Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-05-10, 00:10
  #1
Medlem
Jag har fått några konstiga mail, som jag inte vågat öppna.
Står Microsoft account, och sen är det massor av konstiga tecken i rubriken, och så står det en hotmailadress i själva rubriken...


Sen får jag även mail på "vänförfrågningar" från LinkedIn, från folk jag aldrig hört talas om...
Folk som skickat fel? Eller är det nåt skumt?


Om man får mail som ser konstiga ut, men inte öppnar dom, finns det ändå risk för virus?
2013-05-10, 00:19
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedStardust
Jag har fått några konstiga mail, som jag inte vågat öppna.
Står Microsoft account, och sen är det massor av konstiga tecken i rubriken, och så står det en hotmailadress i själva rubriken...
Låter fake. Släng dem

Citat:
Ursprungligen postat av RedStardust
Sen får jag även mail på "vänförfrågningar" från LinkedIn, från folk jag aldrig hört talas om...
Folk som skickat fel? Eller är det nåt skumt?
Låter som "vänförfrågningsspam". Bara att ignorera. Eller rapportera användarna


Citat:
Ursprungligen postat av RedStardust
Om man får mail som ser konstiga ut, men inte öppnar dom, finns det ändå risk för virus?
Nja, det gör det i princip inte.
XSS-attacker finns det dock risk för om du sitter på webmail
2013-05-10, 01:03
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedStardust


Sen får jag även mail på "vänförfrågningar" från LinkedIn, från folk jag aldrig hört talas om...
Folk som skickat fel? Eller är det nåt skumt?


Får detta i princip dagligen och har inte ens ett LinkedIn-konto. Någon slags spam, så skulle passa mig för att trycka på någonting i de emailen om jag var du.
2013-05-10, 12:33
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorVattemelon
Får detta i princip dagligen och har inte ens ett LinkedIn-konto. Någon slags spam, så skulle passa mig för att trycka på någonting i de emailen om jag var du.
LinkedIn-förfrågningarna är knappast farliga (så länge det är just riktiga LinkedIn-förfrågningar).

Det handlar om en "ny" form av spam, där folk skapar profiler på diverse sociala medier och skickar ut tusentals förfrågningar för att göra reklam för någonting på sin profil, eller olika former av massutskick.

De är lika ofarliga som vanliga förfrågningar, men lika jobbiga som vanlig spam.
2013-05-10, 12:43
  #5
Medlem
qrizzes avatar
LÅST... Finns redan trådar om detta.

//mod

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback