2014-04-09, 10:20
Medlem
Redors avatar
Hoppas FI beslutar om att häva Klarnas tillstånd. Det gick ju fort med Exchange Finans så varför kan inte Klarna oxå gå i graven då.
Klarna gör ju som dem gör..medvetet dessutom för att kunna stoppa i egen ficka och det är tydligen helt okej. (förutom en liten granskning av KO och i SvD).
Senast redigerad av Redor 2014-04-09 kl. 10:23.
Citera
2014-04-09, 16:11
Medlem
Ratis avatar
Jag tycker Klarna har fungerat bra.

Fick ett mail från Discshop där det bl.a. står följande:

"Den senaste veckan har vår betalningsleverantör Klarna fått kritik i media. Vi har samarbetat med Klarna sedan 2007 och vi tycker att Klarna är ett oerhört välskött företag som erbjuder marknadens bästa betalningstjänst.
Både vi och Klarna har dock tagit till oss av kritiken och beklagar djupt att kunder har upplevt problem och vi kommer gemensamt att göra vårt yttersta för att ytterligare utveckla och förbättra betalningstjänsten!
"

Vad är det för kritik dom fått?
Citera
2014-04-09, 16:24
Medlem
Förmodligen är det kunder som inte betalat sina fakturor i tid och sen blivit sura för att de får betala påminnelseavgifter för sin egen dumhet.
Hur skulle samma personer resonera när deras lön och bidrag betalas ut försent?
Citera
2014-04-09, 16:40
Medlem
swimp78s avatar
Jag har aldrig varit med om att Klarna inte skickat fakturor. Jag gillar Klarna och betalar ofta genom dem.
Citera
2014-04-09, 17:14
Medlem
Låt mig belysa ämnet kring Klarna från en företagares syn.

Processen går till så här:
  1. Kunden går till varukorgen för att betala via Klarna.
  2. Klarna hittar korrekt namn, adress m.m. och skickar det vidare till företaget när betalningen är bekräftad.
  3. Företagaren skickar varor och faktura.

Vad är problemet här då? Jo, Klarna hanterar betalningen och inte mer än så. Det är upp till företagaren att skicka varor och faktura till adresserna Klarna gett, inte kunden. Klarna får sina uppgifter från folkbokföringen eller motsvarande för bolag. Detta för att folk inte ska fuska och fakturera någon annan. Företaget är bundna till ett avtal som säger vad företaget får och inte får göra. De får t.ex. inte ändra leveransadress eller liknande utan att gå via Klarna. Det är oftast väldigt jobbigt att ändra saker efter att fakturan är gjord, ofta tillkommer avgifter.

Anledningen till att ni får kort tid att betala är för att företaget aktiverat fakturan för tidigt, när företaget aktiverar fakturan startar klockan. Skulle företaget då skicka varorna och fakturan först 12 dagar senare så skulle du ha ca 1-2 dagar att betala. Det är företagets fel, inte Klarnas.

Anledningen till att företag använder Klarna är för att Klarna tar risken om folk inte betalar, mot en liten avgift förstås. Företaget slipper alltså allt strul med idioter som inte har råd, betalar för sent osv. vilket enligt min åsikt är ett vanligt problem.
Citera
2014-04-09, 20:29
Medlem
_RHCP_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ebolas
Förmodligen är det kunder som inte betalat sina fakturor i tid och sen blivit sura för att de får betala påminnelseavgifter för sin egen dumhet.

Nope, det är det inte.
Citera
2014-04-09, 23:33
Medlem
Exaktes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ebolas

Helt fel.
Citera
2014-04-10, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xercise
Låt mig belysa ämnet kring Klarna från en företagares syn.

Vad är problemet här då? Jo, Klarna hanterar betalningen och inte mer än så. Det är upp till företagaren att skicka varor och faktura till adresserna Klarna gett, inte kunden. Klarna får sina uppgifter från folkbokföringen eller motsvarande för bolag. Detta för att folk inte ska fuska och fakturera någon annan. Företaget är bundna till ett avtal som säger vad företaget får och inte får göra. De får t.ex. inte ändra leveransadress eller liknande utan att gå via Klarna. Det är oftast väldigt jobbigt att ändra saker efter att fakturan är gjord, ofta tillkommer avgifter.

Du som företag får skicka både varor och faktura vart du vill, det lägger sig inte Klarna i, och de tar fortfarande kreditrisken. Det som blir annorlunda om du skickar varorna till annan adress än vad Klarna angett är att de då inte tar bedrägeririsken för dig som företag.
Senast redigerad av escola 2014-04-10 kl. 12:34.
Citera
2014-04-12, 12:15
Medlem
magnificos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dima
Av deras TV-reklam känns det mest som att de vill lura i insnöade, paranoida svenssons att de (Klarna) är det enda säkra betalningsalternativet på internet.

Jag menar, kom igen. De flesta svenska internetbutiker är ju syncade med bankernas extra säkra kreditkortshantering iallfall, och ska man handla utomlands ifrån finns ju PayPal.
Och skulle man mot förmodan bli scammad brukar ju bankerna inte krångla med att betala tillbaka.

Geez säger jag och byter kanal.

Du kan även handla med Paypal i Sverige. Får man inte beställd produkt när köper med Paypal så kan man anmäla det till Paypal och man kan få sina transaktion tillbaka igen på kontot.
Citera
2014-04-15, 15:45
Medlem
deadhead.s avatar
Som vi tidigare påpekats, nu börjar det
http://www.svd.se/naringsliv/kritike...4.svd?sidan=12
Citera
2014-04-16, 07:16
Medlem
Redors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Jag tycker Klarna har fungerat bra.

Fick ett mail från Discshop där det bl.a. står följande:

"Den senaste veckan har vår betalningsleverantör Klarna fått kritik i media. Vi har samarbetat med Klarna sedan 2007 och vi tycker att Klarna är ett oerhört välskött företag som erbjuder marknadens bästa betalningstjänst.
Både vi och Klarna har dock tagit till oss av kritiken och beklagar djupt att kunder har upplevt problem och vi kommer gemensamt att göra vårt yttersta för att ytterligare utveckla och förbättra betalningstjänsten!
"

Vad är det för kritik dom fått?

Läs de föregående 28 sidorna med inlägg så kanske du får ett hum om vad för kritik dem fått.
Citera
2014-04-18, 15:17
Medlem
Pekka-Ukkos avatar
Vilka pengar dom tjänar på delbetalningar!
Jag köpte en vara i maj förra året och hade då inte råd att betala hela summan. Varan kostade 1998:-.

Idag har jag betalat 1406:- och har 1247:- kvar! Jag betalade 1247:- idag även om det blir lite snålt. Så det jag har betalt nu är 2653:-! Vad hade det blivit om jag hade harvat på tills det hade varit färdigt? 5000:-?

Aldrig mer Klarna! Sen blir jag förstås orolig över dom problem som finns och vilka finns bakom detta företag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in