• 1
  • 2
2013-05-21, 20:18
Medlem
Framtidsatlets avatar
Kul med all input! Verkar dock se precis så mörkt ut som jag har misstänkt hela tiden. För att svara på några frågor:

Det är en kylvara och ja, det krävs maskiner, det är en mejeriprodukt, så ska man börja från scratch har man en jävla massa jobb med högst oviss utgång, jag har ingen utbildning på området direkt.. När jag "tillverkar" den i nuläget tar jag ju egentligen bara andras produkter och färdigställer dom till mitt magnifika resultat.

Det som gör att jag tror att det är en vinnande idé är att det i nuläget finns ett stort märke som säljer den här typen av produkter ungefär, min produkt smakar ungefär likadant och består till viss del av samma saker, men proteinhalten är typ tre gånger så hög i min produkt, samtidigt som fetthalten och kolhydratandelen är lägre. Det är alltså ungefär lika gott (en del av mina offer/försökskaniner tycker att det är godare), men mycket nyttigare och mer mättande. Om det är nägot som ligger i tiden så är det enkla, goda, mättande produkter med högt proteininnehåll. Det skulle tilltala väldigt många, jag är fullständigt övertygad. Ge det till kidsen som mellis, ät det som lättlunch när man har ont om tid eller svep en laddning direkt efter träning för optimal återhämtning. Det finns en marknad.

Men precis som vissa av er redan har påpekat så finns det enorma hinder. Men hur skulle man kunna sälja in idén? Vem skulle vilja betala? Det vore enklare för ett ev företag att bara lyssna, sedan avfärda det oavsett vad och om dom sedan tyckte att det fanns substans i det hela så kör dom på själva?
Citera
2013-05-22, 01:36
Medlem
oceanwaves avatar
Du kanske ska fundera över alternativa lösningar. Såvida inte någon av de produkter du blandar ihop innehåller någon hemlig nyckelingrediens så bör det ju gå att åstadkomma samma näringsvärden med ett annat recept. Behöver du använda en befintlig produkt så funkar ju det också inledningsvis så länge det är försvarbart kostnadsmässigt. Läs på och testa dig fram är mitt tips.

Som du har beskrivit det nu så har du antagligen ingenting att sälja som någon kommer att vara villig att betala något för. Men kan du tänka dig att lägga ner lite tid och börja i liten skala så bör det inte finnas hinder. Det måste ju gå att göra en yoghurt/mjölkdrink utan att ha en svindyr maskinpark hemma i köket.
Citera
2013-05-22, 08:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pekz0r
De allra flesta livsmedel går ju att framställa ett vanligt hemmakök utan dyra maskiner om man gör det i liten skala. Det kan bli väldigt slitigt att göra det så, men det är vad som krävs för att lyckas om man inte har pengarna.
Sen är det bara att försöka sälja din produkt.

Lol, för att sedan kort därefter få krypa in i finkan för grovt brott mot livsmedelslagen.
Livsmedelsproduktion får inte ske i hemmiljö om det är ämnat för kommersiellt bruk.

Citat:
Ursprungligen postat av Framtidsatlet
Det är en kylvara och ja, det krävs maskiner, det är en mejeriprodukt,

Ajdå, ja då MÅSTE du ha en fabrik ämnad för ändamålet som tar hand om produktionen eftersom mejeripriodukter har en särskild avdelning i livsmedelslagen p.g.a bakteriehalter mm som måste kontrolleras var 5'e minut.

Citat:
Men precis som vissa av er redan har påpekat så finns det enorma hinder. Men hur skulle man kunna sälja in idén? Vem skulle vilja betala?

Din idé är nästan identisk med en idé som jag haft i 10 år och jag har sökt metoder för att få en säker och bibehållen produktion sedan dess. Om jag hittar en lösning så lär ju den funka för din idé också varpå jag kan höra av mig till dig.

Citat:
Det vore enklare för ett ev företag att bara lyssna, sedan avfärda det oavsett vad och om dom sedan tyckte att det fanns substans i det hela så kör dom på själva?

