• 1
  • 2
2013-05-12, 21:13
Medlem
Hej.

Mobiltelefoner har blivit otroligt populära. Alla inte bara äger varsin mobil utan många spenderar stora delar av dagarna med dem. Jag blir väldigt intresserad över hur det kommer påverka människors relationer, både djupa och ytliga.

Hittade en artikel förut om ämnet. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/mo...ld_6925167.svd Har författeren några poäng eller är han bara emot mobiltelefonerna?

Själv tror jag att det blir lättare att skapa och underhålla ytliga/opersonliga relationer men att djupare relationer blir både svårare att skapa och underhålla. Sociala medier ligger då till grunden för detta menar jag. Man får kommentarer från många olika personer och man kommenterar många olika så man kanske "håller kontakt" eller kommer ihåg gamla skolvänner som exempel.

Gällade djupare relationer menar jag på att de blir svårare att skapa i och med att man ägnar tid till mobiltelefonerna, där man kanske gör något tillsammans men kroppspråk försvinner så att det blir mindre värdefullt. Det tar tid som man kanske skulle kunna spendera genom att umgås på riktigt med några enstaka personer.

Vad tror ni? Är ju otroligt intressant hur mobiltelefoner kommer att påverka oss
Citera
2013-05-12, 21:19
Medlem
softmyntets avatar
Vad menar du när du skriver att du undrar "Hur mobiltelefoner kommer påverka oss" Mobiltelefoner har funnits ett tag redan och man bör väl redan veta hur de påverkar oss...?
Citera
2013-05-12, 21:32
Medlem
Ja självfallet men när mobiltelefonerna var nya var det mest att ringa och smsa som man gjorde. Jämfört med nu var mobiltelefonen mera till för praktiska ändåmål, såsom jag ser det, trots att de ersatte mp3 för musik.

Med dagens välutvecklade telefoner stirrar ju jättemånga på dem stora delar av dygnet.
Citera
2013-05-12, 22:05
Medlem
swebarbs avatar
Det räcker väl att gå en runda på stan alla går å flippar me sina jävla mobiler och skickar status på facebook var femte minut eller nåt.. sjukt för fan folk kan verkligen inte överleva utan mobilen och alla jäkla sociala medier dom flesta hänger på...
Citera
2013-05-12, 22:11
Medlem
nnnipzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av softmyntet
Vad menar du när du skriver att du undrar "Hur mobiltelefoner kommer påverka oss" Mobiltelefoner har funnits ett tag redan och man bör väl redan veta hur de påverkar oss...?

Nej, eftersom förut använde vi dem för att ringa, smsa när vi ville något. Senaste åren har det mer och mer blivit att vi umgås med telefonerna. Vi har telefonen i första hand och personer i andra hand.

Håller med TS om att ytliga relationer/distans underhålls medan djupa relationer är svårare att bibehålla. Jag anser att smartphones gör folk asociala. Istället för att umgås med varandra tar vi fram telefonen under ex raster. Kollar telefonen istället för att prata med varandra.

Jag hade själv problem med min tjej å hennes telefon i min senaste relation. Hon kunde vilja umgås med mig fast jag hade nå annat att göra för att hon sedan satt halva tiden å petade med telefonen... Tro om jag fick smått dampryck då Faktiskt en av de saker som ledde till att jag dumpade henne.
Citera
2013-05-12, 22:30
Medlem
nnnipz, låter som att du har ett praktiskt expempel på teorin då. Tråkigt tycker jag då djupa relationer borde vara de viktigaste.
Citera
2013-05-13, 00:21
Medlem
R.Rs avatar
Mobiltelefoner har onekligen en stor inverkan. Allt för många är alltid tillgängliga och lever således inte riktigt i det verkliga livet. Själv tycker jag det är skönt ibland att bara stänga av den och koncentrera mig på annat. Funderar på att skaffa någon simpel modell också som bara kan ringa och smsa för att köra med till vardags när jag inte behöver appar, kamera, gps och allt det där tjafset.
Citera
2013-05-13, 14:44
Medlem
Det låter som ett bra val att prova på det. Hur tror du folk runt om kommer att reagera?
Citera
2025-01-13, 21:46
Medlem
VeraCrypts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeskB
Ja, "birds of a feather flock together" – jag kan nog anta, att många av mina bekantas barn hade tillgång till "riktiga" datorer...

Själv är jag aggressiv motståndare till dagens "telefonkultur" – jag uppmanar anhöriga och bekanta att kommunicera via mail – då kan jag besvara dem när det passar mig, inte då jag sitter och funderar över en problemlösning. (Det är sällan den uppmaningen anammas – därför har jag numera min *phone avstängd och "vittjar" den när de passar mig... Inte sällan måste jag kolla okända telefonnummer – och inte sällan får dessa betygen "telefonförsäljare, känd för spam", etc...).
Mobiltelefoner har verkligen påverkat det sociala livet negativt. En analog telefon med sladd är bättre. Jag tycker att du borde överväga att kasta din mobiltelefon och istället använda en analog telefon, där du bara är tillgänglig för brådskande ärenden, och annars e-post.

Vill folk prata kan man säga vi kan träffas över en kaffe och kaka och snacka om det. Problemet med att enbart ha en mobiltelefon är att folk förväntar sig att du ska svara när de har ditt mobilnummer.
Senast redigerad av VeraCrypt 2025-01-13 kl. 21:48.
Citera
2025-01-13, 21:55
Medlem
Mad monks avatar
De har gjort det enkelt att bedöma vilka kvinnor som är narcissister. (D.v.s. 99% av dessa.)
Citera
2025-01-13, 22:55
Medlem
AbstinentKanins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VeraCrypt
Mobiltelefoner har verkligen påverkat det sociala livet negativt. En analog telefon med sladd är bättre. Jag tycker att du borde överväga att kasta din mobiltelefon och istället använda en analog telefon, där du bara är tillgänglig för brådskande ärenden, och annars e-post.

Vill folk prata kan man säga vi kan träffas över en kaffe och kaka och snacka om det. Problemet med att enbart ha en mobiltelefon är att folk förväntar sig att du ska svara när de har ditt mobilnummer.
Eller hur! Jag har en sådan här: https://images.app.goo.gl/yHHPumoempA4sLjJ9

Med ett praktiskt bärhandtag så man kan bära med sig den 🙃
Citera
2025-01-13, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbstinentKanin
Eller hur! Jag har en sådan här: https://images.app.goo.gl/yHHPumoempA4sLjJ9

Med ett praktiskt bärhandtag så man kan bära med sig den 🙃

Något opraktisk bara om du ska ta en fittpic 🤡
Citera
  • 1