• 4
  • 5
2024-08-18, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Skulle nog gå ännu fortare om 3D-skrivarna utvecklas mer.
Det där med 3D printade hus är rent löjligt, det krävs armering med, förutom betong, och det krävs en annan robot eller en fysisk människa till att få armeringen tilrätta.
Och sulan då, där är det ju effektivast att låta betongbolaget att komma till nytta.
Sedan, resten? 3D printat trä eller?
Trä är ett mycket bra byggmaterial.

Tro inte så jävla starkt på 3D printing. Jag är själv nörd inom detta område, och jag vet begränsningarna. Sintring, visst. Men endast för prototyptillverkning, inget annat. Det går för långsamt för serietillverkning.
Citera
2024-08-18, 03:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sliskarn
Snälla,

3d skrivare är precis samma sak som 3d/vr glasögon. Dvs något extremt nischat och som aldrig kommer slå stort. I dagsläget. Det är en produkt för tekniknördar, eller buissnisses med extremt specifika krav.

Att nördarna alltid drömt om vr och 3d printing är inget nytt under solen men ni måste inse fakta, det är en nischprodukt. Inget som kommer tilltala den breda massan.

Jag köpte en bambu labs 3d skrivare för 10k i vintras och den kan skriva ut det mesta och är väldigt användarvänlig. Har skrivit ut lite av varje som verktygshållare, klampar, fästen till min MC och massor av annat som är praktiskt. Volvo industrierna använder 3d skrivare till vardags, likaså SKF och även Holmen använder det till alla möjliga materiella ting så din utsvävning om modefluga kan du ta tillbaka på en gång!!
Citera
2024-08-18, 03:06
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Jag köpte en bambu labs 3d skrivare för 10k i vintras och den kan skriva ut det mesta och är väldigt användarvänlig. Har skrivit ut lite av varje som verktygshållare, klampar, fästen till min MC och massor av annat som är praktiskt. Volvo industrierna använder 3d skrivare till vardags, likaså SKF och även Holmen använder det till alla möjliga materiella ting så din utsvävning om modefluga kan du ta tillbaka på en gång!!

Jag känner inte någon som har en skrivare. Men jag känner folk som har mycket annat. Vad tror du det säger?
Citera
2024-08-18, 05:25
Medlem
knarkhitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Jag känner inte någon som har en skrivare. Men jag känner folk som har mycket annat. Vad tror du det säger?
Tja, förmodligen känner du bara folk på dagcentret där du bor och de får inte ha 3d-skrivare.
Citera
2024-08-18, 09:56
Medlem
Här 3d-prinatar de hus:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/h...-bostadsomrade

Kommer nog att kunna utvecklas - snabbare, billigare, bättre, snyggare - alltså tvärtom mot traditionellt byggande.
Citera
2024-08-18, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Det finns ju redan, husen gjuts i form av betong med automation likt "3d skrivare" istället för filament/plast. Sök och ni skall finna

Jo har ju funnits prefab-hus sen 90-talet llr nått sånt
Citera
2024-08-18, 23:39
Avstängd
Citat:

Att dina bekanta är i övre medelåldern och tekniskt sett inte är förmögna att hantera en 3d skrivare? Alla mina bekanta har en 3d skrivare hemma och de är mellan 20-35 år gamla.
Citera
2024-08-19, 00:04
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Att dina bekanta är i övre medelåldern och tekniskt sett inte är förmögna att hantera en 3d skrivare? Alla mina bekanta har en 3d skrivare hemma och de är mellan 20-35 år gamla.

Nej vi kan bara skriva egna program, men inte hantera en simpel 3d skrivare.

3D skrivare är inte så populärt som vissa tror. Därför det inte är någon stor marknad i dagens Sverige.
Citera
2024-08-19, 00:08
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarkhitler
Tja, förmodligen känner du bara folk på dagcentret där du bor och de får inte ha 3d-skrivare.

Ha ja min byrå kanske kan liknas vid ett dagcenter. Vi har trots allt pingisrum, arkadmaskiner, flertal kaffemaskiner,biljardbord, gamingrum och bideer på toaletterna.
Citera
2024-08-19, 05:40
Medlem
knarkhitlers avatar
Citat:
Ha ja min byrå kanske kan liknas vid ett dagcenter. Vi har trots allt pingisrum, arkadmaskiner, flertal kaffemaskiner,biljardbord, gamingrum och bideer på toaletterna.
Gulligt av personalen att låta er leka databyrå med ett par gamla skrivmaskiner.
Jag kan se framför mig hur roligt ni har vilt skrikandes.

Men 3d-skrivare har varma delar som man kan bränna sig på, inte konstigt att de inte släpper såna till boys on wheels.
Citera
2024-08-19, 06:53
Medlem
Galdars avatar
Det tar väl ganska långt tid att skriva ut saker med en 3D skrivare ? , sen ska man lära sig att kunna operera alla program och liknande , om vissa människor inte ens kan ringa ett samtal på Skype eller Zoom, hur ska dom då lyckas skriva ut en pizza eller en pistol ?

Jag tror att det är lång bit kvar
Citera
2024-08-19, 22:11
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarkhitler
Gulligt av personalen att låta er leka databyrå med ett par gamla skrivmaskiner.
Jag kan se framför mig hur roligt ni har vilt skrikandes.

Men 3d-skrivare har varma delar som man kan bränna sig på, inte konstigt att de inte släpper såna till boys on wheels.

Min nya leksak är fantastisk. En Surface Studio 2+. Något du inte har råd med. Tacka kommunen för den. Det var tack vare jobben vi gjort åt dem som vi kan lyxa till det lite.

Men ja, ekonomin klarar sig nog bra utan 3D-skrivare, så länge de inte kan skriva ut sådana leksaker.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in