Flashback bygger pepparkakshus!
2013-06-02, 14:48
Medlem
Reguluss avatar
Svenska Dagbladet uppmärksammar idag en studie av det "medborgargarde" som drog runt i Stockholms södra förorter förra helgen:

Enligt Expo samordnas gruppens aktiviteter via en hemlig facebookgrupp som har fler än 800 medlemmar.

En kartläggning av de mest aktiva personerna i den hemliga gruppen visar att de är tungt brottsbelastade. Flertalet är dömda för bland annat misshandel, hets mot folkgrupp samt vapenbrott/brott mot knivlagen. Minst sju av männen som Expo kartlagt är medlemmar i eller har starka kopplingar till nazistiska organisationer.

Dessa personer har i sin tur bjudit in fler till gruppen och i kommentarerna kan man enligt Expo läsa hur 30 personer från nazistiska Svenska Motståndsrörelsen kommer att sluta upp under den aktuella kvällen.

Aftonbladet har tidigare berättat att den högerextrema kommunpolitiker, Daniel Spansk, deltagit i medborgargarden.

Han är invald i Nykvarns kommunfullmäktige och företräder Svenskarnas parti som stiftelsen Expo klassar för nazistiskt.

Daniel Spansk berättade för Aftonbladet hur han tillsammans med 150 andra personer ur nationalistiska kretsar patrullerade gatorna i Tumba förra fredagskvällen i jakt på upploppsmakare.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ex...re_8231954.svd

http://expo.se/2013/detta-ar-de-domda-for_5948.html

Som tidigare diskuterats här på Flashback slog "meborgargardet" bland annat ned en kryckburen 15-åring i Tumba:

http://www.flashback.org/t2150680

Frågor att diskutera:

1. Är det rimligt att nazistgäng får härja på våra gator och misshandla folk?

2. Om inte, vad kan vi göra för att förhindra en upprepning?
Citera
2013-06-02, 15:02
Medlem
Walter-Ulbrichts avatar
Varför det så typiskt att dessa "brottsbekämpare" är minst lika kriminellt belastade som de brottsutövarna som de avser stoppa?
Citera
2013-06-02, 15:05
Medlem
Citat:
Självklart är det inte bra, vanligt folk ska inte behöva jaga kriminellt drägg själva, då det är polisens jobb att bura in dom. Sen ska du också veta att om dendär 15 åringen jag såg på bild hade blivit stampad av 100 talet skogstokiga nynazister såg han jävligt hel ut måste jag säga, skulle tippa på att han snubbla / blev knuffad och skrapa hakan lite.

Citat:
Enkelt, nästa gång kaosblattarna går bananas går polisen lös på dom med tårgas, batonger och hundar, så ska du se att kaosblattarna lugnar ner sig rätt fort, och det inte finns något behov av medborgargarden som gör polisens jobb.
Citera
2013-06-02, 15:10
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walter-Ulbricht
Varför det så typiskt att dessa "brottsbekämpare" är minst lika kriminellt belastade som de brottsutövarna som de avser stoppa?

Bra fråga. Kriminaliteten är högre bland nazistiska grupper än bland folk i gemen, men det är svårt att säga hur mycket av det som beror på ideologin. Sociala faktorer kan också spela in, och urvalet vid rekryteringen. Det är väl sällan de mest skötsamma och välanpassade ungdomarna som söker sig till nazistiska grupper.
Citera
2013-06-02, 15:15
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virre87
Självklart är det inte bra, vanligt folk ska inte behöva jaga kriminellt drägg själva, då det är polisens jobb att bura in dom. Sen ska du också veta att om dendär 15 åringen jag såg på bild hade blivit stampad av 100 talet skogstokiga nynazister såg han jävligt hel ut måste jag säga, skulle tippa på att han snubbla / blev knuffad och skrapa hakan lite.

Det är osannolikt att alla de 150 nazister som deltog i bråket i Tumba gav sig på honom, det håller jag med om. Men det har ingen heller påstått. Bara att han träffades av en flaska i huvudet och sedan blev nedslagen. Se tråden jag länkade till i TS.

Citat:
Ursprungligen postat av Virre87
Enkelt, nästa gång kaosblattarna går bananas går polisen lös på dom med tårgas, batonger och hundar, så ska du se att kaosblattarna lugnar ner sig rätt fort, och det inte finns något behov av medborgargarden som gör polisens jobb.

Det är förstås bra om polisen kan klara alla situationer, men ibland blir de ju överrumplade och hamnar i underläge. Tycker dock att de hanterade situationen ganska bra så tillvlda att ordningen återställdes inom ett par dagar.
Citera
2013-06-02, 15:17
Bannlyst
Förstår ej problemet med detta.

Hade det varit bättre om 45-åriga batikhäxor var ute och skrek ajabaja?
Citera
2013-06-02, 15:20
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjellkaramell
Förstår ej problemet med detta.

