2024-08-12, 09:26
Medlem
Jag har nu försökt ringa klarna otaliga antal gånger och man kommer aldrig fram. Dem vägrar svara på mail. Jag har en faktura som ska ställas om till ett företag.
Citera
2024-08-30, 20:01
Medlem
Morfuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seastar1234
Många går över till Qliro och Svea. Stor rekommendation.

Ja, men det e ju inte konstigt, Klarna är värdelöst. En utav kundsupport-avdelningarna som Klarna har i Grekland har en person som är delvis "Skopje-Alban" som Team leader, för Svenska avdelningen (En idiot-"managers" ansvar och fel där förstås), och en Grekisk värdelös kommunist som är dyslektiker på allt också. Det är ju ett skämt, och detta är bara ett exempel.

Dessa "andra betalningsmöjligheter" är dock generellt sett värdelösa, men dessa andra två som du nämner ser ut att vara bättre alternativ iaf. Använde PayPal förr, men inte längre för det är ett värdelöst tillägg som egentligen inte behövs.
Senast redigerad av Morfus 2024-08-30 kl. 20:56.
Citera
2024-09-03, 13:56
Medlem
Klarnas stora problem ligger i hybris. För snabb initial tillväxt och omogna processer som de givetvis inte investerat mycket cash i att förbättra.

Givetvis är affärsidén jättebra, om än inte unik.

Min bild är också att de har en ganska elitistisk kultur, vilket sällan lockar till sig ödmjuka personer som är beredda att ta sig an mindre prestigefyllda arbetsuppgifter.
Citera
2024-09-03, 19:47
Medlem
TweentyFives avatar
Ett företag som lever på ränta och massa jävla onödiga avgifter
Citera
2024-09-04, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle
Någon som provat att chatta med deras kundtjänst?

De måste ju sitta i Indien med google translate eller så är de bara efterblivna. Omöjligt att göra sig förstådd och de kommer bara med copy/paste svar och ovidkommande dravel.

Skulle handla lite på Lidl med mitt Klarna VISA-kort. Det blev avvisat tre gånger och det kom bara felmeddelande i appen. Köpet var på 200:- och jag har 11700:- i köpkraft. Kundtjänst var fullkomligt värdelösa och hade ingen aning. "Prova om 48 timmar".

De är precis så efterblivna som all min tidigare erfarenhet av indisk supporttjänst visat.
Ett företag som outsourcar supporten till Indien måste ju vara så grundligt korkad.
Finansingenjörer. Idiotjävlar & Kretiner.
Citera
2024-09-05, 20:08
Medlem
SvenHelsings avatar
Har själv inte haft några dåliga erfarenheter av dem. Tycker det fungerar bra, men det är ju naturligtvis jättedåligt om det är som många skriver att de är svåra att få tag på när det behövs.

Tyvärr är det ju lite svårt att välja något annat. Det är ju inte jag som kund som bestämmer vilket faktureringsföretag som företaget jag handlar med använder. Visst kan jag väl vägra handla av de som kör Klarna, men jag har inte tillräckligt starka skäl till det.

Och ett stort plus för Klarna jämfört med många andra liknande företag är att de har fler gratisalternativ än bara 14 dagar. Jag brukar köra på månadsfaktura, så betalar jag allt när lönen kommer in.

Citat:
Ursprungligen postat av fellowvessel
kostar typ 30 kr skjuta upp en räkning 1 månad, vilka banditer.
Vad är det konstiga med det? Handla inte på faktura om du inte har råd.

Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle
Någon som provat att chatta med deras kundtjänst?

De måste ju sitta i Indien med google translate eller så är de bara efterblivna. Omöjligt att göra sig förstådd och de kommer bara med copy/paste svar och ovidkommande dravel.

Skulle handla lite på Lidl med mitt Klarna VISA-kort. Det blev avvisat tre gånger och det kom bara felmeddelande i appen. Köpet var på 200:- och jag har 11700:- i köpkraft. Kundtjänst var fullkomligt värdelösa och hade ingen aning. "Prova om 48 timmar".
Det är därför man har kontanter
Citera
2024-09-09, 14:24
Medlem
När allt fungerar som det ska med ett köp via Klarna är det en smidig process, med enkel betalning och 30 dagars räntefri kredit.

Men om något går fel och man behöver hjälp, är upplevelsen tyvärr en annan. Supporten är minst sagt undermålig, och köparskyddet är praktiskt taget värdelöst.

Jag köpte nyligen ett par skor via Vinted.se, och efter att ha verifierat dem med Legit-appen, visade de sig vara förfalskade. Jag kontaktade säljaren och anmälde sedan ärendet till Vinted inom den angivna tidsfristen. Trots att jag bifogade flera bilder samt bevis från autenticeringen, beslutade Vinted att de inte hade tillräckligt med bevis och stängde ärendet.

Efter detta kontaktade jag Klarna och skickade över all information inklusive skärmdumpar från min kommunikation med Vinted samt kvitto på köpet. Även Klarna meddelade att de saknar bevis och stänger ärendet, samtidigt som de kräver att jag betalar fakturan inom 10 dagar.

Enligt konsumentköplagen har man rätt att rikta anspråk mot både säljaren och kreditföretaget, vilket innebär att Klarna är solidariskt ansvariga tillsammans med säljföretaget.

Jag har nu bestridit Klarnas faktura både via e-post och brev, med hänvisning till invändningsrätten enligt § 29 i konsumentkreditlagen. Vi får se vad resultatet blir.

Går bra att kontakta mig för frågor, men observera att jag svarar i mån av tid.
Senast redigerad av raderadata 2024-09-09 kl. 14:57.
Citera
2024-09-12, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Tyvärr är det ju lite svårt att välja något annat. Det är ju inte jag som kund som bestämmer vilket faktureringsföretag som företaget jag handlar med använder. Visst kan jag väl vägra handla av de som kör Klarna, men jag har inte tillräckligt starka skäl till det.

