• 1
  • 2
2013-05-29, 23:51
Medlem
Det kan ju knappast ha passerat någon obemärkt att man håller på att utveckla så kallade 3D-skrivare som snart kan skriva ut allt ifrån vapen till pizzor. Jag har de senaste dagerna bollat lite tankar kring detta. Om alla som har en 3D-skrivare kan skriva ut det som behövs i matväg och i "sakväg", då lär ju knappast kockar/bagare/montörer/industriarbetare/osv behövas.

Detta måste ju påverka hela ekonomin - kommer det till slut enbart finnas läkare/psykologer/präster/tandläkare/osv i arbete - folk med kunskap som sträcker sig utöver skapande av ting?

Kommer det inte bli ett rejält överskott på människor?
Kommer det inte leda till massdöd för företag inom de flesta branscher?
Kommer storföretagen och regeringar tillåta att 3D-skrivarna tar mark?
Citera
2013-05-29, 23:55
Medlem
sharkbaits avatar
Tror du en 3D skrivare inom närtid kommer kunna skriva ut mat som smakar lika bra som den maten en kock lagar?

Robotar har funnit i många år nu..
"Bagare/montörer/industriarbetare" finns fortfarande kvar.

Det finns ingenting att oroa sig för. ( Än )
Citera
2013-05-29, 23:56
Medlem
kinesarsles avatar
Skriva ut vapen kan jag gå med på, men mat? Har du något som styrker att detta är möjligt?
Citera
2013-05-30, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sharkbait
Tror du en 3D skrivare inom närtid kommer kunna skriva ut mat som smakar lika bra som den maten en kock lagar?

Robotar har funnit i många år nu..
"Bagare/montörer/industriarbetare" finns fortfarande kvar.

Det finns ingenting att oroa sig för. ( Än )
Nej, kanske inte de närmaste 10-15 åren. Men utvecklingen går fort framåt. Titta bara inom medicinvetenskapen och teknik - det är mycket som har hänt bara på 5-10 år. Det är ett hett forskningsfält och mycket kommer hända. Men det kommer ju ta tid innnan den är i var mans hand.

Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Skriva ut vapen kan jag gå med på, men mat? Har du något som styrker att detta är möjligt?
Nasa har gett ett amerikanskt företag uppdraget att göra en sådan skrivare - för att använda i rymden.

http://www.svd.se/naringsliv/bransch...za_8208470.svd
Citera
2013-05-30, 00:02
Medlem
Neltets avatar
Jag ska skriva ut en riktigt fin kvinna.. sen ska jag skriva ut en Harley Davidsson och en bostadsrätt på söder. Sen en pool och en fet motorbåt.. en bärbar laptop och ett par goa Gibson akustiska gitarrer med schyssta strängar och sist men inte minst en fet pipa fylld med marockansk tobak.
Citera
2013-05-30, 00:02
Medlem
Alltså, grejen med "maten" är att du måste givetvis "fylla" på med rätt ingredienser själv (istället för färgad plast helt enkelt. Brun plast får väl t.ex. bytas ut mot champinjoner). Vissa ingredienser kommer antagligen att förstöra en 3D-skrivare.

Dessutom så tar det ganska lång tid för en 3D-skrivare att skriva ut något. En exakt replika av en pizza skulle i alla fall i dagsläget ta ett antal timmar. Det går snabbare att laga maten själv.

3D-skrivarens uppgift är att modellera. Att modellera t.ex. en pizza går snabbare för hand. Visst - det blir inga exakta kopior rent utseendemässigt, men frågan är om det är så önskvärt.

Sedan så måste man ju värma den X timmar gamla pizzan också.

Edit: sedan så funkar ju inte riktigt ekonomin så att effektivitet och billiga saker försämrar ekonomin. Om något blir så billigt och lättillgängligt att folk inte längre behöver arbeta med det så är det inte en dålig grej för ekonomin - det är en bra grej. Om 1000 pers inte längre behöver vara pizzabagare så har vi plötsligt 1000 pers som kan bli t.ex. byggarbetare eller sjukvårdare istället, och på det viset sänka priserna och öka effektiviteten inom den branschen - PLUS att vi har ett överflöd av pizzor. Slutsatsen blir att vi har tjänat på det.

För att dra ett exempel så jobbar 80% av befolkningen inte som bönder idag. Det beror på att vi har effektiviserat jordbruket så mycket att folk kan jobba med annat istället.

Visst blev människor förbannade när t.ex. "Spinning Jenny" uppfanns. Men samtidigt så blev hela samhället rikare på det (även de som tidigare haft Spinning Jennys jobb). Plötsligt hade även de fattigaste råd med lika många plagg bara de rikaste tidigare kunde köpa.

Så att samhället får pizzor i överflöd och ny arbetskraft inom andra områden är inte någonting som vi blir fattigare av
Senast redigerad av nummer10011 2013-05-30 kl. 00:22.
Citera
2013-05-30, 00:12
Medlem
svampdamps avatar
Verktygsbranchen kommer säkerligen få sig en törn. De måste utöka sin affärsidé och börja sälja ritningar. Stora svenska företag som Sandvik AB kan få det tufft.
Citera
2013-05-30, 00:19
Medlem
Neltets avatar
Kan pizzan brännas vid i skrivaren eller blir dom oftast lagom krispiga?
Citera
2013-05-30, 00:22
Medlem
Manboiiis avatar
Jag måste vara bakom flötet eller något..

Lyssna på vad ni säger, tror ni verkligen en 3D skrivare kan skapa en materia? Oändlighetsmaskin ftw
Citera
2013-05-30, 00:26
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinicius
Nasa har gett ett amerikanskt företag uppdraget att göra en sådan skrivare - för att använda i rymden.

http://www.svd.se/naringsliv/bransch...za_8208470.svd
Ja, se på fan.

På sikt tror jag att dessa skrivare kommer att förändra världen oerhört mycket, men inte nödvändigtvis till det sämre. Idag finns det gratisprogram. Imorgon finns det gratisprylar.
Citera
2013-05-30, 00:32
Medlem
Kebabsugers avatar
nä det är inte star.trek än

visst kan den göra massa skit i plast, men funnits liknande maskiner under lång tid i metallverkstäder där dom.lägger in en 3d ritning i datorn som sedan borras ut från ett fast bit

men när materia skaparen kommer eller va fan den heter i star trek, då jäklar
Citera
2013-05-30, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Verktygsbranchen kommer säkerligen få sig en törn. De måste utöka sin affärsidé och börja sälja ritningar. Stora svenska företag som Sandvik AB kan få det tufft.

Men dessa ritningar borde ju kunna piratkopieras? Om det är kämpigt för musikindustrin då lär det bli ännu kämpigare för vissa brascher tex verktygsmakare.

Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Ja, se på fan.

På sikt tror jag att dessa skrivare kommer att förändra världen oerhört mycket, men inte nödvändigtvis till det sämre. Idag finns det gratisprogram. Imorgon finns det gratisprylar.

Men om man skriver ut gratisprylar då förlorar folk sitt levebröd, det som oroar mig är att 3D-skrivarna kommer slå ut flertalet branscher med massarbetslöshet som följd. Lider svensk tillverkningsindustri på grund av billig arbetskraft i U-länder då kommer ju hela världen lida på grund av 3D-skrivare som kan skriva ut saker på löpande band.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in