• 1
  • 2
2013-06-01, 11:02
Medlem
PK-Medias avatar
Tio kommunalrd har i Svenska Dagbladet skrivit en insndare dr de krver mera pengar av regeringen fr att hantera flyktingmottagningen. De skriver att det bland annat r anhriginvandringen som nu stter deras kommuner i svra situationer och varnar fr att de ekonomiska konsekvenserna brjar n bristningsgrnsen. De menar att det hr ret kan bli vldigt svrt ekonomiskt och att man kanske inte lngre har mjlighet att ge alla kommuninvnare den service de har rtt till.

Citat:
Det r vrt tidigare stora ansvarstagande nr det gller flyktingmottagandet som gr att vi nu ocks fr vldigt mnga nya anhriga som kommer i samband med terfreningen.
...
Vra kommuners ekonomiska bge r spnd till det yttersta. Lt oss slippa hra strngen brista. Det r bara regeringen som kan gra ngot t situationen.
...
Vi behver resurserna nu under 2013. Vi kan inte vnta.

De hr kommunerna har allts under flera rs tid tagit emot en hel del flyktingar. Nr dessa flyktingar nu tar dit resten av sina familjer klarar kommunerna inte lngre sjlva av alla kostnader det medfr och krver ekonomisk hjlp av regeringen. r detta rimligt? Br resten av Sverige nu betala fr enskilda kommuner som tagit emot fr mnga flyktingar? Har kommunerna inget eget ansvar?

Citat:
Vra nyanlnda r ett viktigt tillskott fr Sverige bde kulturellt och ekonomiskt. Lt oss dock vara rliga och medge att mottagandet kan vara en ekonomisk belastning till en brjan. Detta r kostnader som vi i Sverige av solidaritetsskl br ta.

Mnga flyktingar som kommer i samband med terfreningen till vra kommuner har vldigt lg utbildningsniv p grund av att landet inte haft ett fungerande utbildningssystem p lng tid.

Hur kan det vara ett viktigt ekonomiskt tillskott att ta emot anhriga till flyktingar med "vldigt lg utbildningsniv"? Vad tjnar kommunerna p detta?

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...en_8226000.svd

Insndaren r underskriven av kommunstyrelsens ordfrande i Alvesta, Borlnge, Falkping, Flen, Katrineholm, Kping, Lindesberg, Ludvika, Nssj, Trollhttan.
Citera
2013-06-01, 11:14
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-Media
De menar att det hr ret kan bli vldigt svrt ekonomiskt och att man kanske inte lngre har mjlighet att ge alla kommuninvnare den service de har rtt till.

Men det scenariot har redan intrffat. Och det i stor omfattning. Artikeln ska lsas s att politikerna har kommit till det stadiet att de inte fr skra ned lngre, eftersom olika tillsynsmyndigheter i s fall nekar kommunerna rtten att bedriva verksamheter. Man har dessutom verltit en stor del av offentlig sektor i privat regi, vilket gr att man bundit upp sig fr en viss kostnad. Intressant utveckling d ju Alliansen hyllar privatiseringen.
Citera
2013-06-01, 14:11
Medlem
KarlDenSistaGustafs avatar
Man fr det alltid att lta som att det behvdes mer pengar tillflligt, och sedan blir allt bra. Behovet kommer att ka successivt de nrmaste 50-100 ren eftersom Imam Reinfeldts importer har hg nativitet och vldigt smal chans att bli sjlvfrsrjande.

Samtidigt marginaliseras Sveriges ursprungsbefolkning med hrdare krav, man hinner inte ens med att ha sex. Svensken kommer att fasas ut successivt helt enligt Imamens och Maud Olofssons berkningar.

Imam Reinfeldts tv mandatperioder kommer att visa sig vara fatala fr Sverige.
Senast redigerad av KarlDenSistaGustaf 2013-06-01 kl. 14:25.
Citera
2013-06-01, 14:52
Medlem
Ministry.of.Truths avatar
herrejvlar, att de inte bara kan erknna elefanten i tummet och att kejsaren r naken! invandring frn MENA r en stor jvla ekonomisk belastning, ven p lng sikt, inte bara p kort sikt. Lt kommunerna duka under! ju frr folk inser att invandringen leder till ekonomisk kollaps desto bttre.
Citera
2013-06-02, 04:45
Medlem
KarlDenSistaGustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ministry.of.Truth
herrejvlar, att de inte bara kan erknna elefanten i tummet och att kejsaren r naken! invandring frn MENA r en stor jvla ekonomisk belastning, ven p lng sikt, inte bara p kort sikt. Lt kommunerna duka under! ju frr folk inser att invandringen leder till ekonomisk kollaps desto bttre.

Det r just det som r det svra - att erknna. Politik gr i stor utstrckning ut p frnekelse, annars hade t.ex. blockpolitiken kollapsat fr lnge sedan.

Trdens topic behandlar ett enormt allvarligt problem som bara kommer att frvrras fr framtida generationer. Och??? Trden fr tre svar!!!
Detta beror p att majoriteten av Flashbacks postare inte vill st fr vilka enorma problem Imam Reinfeldt har skapat fr Sveriges framtida generationer.
Citera
2013-06-02, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlDenSistaGustaf
Det r just det som r det svra - att erknna. Politik gr i stor utstrckning ut p frnekelse, annars hade t.ex. blockpolitiken kollapsat fr lnge sedan.

Trdens topic behandlar ett enormt allvarligt problem som bara kommer att frvrras fr framtida generationer. Och??? Trden fr tre svar!!!
Detta beror p att majoriteten av Flashbacks postare inte vill st fr vilka enorma problem Imam Reinfeldt har skapat fr Sveriges framtida generationer.

Nu tar vi det lungt. Andas...sja. Invandringenskostnader avhandlas titt som ttt. Du behver inte spela upp ditt teatrala register bara fr att en dlig trdstart ger tre ynka svar. Hj nivn p trden istllet.

Det intressanta med debattartikeln ( inte insndaren ) var att den inleddes med en lng svada av multikultifloskler av rsmodell 2006 och drefter kom det fega och ursktande tiggeriet.

Jag tror att kommunalpolitiker mste lra sig av sina vnner ifrn Rumnien hur man gr nr man tigger. D.v.s. man trycker upp pappmuggen i nyllet p staten och skakar den aggressivt och pfluget. I detta fall skulle det innebra mer handfasta hot om brutala nedskrningar planerade lagom till valrrelsen 2014.

Dessa lantisar har inte mrkt att Mngkulturret 2006 r ver, nu gller ett annat lge. Tiden d antydan om kritik av invandringspolitiken gav klirr i komunkassan r frbi.

Hota moderpartiet med splittring, d kommer slantarna eller gr en Sven-Olle Olsson. Det r en strategi so skulle kunna funka i ngra r till. Sen nr de 'anhriga' importera egna 'anhriga' osv. D kra vnner terstr raskriget och frste man i lyktstolpen blir Myten...ja ni vet vem.
Citera
2013-06-02, 08:09
Medlem
Citat:
Har kommunerna inget eget ansvar?

Kommunerna fick vl ett bidrag per flykting inledningsvis? Det var det som var betet.

Att invandrare i medel fr en nettosysselsttning frst efter 7 r, samt att de grna vill terfrenas med sina anhriga, kommer vl inte som en verraskning direkt. 7 r r nog frmodligen lgt rknat fr personer av utomeuropeisk bakgrund d det r ett medel fr alla invandrare, tror jag.

Vad kommunerna skulle gjort d detta kom p tal r sklart att tminstone gra en kalkyl ver hur goda/humanitra de hade rd att vara i frsta lget samt stta upp den berknade kostnaden/inkomsten i den kommunala lngtidsbudgeten.

Exempel:

Inkomster = 'antal flyktingar' x 'flykting bidrag frn staten'

Utgifter = ('antal flyktingar' x 'antal anhriga per flykting') x ('7 rs socialbidrag' + 'sjukvrd/vrigt')

D kommunerna tigger pengar frn staten i nulget, s skulle jag p statens plats krva att f se deras kalkyler och de budgetar de satte upp nr de i frsta lget tog emot flyktingarna.

Kommunens ansvar br efter analys avgras enligt detta:

1. Kommunen kan ej styrka att ngra kalkyler gjorts alls.

2. Kommunen har en kalkyl men i den tog man inte hnsyn till relevanta kostnader fr flyktingmottagning som var allmnt knda vid kalkylens upprttande.

3. Kommunens kalkyl gjordes efter alla d knda siffror men kostnaderna skenade nd ivg i realiteten.

Jag tycker att kommunerna endast har viss rtt att be staten om hjlp om de kan pvisa att #3 r sant.

