• 1
  • 2
2013-05-30, 00:19
Medlem
cybergrodans avatar
Vettefan var jag ska lägga den här tråden, men provar här.

Det åskar som fan här just nu, och min mobil är snart död. Kan jag ha mobilen på laddning över natten trots åskan eller är det farligt?
Citera
2013-05-30, 00:21
Medlem
Loliizhs avatar
Ja det kan du
Citera
2013-05-30, 00:30
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan
Vettefan var jag ska lägga den här tråden, men provar här.

Det åskar som fan här just nu, och min mobil är snart död. Kan jag ha mobilen på laddning över natten trots åskan eller är det farligt?

Har du otur så slår blixten ner och sabbar din telefon/telefonladdare. Strömspikar är inte roliga.
Citera
2013-05-30, 01:04
Medlem
Jag skulle gissa att det är laddaren som ryker först och främst. När datorer skadas är det oftast nätagget som går.
Citera
2013-05-30, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Jag skulle gissa att det är laddaren som ryker först och främst. När datorer skadas är det oftast nätagget som går.

fast det brukar la sitta en säkring i nätaggen?? tror inte att det finns plats för en sånn säkring i laddaren.

till ts: vad hinner du räkna till mellan åskan och blixten (sek)
Citera
2013-05-30, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frogevis
fast det brukar la sitta en säkring i nätaggen?? tror inte att det finns plats för en sånn säkring i laddaren.

Den säkringen är inte till för att skydda mot åska vad jag vet, och det var inte den som gick åt mig. Jag fick köpa nytt agg.
Citera
2013-05-30, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frogevis

Det ska finnas överspänningsskydd i laddaren, annars tror jag inte att den får säljas i Sverige.
Citera
2013-05-30, 02:20
Medlem
ljudkellgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreddaFisk
Det ska finnas överspänningsskydd i laddaren, annars tror jag inte att den får säljas i Sverige.
Det sitter definitivt inte ett skydd i laddaren som klarar av blixtnedslag i närheten. Till sådant krävs det helt andra fasta installationer i anknytning till din elcentral.
TS: Visst finns det en chans att din mobil skulle kunna ta skada, att det inträffar är dock inte särskilt sannolikt.
Citera
2013-05-30, 08:49
Medlem
FM-Hilos avatar
Blixtnedslag är egentligen bara en fara för elektronik med två olika ledningar till sig såsom tv (strömkabel och antennkabel) och fasta telefoner (telefonledning och strömkabel). En ledning in såsom för kyl/frys, lampor, mobiltelefoner mm. finns det ingen risk med.

Så svaret på frågan är ja: Du kan ladda telefonen utan risk.
Citera
2013-05-31, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FM-Hilo
Blixtnedslag är egentligen bara en fara för elektronik med två olika ledningar till sig såsom tv (strömkabel och antennkabel) och fasta telefoner (telefonledning och strömkabel). En ledning in såsom för kyl/frys, lampor, mobiltelefoner mm. finns det ingen risk med.

varför är det så?
Citera
2014-05-19, 20:57
Medlem
Jag satt och pratade i mobilen genom mitt headset med laddaren i. Det åskade ute när blixten slog ner. blixtrade till i telefonen och fick en stöt i handen och tappade telefonen. Väldigt obehaglig upplevelse. kunde det ha gått mer illa än det gick?
Citera
2014-05-19, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FM-Hilo

Du har fel, och fast telefon med strömkabel?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in