• 1
  • 2
2013-05-26, 19:37
Medlem
yourmomschesthairs avatar
Hej!

Jag deffar just nu och många gånger blir det så att jag kommer hem från träningen sent på kvällen vid 21-23 tiden och då vill jag inte sitta och trycka i mig en full blown middag med massa kolhydrater och kalorier. Vad tror ni om att jag bara kör en proteinshake efter? Hur viktigt är det egentligen med att äta efter träning? Dvs, kommer jag undan med att ersätta middag med en proteinshake?
Citera
2013-05-26, 19:47
Medlem
svampdamps avatar
Med proteinshake kommer du en bra bit. Se till att ät bara inom 1-2 timmar efter träningen. Det är för maximal muskeltillväxt, att det vore obligatorisk för tillväxt tror jag inte ett dugg på.
Citera
2013-05-26, 19:48
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yourmomschesthair
Hej!

Jag deffar just nu och många gånger blir det så att jag kommer hem från träningen sent på kvällen vid 21-23 tiden och då vill jag inte sitta och trycka i mig en full blown middag med massa kolhydrater och kalorier. Vad tror ni om att jag bara kör en proteinshake efter? Hur viktigt är det egentligen med att äta efter träning? Dvs, kommer jag undan med att ersätta middag med en proteinshake?
Varför inte trycka i dig efter träningen? Då om någon gång bör du äta.

Ju snabbare du äter efter träning desto snabbare återhämtar du dig. Huruvida du kan få den muskelbyggande effekt du vill av en proteinshake efter ett pass låter jag vara osagt, tror inte man vet. Proteinshake låter i detta fall som vassle, då blir det endast en stimulans av proteinsyntesen sen inget mer, inget jag skulle rekommendera.

Det är inte farligt att äta på kvällen, hittar du något annat än kvällsblaskor som säger det så länka.
Citera
2013-05-26, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Med proteinshake kommer du en bra bit. Se till att ät bara inom 1-2 timmar efter träningen. Det är för maximal muskeltillväxt, att det vore obligatorisk för tillväxt tror jag inte ett dugg på.

Jo alltså om jag tränar på dagen äter jag ju självklart efter träningen men grejen är när jag tränar sent vill jag inte äta så pass nära inpå sovdags. Vad jag menar är att jag då struntar i middagen dvs träning-shake-bed.
Citera
2013-05-26, 20:12
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Jo alltså om jag tränar på dagen äter jag ju självklart efter träningen men grejen är när jag tränar sent vill jag inte äta så pass nära inpå sovdags. Vad jag menar är att jag då struntar i middagen dvs träning-shake-bed.
Sover du sämre av mat nära sänggående?
Citera
2013-05-26, 20:12
Medlem
Tror de flesta erfarna byggare äter efter träningen. Det är A och O inom träning. En shake kommer man inte långt med ifall man vill ha resultat.
Citera
2013-05-26, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Varför inte trycka i dig efter träningen? Då om någon gång bör du äta.

Ju snabbare du äter efter träning desto snabbare återhämtar du dig. Huruvida du kan få den muskelbyggande effekt du vill av en proteinshake efter ett pass låter jag vara osagt, tror inte man vet. Proteinshake låter i detta fall som vassle, då blir det endast en stimulans av proteinsyntesen sen inget mer, inget jag skulle rekommendera.

Det är inte farligt att äta på kvällen, hittar du något annat än kvällsblaskor som säger det så länka.

Nä det är väl bara helt enkelt så att det tar emot att äta så sent precis innan läggdags - har inte så mycket aptit. Dessutom tänker jag att det blir mindre kalorier vilket gynnar min deff period. Okej, så det du menar är helt enkelt att jag borde trycka i mig något iaf?
Citera
2013-05-26, 20:19
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Nä det är väl bara helt enkelt så att det tar emot att äta så sent precis innan läggdags - har inte så mycket aptit. Dessutom tänker jag att det blir mindre kalorier vilket gynnar min deff period. Okej, så det du menar är helt enkelt att jag borde trycka i mig något iaf?
Ät mindre tidigare på dagen?

Ja, jag tycker att du ska äta något.

Jag äter flingor och mjölk samt lite proteinpulver efter pass. Massa kolhydrater och lagom med protein efter ett pass.
Citera
2013-05-26, 20:52
Bannlyst
Citat:
Hej!

Ät före träningen då istället.
Citera
2013-05-26, 21:12
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorfiusBaltzar
Ät före träningen då istället.

Det är antagligen det enda vettiga MorfiusBaltzar har skrivit här på Flashback. Ät en ordentlig måltid innan träning så sjunker näringsbehovet efter träningen. Då klarar du dig med något mindre efter träningen, om än inte något så litet som bara en proteinshake.
Citera
2013-05-26, 21:15
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigorexia
Det är antagligen det enda vettiga MorfiusBaltzar har skrivit här på Flashback. Ät en ordentlig måltid innan träning så sjunker näringsbehovet efter träningen. Då klarar du dig med något mindre efter träningen, om än inte något så litet som bara en proteinshake.
Jag skulle säga att det är lika dåligt som allt annat.

Det man vill åt är uppbyggnad och efter träning är nedbrytningen större än uppbyggnaden, såvida jag vet ända tills man äter något. Det som är intressant för att bli stor är också uppbyggnad, inte låg nedbrytning, vilket man får av att äta före ett pass. Lägg till att man missar snabbare återhämtning så tycker jag att en drink efter är bra mycket bättre.
Citera
2013-05-26, 21:21
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Jag skulle säga att det är lika dåligt som allt annat.

Det man vill åt är uppbyggnad och efter träning är nedbrytningen större än uppbyggnaden, såvida jag vet ända tills man äter något. Det som är intressant för att bli stor är också uppbyggnad, inte låg nedbrytning, vilket man får av att äta före ett pass. Lägg till att man missar snabbare återhämtning så tycker jag att en drink efter är bra mycket bättre.

Alla studier som har mätt proteinsyntes/-nedbrytning efter träning har utförts på fastande individer. Att kvävebalansen inte blir positiv förrän de får något i sig är inte så förvånande. Dessa är studier är inte heller applicerbara på individer som har ätit innan träningen i.o.m. att de kommer att ta upp näring från måltiden innan träningen även en längre tid efter träningen.

Det är sämre att en större måltid innan träning och en mindre efter än tvärtom, det säger jag inte emot. Men i det här fallet är det det bästa alternativet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in