Om #1 eller #2 r sant s r situationen helt klart kommunens eget ansvar.

En annan sak som hittills saknats i debatten r detta:

Om denna situation orsakats av #1 eller #2 s br de ansvariga personerna i dvarande kommunledningen hngas ut som ytterst hnsynslsa och ohumanitra p riksniv.

Att, som dessa kommunledningar, ta emot flyktingar mot pengar och sedan inte ta ansvar fr dem r ytterst skamligt och hnsynslst och ingen av dem skall f gmma sig bakom 'godhets och humanitr'-offertrjan, utan de skall hngas ut i likhet med hallickar/trafficking-pampar/slavgare som gr affrer med mnniskor.
Citera
2013-06-02, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticsLTD
Kommunerna fick vl ett bidrag per flykting inledningsvis? Det var det som var betet.

Att invandrare i medel fr en nettosysselsttning frst efter 7 r, samt att de grna vill terfrenas med sina anhriga, kommer vl inte som en verraskning direkt. 7 r r nog frmodligen lgt rknat fr personer av utomeuropeisk bakgrund d det r ett medel fr alla invandrare, tror jag.

Vad kommunerna skulle gjort d detta kom p tal r sklart att tminstone gra en kalkyl ver hur goda/humanitra de hade rd att vara i frsta lget samt stta upp den berknade kostnaden/inkomsten i den kommunala lngtidsbudgeten.

Exempel:

Inkomster = 'antal flyktingar' x 'flykting bidrag frn staten'

Utgifter = ('antal flyktingar' x 'antal anhriga per flykting') x ('7 rs socialbidrag' + 'sjukvrd/vrigt')

D kommunerna tigger pengar frn staten i nulget, s skulle jag p statens plats krva att f se deras kalkyler och de budgetar de satte upp nr de i frsta lget tog emot flyktingarna.

Kommunens ansvar br efter analys avgras enligt detta:

1. Kommunen kan ej styrka att ngra kalkyler gjorts alls.

2. Kommunen har en kalkyl men i den tog man inte hnsyn till relevanta kostnader fr flyktingmottagning som var allmnt knda vid kalkylens upprttande.

3. Kommunens kalkyl gjordes efter alla d knda siffror men kostnaderna skenade nd ivg i realiteten.

Jag tycker att kommunerna endast har viss rtt att be staten om hjlp om de kan pvisa att #3 r sant.

Om #1 eller #2 r sant s r situationen helt klart kommunens eget ansvar.

En annan sak som hittills saknats i debatten r detta:

Om denna situation orsakats av #1 eller #2 s br de ansvariga personerna i dvarande kommunledningen hngas ut som ytterst hnsynslsa och ohumanitra p riksniv.

Att, som dessa kommunledningar, ta emot flyktingar mot pengar och sedan inte ta ansvar fr dem r ytterst skamligt och hnsynslst och ingen av dem skall f gmma sig bakom 'godhets och humanitr'-offertrjan, utan de skall hngas ut i likhet med hallickar/trafficking-pampar/slavgare som gr affrer med mnniskor.

Landshvdingarna hller inpiskningsmten med kommunalrden fr att de skall slppa hnsynen mot sina vljare. Och de har ptryckningar inifrn sina egna partier. Mnskligt sett finns det motiv fr dem att ge efter.

Vad som gller r att tredje statsmakten fyller sin funktion och granskar vilka kalkyler och vervganden som gjordes innan man tog emot asylfuskarslddret. S att kommunalrden fr en motvikt mot ptryckningarna. Men den granskningen kommer aldrig att gras av gammelmedia.

Man skulle kunna tnka sig att Fria Tider eller Avpixlat utfrde den. Dr saknas dock resurser till annat n enklare omrubriceringar och speglingar av nyheter frn andra media, fria grvgrupper p ntet och allmnt ntsnack. I sig r det ett oerhrt viktig arbete som utfrs p Fria Tider och Avpixlat. Tyvrr saknas den dimension som gedigna journalistiska grvjobb kan tillfra.
Citera
2013-06-02, 09:35
Medlem
envackerblommas avatar
mycket viktig trd

kommunerna har nu frbrukat det som under goda r kunde samlas i ladorna. Frra ret fick kommunerna t.ex cirka 5 miljarder ( minns ej exakt) i terbetalning frn AFA frskring. De mesta slank in i den ihliga budgeten. Frtvivlat frsker t.ex Borlnge f in socialbidragstagere ( oftas sdana med lgre utbildning..) i ntt program dr staten ska prjsa , tex nystartsjobb.

