, men om du redan är infekterad av något extraordinärt virus som rootar din burk så har den ju också full kontroll över vad till och med administratören/root kan se för anslutningar.
Citera
2013-05-09, 23:02
  #10
Medlem
Vill du ha full insyn så kopplar du ett oscilloskop på din bredbandskoppling. Det skall jävligt mycket hackande till för att ens se det från en annan plats på jorden Du har nu en elektromagnetisk bild av precis all information som passerat kabeln.

Lite enklare är dock att köra tcpdump på en openbsd i rent tillstånd och kopplad på ditt lan. Kanske http://www.snort.org kan vara till hjälp?
__________________
Senast redigerad av Einar-Fredrik 2013-05-09 kl. 23:05.
Citera
2013-05-09, 23:24
  #11
Medlem
droles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dopaminet
Okej brygga! Finns det någon lathund som beskriver hur man gör det?

rootkits skulle det finnas spökprogram i wireshark?
Wireshark etc. lär fungera för dig men precis som lilZer0 förklarat är brygga det mest "tillförlitliga".
Kräver dock att du har rätt hårdvara liggandes hemma och rätt kunskap om att få det att fungera, alltså lite överkurs men nog så intressant.

Kan du installera rätt mjukvara i routern fungerar det också, då blir ju den en form av brygga till internet.
Då routerloggar brukar vara rätt så värdelös kräver det dock oftast att du rootar din router, vara bara noga med att se till att det faktiskt är din router, rätt ofta lånar man den bara av sin ISP och då kan det vara ett lagbrott att roota den.
__________________
Senast redigerad av drole 2013-05-09 kl. 23:26.
Citera
2013-05-09, 23:54
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dopaminet
Kan man göra detta med gratis version eller ska man ladda ned
Comodo Internet Security Pro Suite?

När det gäller datorer så vet jag hur man bygger ihop en och installerar ett OS t.ex en Windows version.
Har suttit en gång med Linux och Windows i samma datorer en gång.

När det gäller programmering och gå in i dos är jag mindre haj på men jag kan några trix i cmd.
Gratis versionen, använt comodo i något år nu och är supernöjd.
mvh
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback