• 1
  • 2
2013-05-16, 19:22
Medlem
Framtidsatlets avatar
Jag vill inte outa mig, så jag för ett helt hypotetiskt resonemang med fiktiva exempel. I livsmedelsbranschen har jag hittat en liknelse som funkar perfekt för min idé och dess situation.

Så ponera att en livsmedelsjätte säljer ett väldigt populärt livsmedel, som är överlägset störst när det gäller just den typen av livsmedel. Ungefär som Risifrutti när det gäller mellanmål.

Men nu har jag kommit på nägonting som är väldigt snarlikt (mest av en slump och pga ett nördigt intresse) den där marknadsledande produkten, fast avsevärt bättre på egentligen allt. Om vi fortsätter i Risifruttispåret så är det alltså något som är ungefär lika gott, men mycket nyttigare och mer mättande.

Jag har varit väldigt försiktig med att berätta om det här för någon, men dom få som jag har delat med mig till av den här "upptäckten" har varit imponerade, och tror också på det. Jag har även googlat rejält utan att hitta något liknande, det är precis som att ingen har tänkt på det här innan.

Frågan är nu, hur går jag vidare med idén? För att kunna producera produkten i nån större mängd krävs det tillgång till fabriker som inte växer på träd, det är inget man kan fixa ihop i trädgården liksom.

Jag har funderat på att presentera idén för en av dom större konkurrenterna på marknaden, men det känns helt dödfött då jag inte vet hur jag skulle kunna få del av en ev kaka isåfall, det skulle vara otroligt lätt att bli avfärdad så fort man har berättat. Det är inte heller något som går att få patent på eller så.

Jag vet helt enkelt inte hur jag ska ta idén vidare, men jag ser att det finns en enorm marknad och att den ledande parten på marknaden egentligen inte har utvecklats ett dugg på 20 år och att det är dags att dom blir utmanade på riktigt.

Det finns nog massor med hål i det här inlägget och ni får gärna ställa frågor, men helst vill jag ha tips på hur jag ska göra.
Citera
2013-05-16, 19:25
Medlem
Jag vet att det finns agenturer som hjälper dig med allt från ideskydd, till utformning av produkt till tillverkning & lansering. Dock så käkar dessa agenturer upp den största procentkakan av din vinst och lämnar småmynt kvar, i förhållande till hur mycket man kan tjäna om produkten är bra och man har kapitalet för att lansera något själv.
Citera
2013-05-16, 19:29
Medlem
Rent spontant så är det "enklast" att sälja idén till det företag som bjuder högst. Allt du behöver är en affärsjurist som kan skriva rätt avtal så att de stora företagen inte blåser dig.

Och du ska inställningen att de kommer att försöka blåsa dig.

Du kan också snacka med almi.se.

Lyckas du framställa en färdig produkt och sälja ett visst antal exemplar så kan du kontakta

http://www.bbc.co.uk/dragonsden/aps/apply.shtml
Senast redigerad av benq1 2013-05-16 kl. 19:42.
Citera
2013-05-16, 19:37
Medlem
Manboiiis avatar
Sök patent på det, eller kan man de alls för "mat"?

http://www.prv.se/sv/Patent/
Pröva iaf, du säkrar du dig innan du visar upp varan för tillverkare, så ingen snor idén och säljer det utan din tillåtelse.
Senast redigerad av Manboiii 2013-05-16 kl. 19:41.
Citera
2013-05-16, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manboiii

Pröva iaf, du säkrar du dig innan du visar upp varan för tillverkare, så ingen snor idén och säljer det utan din tillåtelse.

Man patenterar inte en ide, man ideskyddar den.
Citera
2013-05-16, 19:51
Medlem
Kan produkten tillverkas i Kina eller är det en produkt som måste produceras i närområdet?

Behövs det mycket kapital för att starta? Om inte så börja i liten skala och gör allt jobb själv (Kontakter med kineser, försäljning, distribution etcetc). Om du ber riktigt snällt kan jag hjälpa dig med bokföring/bokslut/skatter/deklarationer/ekonomin etc på ett villkor; Om du skulle lyckas och företaget blir vad du hoppas på så får jag vara med och dela på kakan. Om inte så har du i alla fall fått gratis hjälp på vägen.