Betalar direkt med ett kreditkort och vägrat lämna personnummer i Klarnas checkout funktion. Så är jag iaf så pass lite kund som möjligt.
Citera
2024-09-12, 21:12
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Betalar direkt med ett kreditkort och vägrat lämna personnummer i Klarnas checkout funktion. Så är jag iaf så pass lite kund som möjligt.
Jo, så kan man naturligtvis göra. Men min poäng var lite att om man nu vill ha på faktura så finns det ofta inga alternativ.

Lite som med att åka tåg. Jag kan inte välja och vraka mellan tågbolagen. Jag måste ta ett bolag som kör den sträckan jag vill åka.
Citera
2024-09-12, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Jo, så kan man naturligtvis göra. Men min poäng var lite att om man nu vill ha på faktura så finns det ofta inga alternativ.

Lite som med att åka tåg. Jag kan inte välja och vraka mellan tågbolagen. Jag måste ta ett bolag som kör den sträckan jag vill åka.

Det är ju sant (men betalar man med kreditkort får man ju en faktura)
Citera
2024-09-13, 17:40
Medlem
Morfuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raderadata
När allt fungerar som det ska med ett köp via Klarna är det en smidig process, med enkel betalning och 30 dagars räntefri kredit.

Men om något går fel och man behöver hjälp, är upplevelsen tyvärr en annan. Supporten är minst sagt undermålig, och köparskyddet är praktiskt taget värdelöst.

Jag köpte nyligen ett par skor via Vinted.se, och efter att ha verifierat dem med Legit-appen, visade de sig vara förfalskade. Jag kontaktade säljaren och anmälde sedan ärendet till Vinted inom den angivna tidsfristen. Trots att jag bifogade flera bilder samt bevis från autenticeringen, beslutade Vinted att de inte hade tillräckligt med bevis och stängde ärendet.

Efter detta kontaktade jag Klarna och skickade över all information inklusive skärmdumpar från min kommunikation med Vinted samt kvitto på köpet. Även Klarna meddelade att de saknar bevis och stänger ärendet, samtidigt som de kräver att jag betalar fakturan inom 10 dagar.

Enligt konsumentköplagen har man rätt att rikta anspråk mot både säljaren och kreditföretaget, vilket innebär att Klarna är solidariskt ansvariga tillsammans med säljföretaget.

Jag har nu bestridit Klarnas faktura både via e-post och brev, med hänvisning till invändningsrätten enligt § 29 i konsumentkreditlagen. Vi får se vad resultatet blir.

Går bra att kontakta mig för frågor, men observera att jag svarar i mån av tid.

Ja, det är Polacken Sebastian Siemiatkowski som är grundaren och ansvarig, så därmed även ansvarig för att även Klarnas kundsupport är bedrövlig. Visst, det finns en del hög-kvalitets-personal som jobbat, eller jobbar just nu, för Klarna inom olika positioner, men dem är få och en anledning kan vara att det är en temporär tillvaro tills hela agendan sakta men säkert kommer att ändras, och att eventuellt sedan även att ett så värdelöst och dåligt företag som Klarna upphör i existens på grund utav förluster.

Jag kan passa på att nämna, av egen kännedom, en till anledning till varför Klarna är så värdelöst. Det är först och främst helt onödigt att göra sitt köp med en extra onödig betalningsmetod. Helt onödig tid som går åt, då det bara är att göra sitt köp med bankkortet som vanligt och enbart kort sagt.

En person hade gjort ett köp för ett hotellrum/boende och använde Klarna (en idiot, ja) som betalningsmetod. Bokningen, som är långt fram i tiden, har som policy att man ska kunna avboka hotellet långt fram i tiden, och denna idiot valde då fakturan som kallas "betala inom 30 dagar". Om det skulle vara så att personen vill vänta med att betala fakturan för idioten i fråga kanske vill avboka, vilket är mer än 30 dagar i framtiden, så kommer inte det att gå då en extra avgift för att förlänga fakturan INOM det värdelösa betalningsföretaget kommer att uppstå för denna person. I annat fall så är det bara att betala summan på direkten (om inte annan policy gäller för boendet) genom företaget som hanterar boendet, och om det avbokas så ordnas det med en återbetalning.

Vad gäller i ditt fall att "kreditföretaget också har ett ansvar" för dina skor som du köpte, så är det ju bara tydligt på varför det är värdelöst. Slöseri med tid kommer det att bli för din del. Man tar felet med säljaren och det räcker. Gör dem inte rätt ifrån sig så gör dem fel. Slutsatserna är olika.
Senast redigerad av Morfus 2024-09-13 kl. 17:46.
Citera
2024-10-06, 20:56
Medlem
Handlade för åtskilliga tusenlappar på mitt Klarnakort (sådant jag vanligtvis brukar handla fast genom Klarna istället för genom mitt bankkort via mitt bankkonto) och betalade av alltihopa innan de ens hunnit skriva månadens räkning. Då hade jag över 10 papp i "köpkraft" (ett sexigare ord för kreditgräns). Nu har de sänkt den till lite över 4 000. Jag var alltså ingen lönsam kund hos dem för att jag tog mitt ansvar som gäldenär och betalade av allt med "Klarna Saldo" innan de ens hann skriva ut fakturan. Helst en faktura som gärna betalas lite försent. Det är de stora pengarna.
Min betalningsmoral ger inte ägarna några BMWs eller lyxbungalows i Karibien precis. Men jag slipper Kronkalle!
Senast redigerad av drsounds 2024-10-06 kl. 20:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in