Problemet är att vi inte vill ha något gatans parlament, som man hade i den tyska Weimarrepubliken. Att polisen har våldsmonopol är en bra lösning.

Citat:
Ursprungligen postat av Kjellkaramell
Hade det varit bättre om 45-åriga batikhäxor var ute och skrek ajabaja?

Så länge de inte slår ned folk som går på kryckor, ja.
Citera
2013-06-02, 15:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Problemet är att vi inte vill ha något gatans parlament.

Beror på vem man frågar.

Citat:
Så länge de inte slår ned folk som går på kryckor, ja.

Kryckturken får skylla sig själv som stod tillsammans med en våldsam grupp.
Citera
2013-06-02, 15:30
Medlem
Caesar Johansens avatar
Jag gillar varken att förortshuliganer, nazister eller revolutionärafrontare hänger omkring och sätter rättssamhället ur spel.

För några dagar sedan stod ett gäng unga män utanför min tunnelbanestation och "vaktade". Förmodligen RF-are. Det skapade en känsla av otrygghet. Jag vill att polisen tar hand om rättskipningen i Sverige, inte diverse gäng.
Citera
2013-06-02, 15:32
Medlem
Fula Gubbens avatar
Så hela frågan vilar på det faktum att en kryckturk åkte i backen? Mitt hjärta blöder.

I övrigt så blir det naturligtvis ett gatans parlament när främlingar går bärsärkagång och polisen använder silkeshandskar, av okända skäl. Antingen tar polisen i på riktigt, eller så blir det medborgargarden.

Huruvida det ingår "nazister" i medborgargardet eller ej är en ganska ointressant fråga. Det kanske ingår bilreparatörer och transvestiter också. Alla som står upp mot kulturberikarnas våldsamma utbredning torde vara välkomna.

Hela syftet med denna "undersökning" är att demonisera medborgargardena så att de kan målas ut som "nazister" nästa gång det smäller. En del går tydligen på denna billiga propaganda, t o m år 2013.
Citera
2013-06-02, 15:33
Medlem
Citat:

Frågor att diskutera:

Medborgargarden bildades för att polisens insatser var otillräcklliga. Polisen saknade resurser och befogenheter och var alldeles för passiva. Dom försvarade sig mest och bekämpade inte kravallerna så hårt dom skulle kunan göra det. I andra länder så hade tårgas, gummikulor och vattenkanoner satts in i tidigt skede. Upploppet pågick i över en vecka, och för varje dag så spred sig oroligheterna och mer bilar brann upp. Polisen misslyckades att upprätthålla lag och ordning. Det är ju egentligen nog inte poliserna själva man ska skylla på, för dom tvingas ju att arbeta med bakbundna händer och ögonbindel och att vara politiskt korrekta. Dom har väll fått ordrar från högre upp att inte vara för offensiva mot upploppsmakarna, och på grund av den passiviteten så tilläts upploppet pågå under en lång tid och sprida sig. Poliserna måste få mer resursers och befogenheter att bekämpa upplopp. Nästa gång vi får upplopp så kan det gå ännu värre. Någon kan tom dö.

Tycker det är fel att kalla dom för nazistgäng. Ordet nazist är lika urvattnat som rasist. Räcker ju att man hissar en svensk flagga så tror alla man är nazist och vill gasa ihjäl judar. Fanns säkert en del rötägg bland dom medlemmarna i medborgargarden men jag tror många var nog bara vanliga medelsvennsons som inte längre kunde stå still och titta på medans deras kvarter förstörs. Det är främst polisen som ska sköta sånt, men så länge dom är så passiva så är uppkomsten av medborgargarden oundvikliga. Dom uppstod ju när upploppet i Husby hade pågått i flera dagar. Hade polisen stoppat upploppet i god tid så hade inte medborggardet behövs komma in.

Blev kryckturken misshandlad med bomullstussar? Han hade ju knappt ett enda blåmärke på kroppen. Han är bara en usel symbol för "rasistvåldet". Sök på bilder om misshandel så får du se hur verkliga resultat ser ut. Det där lilla märket på hans haka räknas inte. Sen så får han skylla sig själv om han är ute i kaosområdet och hoppar omkring med sina kryckor. Ger man sig in i leken så får man tåla det, kryckor eller ej.
Senast redigerad av Xavian 2013-06-02 kl. 15:36.
Citera
2013-06-02, 15:33
Medlem
Salames avatar
Medborgargardet är ju inte politiskt, det är väl en blandning utav flera människor som jag har fått bilden av. Att det finns folk som är med SMR, som enligt andra är nazistiska, är för mig helt oväsentligt. Det är ett väldigt lätt sätt att bara dra alla över en kam för att det finns vissa som sympatiserar och därmed missar poängen; de finns för att de behövs. Om polisen kunde göra sitt jobb, som jag tror de vill, så skulle inte detta finnas till. Man kan inte vända kappan efter vinden när det passar en, på ena sidan skrika polis och ena sidan skrika dialog. Ibland behövs det ordentliga tag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in