Förövrigt, är det en produkt som skulle vara lätt för de etablerade att kopiera? I så fall har du problem då du behöver en hel del kapital och rätt kanaler för att kunna utnyttja att du är först.

Edit: Med tanke på ditt namn samt aktivitet här på forumet får jag anta att det har med träning att göra på ett eller annat vis.
Senast redigerad av FriedrichvonHayek 2013-05-16 kl. 19:56.
Citera
2013-05-16, 20:02
Medlem
MongoPingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manboiii

Citat:
Ursprungligen postat av ActiveBiz
Man patenterar inte en ide, man ideskyddar den.

Samt att det är dyrt att ta patent och det tar tid (ca 1+år).
Sedan är det inte värt ett skit om ett företag med ekonomiska muskler bestämmer sig för att utmana din patent (DVS om inte du också har goda tillgångar).
Det enda som händer är att du för enorma kostnader i advokat arvoden och med största sannolikhet förlorar din ensamrätt
Citera
2013-05-16, 20:08
Medlem
oceanwaves avatar
Är det livsmedel vi pratar om eller var det bara en parallell? I annat fall, har du en prototyp/demo? Om du går till rätt fabrik, har dom utan vidare rätt utrustning för att tillverka produkten? Vad är din marknad? Den produkt du jämför med är det en produkt eller ett varumärke som finns i hela världen eller är den begränsad? Det är svårt att ge bra råd då man inte vet vad som specifikt utgör den stora konkurrensfördelen eller vilka varumärken du konkurrerar med. Men sekretessavtal går alltid att använda sig av vid presentationer. Om det går att undvika bör man dock passa sig för att ge sig in i patentträsket mer än nödvändigt om man inte har stora resurser. Ofta tidskrävande, dyrt och utfallet blir inte alltid det bästa.

Har du ett Nyföretagarcentrum nära dig så vänd dig dit. Dom kan i allmänhet bistå dig med en hel del utan att det kostar.
Citera
2013-05-17, 09:25
Medlem
Framtidsatlets avatar
Kul med respons! Jag försöker svara så heltäckande som möjligt i detta inlägg. Produkten är ett livsmedel, träningsrelaterat sådant kan man väl kalla det (dock bra för vem som helst, faktum är att näringssammansättningen är så bra att man skulle kunna leva uteslutande på denna produkt, om man bara tillförde lite frukt och fiber i övrigt i sin kost).

Detta gör att det inte går att ta patent på idén och det går inte att tillverka i Kina. Investeringen för att göra det själv på hemmaplan lär ligga i mångmiljonklassen, alltså en omöjlighet för mig. Det verkar som att jag ska försöka sälja idén helt enkelt? Om man skulle lyckas med det, hur brukar sådana avtal se ut? Är det en viss procentsats av en eventuell vinst, eller säljer man idén för ett engångsbelopp?

Marknaden är i första hand begränsad till Sverge eller åtminstone Norden, pga vår matkultur här. Konkurrenten jag jämför med (dock lite som att jämföra äpplen med päron då det inte är jämnt någonstans om man ser till näringsvärde, men ändå) är en viss produkt, som förvisso finns i ett par copycat-versioner från andra tillverkare, men dom utgör bara en liten del av marknaden. Den ursprungliga produkten äger marknaden. Min version är dock typ en version 3.0 av den här befintliga produkten.
Citera
2013-05-17, 11:27
Medlem
EugeneHutzs avatar
Ett tips är att kolla med arbetsförmedling för hjälp med att stara eget företag. Du kan få kurser att skriva affärsplan osv. Du kan också kolla upp typ venture cup, vinnova.och liknande. Kolla om det finns statliga eller kommunala nystartshjälp eller projekt som du kan får hjälp med branschmentorskap, kontorsplats, investering, kontakter osv.
Citera
2013-05-17, 18:44
Medlem
oceanwaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Framtidsatlet
Kul med respons! Jag försöker svara så heltäckande som möjligt i detta inlägg. Produkten är ett livsmedel, träningsrelaterat sådant kan man väl kalla det (dock bra för vem som helst, faktum är att näringssammansättningen är så bra att man skulle kunna leva uteslutande på denna produkt, om man bara tillförde lite frukt och fiber i övrigt i sin kost).

