Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-07, 20:11
  #325
Medlem
knullklassons avatar
Skönt att de här pissluffarna Klarna granskas hårt i SvD. Nu har de tydligen börjat betala tillbaka inkasso- och påminnelseavgifter till kunder som de medvetet lurat genom att inte skicka ut originalfaktura.
http://blog.svd.se/neurathsbors/2014...r-till-kunder/
Citera
2014-04-07, 20:58
  #326
Medlem
deadhead.s avatar
Tycker det är vidrigt att med kortbetalning inte behöva använda varken dosa eller Mobilt BankID..
Citera
2014-04-07, 21:29
  #327
Medlem
King Pins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yrin
Tycker deras betallösningar, som används av en hel massa internethandlare, är riktigt snuskiga. 14-dagars faktura är liksom default. Affärsidéen är väl lyfta förseningsavgifter från folk som inte inser att dom handlat en pocketbok för 59 kronor på faktura.

Om man inte inser det kanske man behöver ha en god man som tar hand om deras ekonomi? Varför är det ett problem att betala det man köpt?
Citera
2014-04-08, 04:08
  #328
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RagnvaldKnaphovde
Sebastian var vad jag vet inte inblandad i Acmes ledning, kopplingen till Acme visar dock lite var han kommer ifrån och kanske lite vilka värderingar som egentligen gömmer sig bakom fasaden.

Här är en källa som styrker kopplingen till Acme:
http://www.wn.se/t14828.html

Kan även nämnas att Niklas Adalberth sålde förfalskade ID på högstadiet (100-tals), och åkte fast. Han tar själv upp det i den här videon:

https://www.youtube.com/watch?v=ZasU...ature=youtu.be

ca 4 min in i klippet.

Så nog har de en halvsjaskig bakgrund. F.ö kan jag tänka mig att de fått en del inspiration av Victor Jacobsson, vars barndomsväns pappa har/hade ett ockerutlåningsföretag.
Citera
2014-04-08, 12:17
  #329
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av King Pin
Om man inte inser det kanske man behöver ha en god man som tar hand om deras ekonomi? Varför är det ett problem att betala det man köpt?

Very much this och ännu mer så: betala med VISA och "Verified by VISA" eller med Paypal varje gång man handlar på Internet! Har butikerna ingen av dessa lösningar så handla av en annan butik och ge dem - och företag som Klarna - ingen business, varvidlag de inte skulle existera som företag. Simples; problem solved!
Citera
2014-04-08, 13:10
  #330
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Very much this och ännu mer så: betala med VISA och "Verified by VISA" eller med Paypal varje gång man handlar på Internet! Har butikerna ingen av dessa lösningar så handla av en annan butik och ge dem - och företag som Klarna - ingen business, varvidlag de inte skulle existera som företag. Simples; problem solved!

Om butikerna har Klarna Checkout då? Det är ganska vanligt. Då kan man bland annat välja mellan faktura (via Klarna såklart), kortbetalning och internetbankbetalning. Vissa butiker erbjuder andra betalsätt utöver detta, bland annat postförskott. Men har butiken Klarna Checkout så kan man inte skippa Klarna helt, även om man undviker faktura.

Citat:
Ursprungligen postat av Yrin
Tycker deras betallösningar, som används av en hel massa internethandlare, är riktigt snuskiga. 14-dagars faktura är liksom default. Affärsidéen är väl lyfta förseningsavgifter från folk som inte inser att dom handlat en pocketbok för 59 kronor på faktura.

Hur kan man inte inse att man har handlat något? Eller är det just betalningssättet som man inte fattar att man har valt? Är man så korkad att man beställer något utan att veta om det, så får man nästan skylla sig själv. Sedan kan man alltid välja andra betalsätt än just faktura (oavsett om det är via Klarna eller inte). Om man vet att man vill välja faktura så får man ha lite koll på den. Om man inte kan ha koll så får man försöka välja kortbetalning, internetbetalning eller något liknande så att man betalar direkt.
Citera
2014-04-08, 18:15
  #331
Medlem
Har själv inte haft problem med dem men nu är det dags att bojkotta företag som använder deras betalningstjänst.

http://www.svd.se/naringsliv/kritike...54.svd?sidan=8
Citera
2014-04-08, 18:27
  #332
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Om butikerna har Klarna Checkout då? Det är ganska vanligt. Då kan man bland annat välja mellan faktura (via Klarna såklart), kortbetalning och internetbankbetalning. Vissa butiker erbjuder andra betalsätt utöver detta, bland annat postförskott. Men har butiken Klarna Checkout så kan man inte skippa Klarna helt, även om man undviker faktura.



