2023-06-18, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
HUR PÅVERKAR DET FÖR ANDRA KREDITGIVARE OM KLARNA GÖR EN KREDITPRÖVNING I VECKAN PÅ DIG?

Möjligen borde de överväga att bevilja kredit till individen, förutsatt att denne redan har lån hos andra företag. Om de inte gör det kan det påverka andra företag där personen redan har lånat pengar.

Personligen påverkar det mig inte eftersom jag varken har lånat pengar själv eller har lånat ut pengar till någon annan. Dock är jag intresserad av att veta hur det fungerar, vilket jag redan har nämnt tidigare i tråden.

Hur påverkar det dig då? Du verkar vara lite upprörd?
Citera
2023-06-18, 19:02
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaAstar
Möjligen borde de överväga att bevilja kredit till individen, förutsatt att denne redan har lån hos andra företag. Om de inte gör det kan det påverka andra företag där personen redan har lånat pengar.

Personligen påverkar det mig inte eftersom jag varken har lånat pengar själv eller har lånat ut pengar till någon annan. Dock är jag intresserad av att veta hur det fungerar, vilket jag redan har nämnt tidigare i tråden.

Hur påverkar det dig då? Du verkar vara lite upprörd?
Ta och läs frågan en gång till.

Och ja, jag blir upprörd, för jag vill gärna svara på dina frågor, men du är ytterst förvirrande och skriver som en kratta.
Citera
2023-06-18, 19:07
Medlem
Citat:
HUR PÅVERKAR DET FÖR ANDRA KREDITGIVARE OM KLARNA GÖR EN KREDITPRÖVNING I VECKAN PÅ DIG?

?

Citat:
Ta och läs frågan en gång till.

Och ja, jag blir upprörd, för jag vill gärna svara på dina frågor, men du är ytterst förvirrande och skriver som en kratta.

Exakt vad har jag att göra med detta? Jag har varken lånat pengar eller lånat ut några pengar. Det verkar vara svårt för mig att förstå vad du skriver, så jag ska försöka använda små bokstäver (gemena bokstäver) för att göra texten tydligare.
Citera
2023-06-18, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr13377
Ja precis så är det, mycket kan hända efter att kreditprövning gjorts. Kunden kan ta på sig nya skulder på kort tid utan att någon hänsyn tas till betalningsförmåga.

Kunden begår då bedrägeri och satsar på att gå i personlig konkurs för att ta sig ur knipan. Det är därför det är så hög ränta på lån utan säkerhet(blancolån) utan intervju med kunden.

Den som ger ut kredit måste ta med i beräkningarna hur stor chans det är att en viss kund inte kommer kunna betala tillbaka på grund av ovanstående bedrägeri eller ändrade livsförhållanden.

Det låter i ditt fall som att någon, ’din fd chef’ , gett ut kredit till någon utan säkerhet. Om beloppet är betydande bör man haft ett möte med den här personen och bedöma dess trovärdighet, sedan sätta räntan därefter. Vid lån till privatpersoner tex billån eller huslån har man normalt personliga möten där säljaren ska bedöma hur lämplig kunden är och vilken risk(ränta) som är aktuell.

Om man ger ut en generisk kredit baserat endast på lön och kreditupplysning måste man ta höjd för osäkerheten med räntan. Problemet är att många sk fin-tech bolag under lång tid inte gjort det och därför satt sig själva i skiten nu när penningspolitiken stramas åt.

Klarna har tex inte satt tillräckligt hög ränta på sina generiska krediter, dom chansar på att dom ska få in mycket nytt kapital från aktiemarknaden så att dom kan täcka förlusterna. Vilket såklart inte kommer gå nu och är ett förtäckt pyramidspel.

Tack för förklaringen. Kände på mig att det kunde var så
Citera
2023-06-18, 19:35
Medlem
Citat:
... Så bara försöker först hur det funkar. Men alla här sitter ju killgissa.
Den enda som har killgissat i denna tråden är du. Alla andra kommer med sakliga svar och information.