Detta gör att det inte går att ta patent på idén och det går inte att tillverka i Kina. Investeringen för att göra det själv på hemmaplan lär ligga i mångmiljonklassen, alltså en omöjlighet för mig. Det verkar som att jag ska försöka sälja idén helt enkelt? Om man skulle lyckas med det, hur brukar sådana avtal se ut? Är det en viss procentsats av en eventuell vinst, eller säljer man idén för ett engångsbelopp?

Marknaden är i första hand begränsad till Sverge eller åtminstone Norden, pga vår matkultur här. Konkurrenten jag jämför med (dock lite som att jämföra äpplen med päron då det inte är jämnt någonstans om man ser till näringsvärde, men ändå) är en viss produkt, som förvisso finns i ett par copycat-versioner från andra tillverkare, men dom utgör bara en liten del av marknaden. Den ursprungliga produkten äger marknaden. Min version är dock typ en version 3.0 av den här befintliga produkten.

Kan du visa att det finns en efterfrågan på de fördelar som din produkt erbjuder? Är t ex ett högre näringsvärde försäljningsargument nog? Min erfarenhet är att många tar för lättvindigt på denna fråga. Sedan när det gäller livsmedel så är varumärket i allmänhet extremt viktigt. Det är t ex svårt att komma in på stormarknader om man är i princip helt okänd. Kan du inte börja i liten skala så återstår ju att sälja in produktidén hos en redan etablerad aktör eller söka kapital. Om du gör det förstnämnda så är det vanligt att man får x kr per såld produkt eller en procentandel på omsättningen. Det sistnämnda låter inte som ett rimligt alternativ utifrån det du berättat.

*edit*

Ett alternativ till en etablerad aktör kan ju vara någon som kan tänkas vilja in på marknaden och som redan har vad som krävs för att påbörja en produktion. D v s någon som har ett närliggande sortiment i förhållande till din produkt.
Senast redigerad av oceanwave 2013-05-17 kl. 18:48.
Citera
2013-05-19, 02:36
Medlem
Till att börja med är din idé i sig inte värt många kronor.

Livsmedelsbranschen är en av de allra svåraste branschen att slå sig in på av många anledningar. Det är väldigt stor konkurrens om hyllplatsen i affärerna och få affärer är villiga att testa nya okända produkter och sedan är det oligopol nästan alla delar av marknaden. Sist men inte minst är det oftast väldigt enkelt att kopiera livsmedel. Det är jättelätt att analysera ett livsmedel i laboratorium för att se ungefär var det innehåller och utifrån det testa sig fram. Inom ett år kan någon av de stora jättarna förmodligen lansera en mist lika bra produkt som går direkt in på hyllorna i de flesta butiker om de ser möjligheterna.

Men även om det är svårt så är det givetvis inte kört.
Behöver du verkligen över en miljon för att kunna dra igång det här i liten skala? Vad är det som kostar så mycket? Krävs det maskiner?
De allra flesta livsmedel går ju att framställa ett vanligt hemmakök utan dyra maskiner om man gör det i liten skala. Det kan bli väldigt slitigt att göra det så, men det är vad som krävs för att lyckas om man inte har pengarna.
Sen är det bara att försöka sälja din produkt.
Om det inte är en kylvara kan du ju försöka sälja den online. Jag gissar att det här är någon form av kosttillskott. I så fall finns det ju ganska många ehandelsbutiker som säljer kosttillskott säkert skulle kunna tänka sig att ta in produkten för att testa. Kontakta dem och skicka sedan en sample så att de kan testa den själva. Ge dem en bra deal mot att du får in produkten väl synligt i butiken och se hur det går. När du börjar få repeat sales (dvs samma kund köper din produkt igen vid nästa order) så vet du att har en bra produkt. Det är nu din produkt börjar få ett reellt värde för de stora livsmedelsproducenterna. Det är här du måste göra något strategiskt vikta val på hur du ska gå vidare. Ska du försöka sälja in produkten till affärer direkt och försöka få in pengar genom investering eller banklån för att skala upp tillverkningen, eller ska du sälja in den till någon av de större tillverkarna och kanske få en royalty eller liknande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in