Det blir kollaps.
Citera
2013-06-02, 09:44
Medlem
Fromlandss avatar
"Vra nyanlnda r ett viktigt tillskott fr Sverige bde kulturellt och ekonomiskt. Lt oss dock vara rliga och medge att mottagandet kan vara en ekonomisk belastning till en brjan. Detta r kostnader som vi i Sverige av solidaritetsskl br ta.

Mnga flyktingar som kommer i samband med terfreningen till vra kommuner har vldigt lg utbildningsniv p grund av att landet inte haft ett fungerande utbildningssystem p lng tid."

Allts, p vilket stt skulle anhriginvandrare vara mer lnsamma fr det svenska samhllet n svenskar och deras barn??
Solidaritetsskl?? r de flyktingar eller ej??

Vita mn r roten till allt ont i vrlden (ingen r tydligen skuldfri) och drfr skall man betala och betala. Bidrag fr miljardbelopp skall betalas ut till flyktingarnas slktingar.
Man blir bara frbannad. Jag vill inte vara ond. Har jag begtt ett brott s betalar jag grna skadestnd samt givetvis tillbaka om jag r skyldig pengar.
Flyttar jag till ett annat land tar jag seden dit jag kommer (ven som turist). Att ge en i grunden tillfllig fristad till utsatta mnniskor med verklig flyktingstatus r rtt. Skulle sverige frvandlas till en totalitr terrorstat skulle jag vilja vara vlkommen i ett annat land.
Men slktingar (utan flyktingstatus) till mnniskor som har haft skyddsbehov (ofta har skyddsbehovet utgtt) som kommer som sociala turister och anses vrda mer n min egen avkomma.

Varfr vill inte sjuklvern ha min rst eller staten mina skattepengar. Varfr gller inte ett uns av sunt frnuft lngre??
Pgr en konspiration mntro dr det snabbt gller att skapa s mnga ghetton som mjligt dr bidragsberoendet r totalt vilket leder till inbrdeskrig och ur kaoset reser sig Josef S Lven eller Adolf Reinfeldt eller vad pgr egentligen?
Citera
2013-06-02, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starke Adolf
Landshvdingarna hller inpiskningsmten med kommunalrden fr att de skall slppa hnsynen mot sina vljare. Och de har ptryckningar inifrn sina egna partier. Mnskligt sett finns det motiv fr dem att ge efter.

Jovisst, men lt oss skilja p en vervgd kostnad och total konkurs.

Mnga av vljarna kan nog tnka sig att man lgger en viss mngd skattepengar p en verksamhet som i ngon form kan anses humanitr.

Problemet r ju att dessa pampar antingen genom antingen illvilja eller, mer troligt, en enorm inkompetens och naivt 'we shall overcome'-tnkande frsatt hela sin kommun p randen till katastrof.

Parallell:

Om jag tar in en riktig krigsflykting i mitt hem och ger vederbrande mat, husrum och klder, s skulle det nog av mnga ses som en vldigt humanitr och fin gest.

Om jag dremot tar emot tio krigsflyktingar hem, och jag inom ngra f mnader gjort slut p mina sparpengar fr att kl och mata dem, s att bde jag, min familj och flyktingarna svlter och har trasiga klder s r jag en patetisk individ som troligen behver tvngsvrd oavsett om jag menade vl.
Citera
2013-06-02, 10:07
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
T
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...en_8226000.svd

Insndaren r underskriven av kommunstyrelsens ordfrande i Alvesta, Borlnge, Falkping, Flen, Katrineholm, Kping, Lindesberg, Ludvika, Nssj, Trollhttan.

Rtt sedelrande att se vilka kommuner som skrivit under och nu gr p knna drfr att man frsker ka befolkningssiffrorna med analfabetiska arbetsskande frn Somalia.

Borlnge r ett lysande exempel. Kommunalrdet Bohman gladde sig kopist ver inflyttningen en gng. Men det gr han inte lngre.

http://dalademokraten.se/2013/03/28/...ntar-borlange/

Borlngepolitikernas fiffel med skattepengar har ocks lett till att klassiska Peace and Love gtt i putten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in