Citat:
Ursprungligen postat av
raderadata
När allt fungerar som det ska med ett köp via Klarna är det en smidig process, med enkel betalning och 30 dagars räntefri kredit.
Men om något går fel och man behöver hjälp, är upplevelsen tyvärr en annan. Supporten är minst sagt undermålig, och köparskyddet är praktiskt taget värdelöst.
Jag köpte nyligen ett par skor via Vinted.se, och efter att ha verifierat dem med Legit-appen, visade de sig vara förfalskade. Jag kontaktade säljaren och anmälde sedan ärendet till Vinted inom den angivna tidsfristen. Trots att jag bifogade flera bilder samt bevis från autenticeringen, beslutade Vinted att de inte hade tillräckligt med bevis och stängde ärendet.
Efter detta kontaktade jag Klarna och skickade över all information inklusive skärmdumpar från min kommunikation med Vinted samt kvitto på köpet. Även Klarna meddelade att de saknar bevis och stänger ärendet, samtidigt som de kräver att jag betalar fakturan inom 10 dagar.
Enligt konsumentköplagen har man rätt att rikta anspråk mot både säljaren och kreditföretaget, vilket innebär att Klarna är solidariskt ansvariga tillsammans med säljföretaget.
Jag har nu bestridit Klarnas faktura både via e-post och brev, med hänvisning till invändningsrätten enligt § 29 i konsumentkreditlagen. Vi får se vad resultatet blir.
Går bra att kontakta mig för frågor, men observera att jag svarar i mån av tid.
Ja, det är Polacken Sebastian Siemiatkowski som är grundaren och ansvarig, så därmed även ansvarig för att även Klarnas kundsupport är bedrövlig. Visst, det finns en del hög-kvalitets-personal som jobbat, eller jobbar just nu, för Klarna inom olika positioner, men dem är få och en anledning kan vara att det är en temporär tillvaro tills hela agendan sakta men säkert kommer att ändras, och att eventuellt sedan även att ett så värdelöst och dåligt företag som Klarna upphör i existens på grund utav förluster.
Jag kan passa på att nämna, av egen kännedom, en till anledning till varför Klarna är så värdelöst. Det är först och främst helt onödigt att göra sitt köp med en extra onödig betalningsmetod. Helt onödig tid som går åt, då det bara är att göra sitt köp med bankkortet som vanligt och enbart kort sagt.
En person hade gjort ett köp för ett hotellrum/boende och använde Klarna (en idiot, ja) som betalningsmetod. Bokningen, som är långt fram i tiden, har som policy att man ska kunna avboka hotellet långt fram i tiden, och denna idiot valde då fakturan som kallas "betala inom 30 dagar". Om det skulle vara så att personen vill vänta med att betala fakturan för idioten i fråga kanske vill avboka, vilket är mer än 30 dagar i framtiden, så kommer inte det att gå då en extra avgift för att förlänga fakturan INOM det värdelösa betalningsföretaget kommer att uppstå för denna person. I annat fall så är det bara att betala summan på direkten (om inte annan policy gäller för boendet) genom företaget som hanterar boendet, och om det avbokas så ordnas det med en återbetalning.
Vad gäller i ditt fall att "kreditföretaget också har ett ansvar" för dina skor som du köpte, så är det ju bara tydligt på varför det är värdelöst. Slöseri med tid kommer det att bli för din del. Man tar felet med säljaren och det räcker. Gör dem inte rätt ifrån sig så gör dem fel. Slutsatserna är olika.