Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2013-05-21, 04:42
Medlem
Halloj!

Just nu så går jag på naturdiet för att tappa ett par kilon, märkligt nog så har jag vant mig och trivs ganska så bra med vad jag får i mig. Mår faktiskt mycket bättre nu än innan jag startade dieten.

När jag startade så vägde jag ca: 92kg, nu är jag nere runt 82kg. Jag är 185cm och 26 år gammal.

Hur som helst. Jag är livrädd för att bli av med all min muskulatur nu och undrar ifall jag skulle kunna komplettera med protein och gymmande?

Min tanke skulle då vara något liknande:
Frukost: 1x proteinshake (146kcal), 1x naturdiet (110kcal)
Mellanmål: 1x naturdiet (110kcal)
Lunch: 1x proteinshake (146kcal), 1x naturdiet (110kcal)
Middag: 1x proteinshake (146kcal), 1x naturdiet (110kcal)
Kvällsmål: 1x naturdiet (110kcal)

Detta skulle ge mig ett totalt energiintag på 1098kcal.
Tanken är då att jag skulle gymma för att bibehålla min muskulatur (och så lär det tillkomma några enstaka promenader...)

Skulle detta fungera?
Är jag helt ute och cyklar?
Hur hade ni lagt upp det?
Borde jag få i mig ännu mer protein kombinerat med mer gymmande och mer lågintensiv träning för att bibehålla muskulatur men fortfarande förlora samma mängd fettmassa?

Helt enkelt, är det möjligt att förlora lika mycket fett som jag gör för närvarande samtidigt som jag bygger/bibehåller muskulaturen?
Citera
2013-05-21, 04:44
Medlem
soapmasters avatar
Fyfan ät riktig mat pojk.
Senast redigerad av soapmaster 2013-05-21 kl. 04:48.
Citera
2013-05-21, 04:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av undrarensak
Halloj!

Just nu så går jag på naturdiet för att tappa ett par kilon, märkligt nog så har jag vant mig och trivs ganska så bra med vad jag får i mig. Mår faktiskt mycket bättre nu än innan jag startade dieten.

När jag startade så vägde jag ca: 92kg, nu är jag nere runt 82kg. Jag är 185cm och 26 år gammal.

Hur som helst. Jag är livrädd för att bli av med all min muskulatur nu och undrar ifall jag skulle kunna komplettera med protein och gymmande?

Min tanke skulle då vara något liknande:
Frukost: 1x proteinshake (146kcal), 1x naturdiet (110kcal)
Lunch: 1x proteinshake (146kcal), 1x naturdiet (110kcal)
Middag: 1x proteinshake (146kcal), 1x naturdiet (110kcal)
Kvällsmål: 1x naturdiet (110kcal)

Detta skulle ge mig ett totalt energiintag på 1098kcal.
Tanken är då att jag skulle gymma för att bibehålla min muskulatur (och så lär det tillkomma några enstaka promenader...)

Skulle detta fungera?
Är jag helt ute och cyklar?
Hur hade ni lagt upp det?
Borde jag få i mig ännu mer protein kombinerat med mer gymmande och mer lågintensiv träning för att bibehålla muskulatur men fortfarande förlora samma mängd fettmassa?

Helt enkelt, är det möjligt att förlora lika mycket fett som jag gör för närvarande samtidigt som jag bygger/bibehåller muskulaturen?

Det där är sjukligt lite kalorier för din vikt, längd och ålder. Om du dessutom ska gymma och bränna kalorier på gymmet, säg 300 per timmas styrketräning, blir det ju svältnivå på dieten.
Om du har sittastillande jobb så kanske du gör åt 2400 kcal per dag på vilodagar.
Käka iallafall 1600 kcal med högt protein, runt 160gram per dag iallafall.
Det där är direkt osunt och det kommer definitivt att försvinna en del muskelmassa på så lite kalorier.
Citera
2013-05-21, 05:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oskyldigtblaa
Det där är sjukligt lite kalorier för din vikt, längd och ålder. Om du dessutom ska gymma och bränna kalorier på gymmet, säg 300 per timmas styrketräning, blir det ju svältnivå på dieten.
Om du har sittastillande jobb så kanske du gör åt 2400 kcal per dag på vilodagar.
Käka iallafall 1600 kcal med högt protein, runt 160gram per dag iallafall.
Det där är direkt osunt och det kommer definitivt att försvinna en del muskelmassa på så lite kalorier.

Att öka kaloriintaget låter skitläskigt, haha!
Men, jag förstår att det måste göras om jag ska ha nån nytta alls av att vara på gymmet!
Vad är bäst i proteinväg? Kyckling? Kesella? Eller helt enkelt ett proteinpulver (absolut enklast, vilket jag gillar, haha)

Säg att jag har en snittförbrukning/dag på ca 2600kcal, gym inräknat. Kommer jag då kunna bibehålla min muskulatur samtidigt som jag tappar fettmassa om jag har ett intag på ca 1600kcal/dag?
1000kcal/dag ger mig 7000kcal på en vecka. Det är ett kilos förlust iallafall, men som sagt, hur blir det med muskulaturen?
Citera
2013-05-21, 08:00
Medlem
AquaRegias avatar
Jo, man kan förebygga muskelförlust genom att lyfta tungt och äta mycket protein. Men vid ett så stort underskott så får du ändå räkna med att tappa muskler.
Citera
2013-05-21, 08:58
Medlem
Aberaths avatar
Här, läs på i ämnet i denna tråd, jag följer denna diet nu och har gjort det i 3 veckor med ätardag varje söndag. -9kg så långt. Totalt mellan 600-750kcal/dag beroende på om jag tränar eller inte, kör 3 pass i veckan. Och då får jag i mig mer protein än vad du får på ~1100kcal. Fokus på att lyfta tung och lite färre repetitioner.

Ola Wallengren som skapat upplägget och svarar även på en del frågor om hur träningen bör fördelas och även mer gällande macro/micronutrienter och hur du får i dig dessa på bra vis i denna diet.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=184629
Senast redigerad av Aberath 2013-05-21 kl. 09:04.
Citera
2013-05-21, 10:56
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Läs detta:
Dieting Without Losing Muscle Mass
http://www.predatornutrition.com/en/...g-muscle-mass/

Du ligger på för lågt kcal-intag och bör istället ligga på ca 13 kalorier per pund av kroppsvikt.
Så om du väger 82 nu och vill ner ytterligare bör ditt intag ligga på 180x13=2340 kcal för en mer hälsosam nedgång där du inte tappar särskilt mycket muskelmassa. 2 gram per kilo kroppsvikt bör vara protein, alltså 164 g protein dagligen. I tillägg lyfter du tungt på gymmet.
Citera
2013-05-21, 13:13
Medlem
Aberaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klaus Kinski
Läs detta:
Dieting Without Losing Muscle Mass
http://www.predatornutrition.com/en/...g-muscle-mass/

Du ligger på för lågt kcal-intag och bör istället ligga på ca 13 kalorier per pund av kroppsvikt.
Så om du väger 82 nu och vill ner ytterligare bör ditt intag ligga på 180x13=2340 kcal för en mer hälsosam nedgång där du inte tappar särskilt mycket muskelmassa. 2 gram per kilo kroppsvikt bör vara protein, alltså 164 g protein dagligen. I tillägg lyfter du tungt på gymmet.
Allt beror på vilka resultat han vill åt. Med 2340kcal/dag så kommer viktnedgången gå ofantligt sakta.
Citera
2013-05-21, 14:09
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aberath
Allt beror på vilka resultat han vill åt. Med 2340kcal/dag så kommer viktnedgången gå ofantligt sakta.

Han ville gå ner men samtidigt behålla så mycket muskelmassa som möjligt, då ska denna uträkningen vara ganska bra. Baserat på hans info (räknade med hans nuvarande vikt) så är hans basala intag ca. 2871 kcal/dag vilket ger en skillnad på -531 kcal = -0,5 kg/vecka.
Citera
2013-05-21, 14:13
Medlem
Aberaths avatar
Citat:
Han ville gå ner men samtidigt behålla så mycket muskelmassa som möjligt, då ska denna uträkningen vara ganska bra. Baserat på hans info (räknade med hans nuvarande vikt) så är hans basala intag ca. 2871 kcal/dag vilket ger en skillnad på -531 kcal = -0,5 kg/vecka.
Jag har väldigt svårt att se att en 185cm lång ~80kg tung kille balanserar på 2900kcal/dag.
För att behålla muskelmassa behöver du inte äta speciellt mycket kalorier, det viktiga är att få i sig proteinet och gärna komplettera med aminosyror.

Kolla på tråden jag länkade och då får du se att på 6-700kcal/dag med rätt macrofördelning så kommer du att inte bara behålla musklerna men även utveckla dom under korta perioder på denna diet (1-4 veckor).
Citera
2013-05-21, 14:24
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aberath
Jag har väldigt svårt att se att en 185cm lång ~80kg tung kille balanserar på 2900kcal/dag.
För att behålla muskelmassa behöver du inte äta speciellt mycket kalorier, det viktiga är att få i sig proteinet och gärna komplettera med aminosyror.

Kolla på tråden jag länkade och då får du se att på 6-700kcal/dag med rätt macrofördelning så kommer du att inte bara behålla musklerna men även utveckla dom under korta perioder på denna diet (1-4 veckor).

Enligt MD Mifflin and ST St Jeor ekvationen så fick jag fram 2871 iaf. 6-700 låter skrämmande lite, men visst, kan väl säkert fungera under korta perioder åtminstone. Ska läsa länken.

Förresten, nu såg jag att det var Ola Wallengrens upplägg du nämnde, han var med i nån podcast ang. den dieten va? Såg före och efterbilder och det var ju ett imponerande resultat han uppnåt.
Citera
2013-05-21, 15:15
Medlem
Aberaths avatar
Citat:
Enligt MD Mifflin and ST St Jeor ekvationen så fick jag fram 2871 iaf. 6-700 låter skrämmande lite, men visst, kan väl säkert fungera under korta perioder åtminstone. Ska läsa länken.

Förresten, nu såg jag att det var Ola Wallengrens upplägg du nämnde, han var med i nån podcast ang. den dieten va? Såg före och efterbilder och det var ju ett imponerande resultat han uppnåt.
Jajjemen, samma diet i länken som den han pratar om i podden. Även jag var lite skeptisk till hur man skulle fungera som människa under vardagen och lägg till träning till det. Men än så länge har det gått helt ok.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in