Jag har samma "problem" där.
Senast redigerad av Ippskiff 2013-05-22 kl. 08:36.
Citera
2013-05-22, 17:18
Medlem
Kvarg/kesella med saft?
Citera
2013-05-23, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ippskiff
Lol, för att sedan kort därefter få krypa in i finkan för grovt brott mot livsmedelslagen.
Livsmedelsproduktion får inte ske i hemmiljö om det är ämnat för kommersiellt bruk.
Det går att få ett hemmakök godkänt för livsmedelsproduktion. Oftast krävs det väl dock en del åtgärder för att man ska kunna hantera maten "säkert".
Sedan är det väl bara att få lokalen godkänd för livsmedelsproduktion av miljökontoret eller vad det heter.
Gäller det mejerivaror är det förmodligen svårare dock...
Citera
2013-05-23, 22:22
Bannlyst
Citat:
Det går att få ett hemmakök godkänt för livsmedelsproduktion. Oftast krävs det väl dock en del åtgärder för att man ska kunna hantera maten "säkert".

Yep, bland annat minst två täta dörrar mellan kök och toalett samt att boytan är helt separerad från produktionsytan. Släta ytor överallt och plasttapeter.
Skall du hantera mejeriprodukter behöver du även sterila rum.

Citat:
Sedan är det väl bara att få lokalen godkänd för livsmedelsproduktion av miljökontoret eller vad det heter.

Yep, följer man bara livsmedelsverkets punktlistor till punkt och pricka (no pun indented) så är det inga problem att få en lokal godkänd.
Citera
2013-05-31, 23:09
Medlem
Framtidsatlets avatar
Vi kan släppa det här med att jag skulle få mitt kök i min bostadsrätt godkänt osv, känns extremt orealistiskt.

Jag kommer att börja approacha företag nu och se var det leder, mitt upplägg blir helt enkelt att försöka sälja idén, om den är säljbar öht. Kan jag tjäna någon krona i slutändan vore det ju fint. Annars får jag väl helt enkelt fortsätta njuta av denna underbara rätt i min ensamhet. Tackar för alla tipsen.

Citat:
Ursprungligen postat av gladkthare
Kvarg/kesella med saft?

Det är tio gånger roligare än så, men att du ens känner till att man kan blanda kvarg med saft gör att jag nästan kan garantera att du hade älskat den här produkten, som dock inte innehåller varken kvarg eller saft.

Kvargen kommer aldrig att accepteras av den stora massan, konsistensen är för konstig för många. Strävheten är väldigt svår att trolla bort helt, även om jag också sitter med en uppsjö recept som är kvargbaserade som jag nyttjar flitigt själv.
Citera
2013-06-01, 19:39
Medlem
Citat:
Vi kan släppa det här med att jag skulle få mitt kök i min bostadsrätt godkänt osv, känns extremt orealistiskt.

Jag kommer att börja approacha företag nu och se var det leder, mitt upplägg blir helt enkelt att försöka sälja idén, om den är säljbar öht. Kan jag tjäna någon krona i slutändan vore det ju fint. Annars får jag väl helt enkelt fortsätta njuta av denna underbara rätt i min ensamhet. Tackar för alla tipsen.

Det låter realistiskt och bra. Chansen finns ju att någon nappar på det. Det kanske kan leda till att du får en anställning hos företaget i fråga där du får möjligheten att vara med förverkliga det här tillsammans med experter mot att de får idén. Det skulle jag tycka vore en grym möjlighet för dig och en bra deal för företaget. Har du väldigt tur kanske du till och med kan få någon royalty i framtiden.

Lycka till och ge inte upp för fort!

Återkom gärna och skriv hur det gått för dig sedan.
Citera
2014-07-31, 10:36
Medlem
Ett år har gått och det vore väldigt intressant att höra hur det gick för dig.

Av beskrivningen du gav lät det som ett riktig bra måltid för träningspersoner. Vi vet ju idag hur det ser ut på mataffärer som satsar stort på produkter med hög proteininnehåll.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in