Hur kan man inte inse att man har handlat något? Eller är det just betalningssättet som man inte fattar att man har valt? Är man så korkad att man beställer något utan att veta om det, så får man nästan skylla sig själv. Sedan kan man alltid välja andra betalsätt än just faktura (oavsett om det är via Klarna eller inte). Om man vet att man vill välja faktura så får man ha lite koll på den. Om man inte kan ha koll så får man försöka välja kortbetalning, internetbetalning eller något liknande så att man betalar direkt.
Har man beställt grejer på internet i 10 års tid utan krångel, kunnat välja postförskott om man inte vill att nån gör kreditupplysning etc. då är det klart man undrar vad som är kundnyttan med klarna?

Hells Angels lär bedriva liknande verksamhet har jag hört det kanske kan vara ett alternativ för de handlare som vill behålla sina kunder.
Citera
2014-04-08, 20:46
  #333
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CherryJul
Har man beställt grejer på internet i 10 års tid utan krångel, kunnat välja postförskott om man inte vill att nån gör kreditupplysning etc. då är det klart man undrar vad som är kundnyttan med klarna?

Hells Angels lär bedriva liknande verksamhet har jag hört det kanske kan vara ett alternativ för de handlare som vill behålla sina kunder.

Jag sa aldrig att man ska välja postförskott. Men jag har handlat i onlinebutiker och valt internetbetalning eller kortbetalning (det varierar vad jag väljer). Då måste man ändå välja mellan olika betalsätt i Klarna Checkout. Vad är nyttan med Klarna om man inte väljer faktura då? För man tar väl ingen kreditupplysning på folk som använder Klarna Checkout men som väljer kortbetalning eller internetbankbetalning?
Citera
2014-04-08, 23:05
  #334
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Kan även nämnas att Niklas Adalberth sålde förfalskade ID på högstadiet (100-tals), och åkte fast. Han tar själv upp det i den här videon:

https://www.youtube.com/watch?v=ZasU...ature=youtu.be

ca 4 min in i klippet.
Och 31 minuter in i samma video beskriver Niklas Adalberth en viktig del av Klarnas affärside:

Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav. För vi har rätt att ta ut avgifter. (SvDs översättning.)

Läs Carolina Neuraths inlägg:
http://blog.svd.se/neurathsbors/2014...r-till-kunder/

Annars är mitt favoritexempel på hur inkassobolagen skinnar vanliga hederliga människor detta från Avida Finans:
http://www.dn.se/ekonomi/sa-vaxte-sk...73-000-kronor/
Citera
2014-04-09, 00:06
  #335
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Jag sa aldrig att man ska välja postförskott. Men jag har handlat i onlinebutiker och valt internetbetalning eller kortbetalning (det varierar vad jag väljer). Då måste man ändå välja mellan olika betalsätt i Klarna Checkout. Vad är nyttan med Klarna om man inte väljer faktura då? För man tar väl ingen kreditupplysning på folk som använder Klarna Checkout men som väljer kortbetalning eller internetbankbetalning?
Sant, det finns ingen som helst anledning att använda klarna om man inte vill betala på faktura.

jag antar att poängen med klarna är att onlinebutiken slipper ta ekonomisk risk och ändå kan locka till sig köpsvaga personer som vill beställa grejer på faktura,

problemet som jag ser det- för en seriös onlinebutik -är att man använder ett parasitföretag för att locka till sig WT som som köper grejer på avbetalning, handlar på stormarknad iförd mysbyxor och foppatofflor, samt ser SMS lån som en bra grej för att få privatekonomin att gå ihop dagarna innan lönen kommer. Det här är förstås bara min uppfattning om vad klarna står för.

Om jag hade en onlinebutik skulle jag fundera på om det är den bilden jag vill förmedla av mitt företag.
__________________
Senast redigerad av CherryJul 2014-04-09 kl. 00:11.
Citera
2014-04-09, 09:44
  #336
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Kan även nämnas att Niklas Adalberth sålde förfalskade ID på högstadiet (100-tals), och åkte fast. Han tar själv upp det i den här videon:

https://www.youtube.com/watch?v=ZasU...ature=youtu.be

ca 4 min in i klippet.

I klippet visar Niklas stolt upp några urklipp ur Uppsala nya tidning ifrån 30 augusti 1997. Texten i den längre artikeln är lite svårläst, så jag skrev in den här:

I en intervju berättar Niklas att de träffades i sjuan- när denna affärsverksamhet var i full gång:

Citat:
Niklas Adalberth: “Sebastian Siemiatkowski and I met each other in 7th grade, and we became friends. Later, I got to know him even better when we worked together at Burger King.
http://www.whiteboardmag.com/intervi...ayments-giant/

Det är nog inte en alltför vild gissning att Sebastian var med på ett hörn i denna härva. Kanske en av de 31 som delgavs brottsmisstanke. Niklas skötte produktionen och Sebastian var kanske en av de som krängde de förfalskade IDkorten och rikskupongerna.
Så rubriken på denna intervju borde snarare vara:
-"From smalltime fakeID hustling to bigtime lost invoice business - how Klarna became a payments giant."
__________________
Senast redigerad av RagnvaldKnaphovde 2014-04-09 kl. 09:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in