Den stora frågan är vad du försöker ha sagt. För det är väldigt otydligt från dig.
Citera
2023-06-18, 19:35
Medlem
Vad jag hört Klarna så är stenhårda om man missar att betala. Då kan man tydligen bli avstängd från deras tjänster ett bra tag.
Handla själv mot klarnafaktura räntefritt 30 dgr. c:a 2 ggr i månaden (mest matinköp online) och tro dom tagit en UC eller vad det heter typ en gång om året. En jättebra smidig tjänst faktiskt. Klarna är ju så dominerande idag då väl nästan alla butiker har klarna som alternativ vid delbetalningar eller faktura

Men det förunderliga är att jag trots bra ekonomi och aldrig försenad i betalningar har ett lågt betalningsutrymme hos Klarna när jag testade vid inloggning. Bryr mig egentligen inte men det störde mig lite faktiskt.
Citera
2023-06-18, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Vad jag hört Klarna så är stenhårda om man missar att betala. Då kan man tydligen bli avstängd från deras tjänster ett bra tag.
Handla själv mot klarnafaktura räntefritt 30 dgr. c:a 2 ggr i månaden (mest matinköp online) och tro dom tagit en UC eller vad det heter typ en gång om året. En jättebra smidig tjänst faktiskt. Klarna är ju så dominerande idag då väl nästan alla butiker har klarna som alternativ vid delbetalningar eller faktura

Men det förunderliga är att jag trots bra ekonomi och aldrig försenad i betalningar har ett lågt betalningsutrymme hos Klarna när jag testade vid inloggning. Bryr mig egentligen inte men det störde mig lite faktiskt.

Om du menar att du testat ditt köputrymme så stämmer det inte alltid. Det har en av deras medarbetare förklarat för mig, eller han sa väl snarare något typ att det där behöver du inte bry dig om och det visade sig stämma. Enligt testet hade jag kanske några hundringar men det visade sig sen vara åtskilliga tusenlappar när jag fortsatte handla.
Citera
2023-06-18, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PissGorilla
Den enda som har killgissat i denna tråden är du. Alla andra kommer med sakliga svar och information.

Den stora frågan är vad du försöker ha sagt. För det är väldigt otydligt från dig.

Vad har du tillförst till tråden? Vad har jag killgissat exakt tråden?
Citera
2023-06-18, 19:57
Medlem
Citat:
Vad har du tillförst till tråden? Vad har jag killgissat exakt tråden?
T.ex. TS:
Citat:
Hur kan det vara möjligt för Klarna Bank AB att låna ut pengar till svenska personer som redan har betydande skulder hos Kronofogden och som saknar förmåga att betala tillbaka sina skulder?

Är inte detta ett klart fall av utnyttjande från Klarna Bank AB:s sida? Vad är åsikterna från Swedbank, Handelsbanken och andra långivare som väntar på att få betalt från dessa personer? Finns det inte en skyldighet att genomföra en kontroll av betalningsförmågan innan lånet beviljas? Vad anser de om att behöva dela betalningsbeloppet med Klarna? Kan detta inte betraktas som utnyttjande av redan utsatta individer i samhället? Hur kan det här vara lagligt med tanke på att allt fler människor hamnar hos Kronofogden?

Idag fick jag höra om detta och jag är väldigt nyfiken på att ta reda på om det verkligen stämmer. Om en skuld inte kan betalas tillbaka, vem tar då smällen? Är det vi som skattebetalare, de stora bankerna och Klarna?
Citera
2023-06-18, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49

Enligt min erfarenhet är de väldigt generösa, du kan vara 4 dagar sen och inga problem eller extra kostnader.
sen har jag läst på andra sidor att när de går till inkasso då klipper de din kredit direkt.
men generellt är de shyssta,
Citera
2023-06-18, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Om du menar att du testat ditt köputrymme så stämmer det inte alltid. Det har en av deras medarbetare förklarat för mig, eller han sa väl snarare något typ att det där behöver du inte bry dig om och det visade sig stämma. Enligt testet hade jag kanske några hundringar men det visade sig sen vara åtskilliga tusenlappar när jag fortsatte handla.
Ja så är det säkert då jag ju alltid kunnat handla på faktura på flera tusen kronor i månaden utan problem. Har chattat med dom i något ärende avseende retur Dressman och det var smidigt.
Citera
2023-06-18, 20:11
Moderator
HelgeBuks avatar
Privatekonomi --> Företagsskvaller
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem