Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-04, 11:45
  #313
Medlem
swimp78s avatar
I vissa fall kan man få en faktura via epost första gången, om man valt att betala en vara via faktura och ska betala den på en gång, men om man har en pågående avbetalning skickar de ju pappersfakturor. De skulle förlora på att skicka via epost, då pappersfakturorna gör att de kan lägga till fakturaavgift

Eller menar ni att om man har en pågående avbetalning och får klarna-fakturor en gång i månaden så får ni plötsligt ibland enbart fakturan via e-post?
Citera
2014-04-04, 17:26
  #314
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
I vissa fall kan man få en faktura via epost första gången, om man valt att betala en vara via faktura och ska betala den på en gång, men om man har en pågående avbetalning skickar de ju pappersfakturor. De skulle förlora på att skicka via epost, då pappersfakturorna gör att de kan lägga till fakturaavgift

Eller menar ni att om man har en pågående avbetalning och får klarna-fakturor en gång i månaden så får ni plötsligt ibland enbart fakturan via e-post?

De gånger man får fakturan via epost så handlar det inte om pågående avbetalning/delbetalning. Då har man köpt något hos ett företag på nätet (som samarbetar med Klarna) och valt att betala med faktura. Då kan Klarna skicka ut fakturan via epost.

Man kan få sådana epostfakturor och ha en pågående avbetalning hos Klarna (pappersfaktura). Jag talar nämligen av egen erfarenhet. Har man så kallad "kontofaktura" (delbetalning) så får man dem ALDRIG via epost, det är alltid pappersfakturor.
Citera
2014-04-05, 16:10
  #315
Medlem
Vd:n har ändrat sitt spåkbruk sedan granskningen påbörjades. I början lät det såhär:

Citat:
Vi har alltid haft ambitionen att skapa en fantastisk tjänst som gör det säkrare och enklare att betala på nätet och när jag sedan får läsa att många haft en sådan här negativ upplevelse, smärtar det helt enkelt.
http://borsforum.svd.se/topic/1648-k...er-reaktioner/

Nu är svaren inte lika svulstigt formulerade och smärtan har ersatts med betydligt kallare hänvisning till vad juridiken tillåter:
Citat:
Stämmer det att en tredjedel av Klarnas intäkter kommer från olika avgifter och dröjsmålsräntor?

- Klarna är som vilken bank som helst, samtliga våra intäkter är i grunden räntor och avgifter från företag och konsumenter. Den andelen som kommer från förseningar av olika slag är väsentligt mycket lägre än vad som anges här.

En tidigare anställd påstår att avgifterna i era delbetalningskonton inte är helt lagenliga alltid?

– Det är inte vår bedömning, säger Sebastian Siemiatkowski
http://www.svd.se/naringsliv/kritike...54.svd?sidan=7
Citera
2014-04-05, 17:18
  #316
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RagnvaldKnaphovde
Vd:n har ändrat sitt spåkbruk sedan granskningen påbörjades. I början lät det såhär:


http://borsforum.svd.se/topic/1648-k...er-reaktioner/

Nu är svaren inte lika svulstigt formulerade och smärtan har ersatts med betydligt kallare hänvisning till vad juridiken tillåter:
http://www.svd.se/naringsliv/kritike...54.svd?sidan=7

Vad är problemet menar du? Klarna är ett vinstdrivande företag som erbjuder en tjänst till vissa villkor, är du glömsk eller efterbliven och glömmer att betala dina fakturor så är det ditt fel och inte företaget som erbjuder tjänsten.
Citera
2014-04-05, 18:16
  #317
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sprangdegs-Harry
Vad är problemet menar du? Klarna är ett vinstdrivande företag som erbjuder en tjänst till vissa villkor, är du glömsk eller efterbliven och glömmer att betala dina fakturor så är det ditt fel och inte företaget som erbjuder tjänsten.
Det jag var ute efter var det uppenbara hycklande språket som han använde när han skulle försvara sig i början. Ser man till mängden fall och de vittnesmål ifrån tidigare medarbetare som kommit fram så är hans "smärta" inte särskilt betungande.

Förresten så är företagets historia inte helt komplett. Så här brukar det låta:
Citat:
År 2005 deltog de tre grundarna Sebastian Siemiatkowski, Niklas Adalberth och Victor Jacobsson Handelshögskolans i Stockholm årliga entreprenörskaptävling med sin idé om hur man kunde göra e-handeln enklare och säkrare för konsumenter och e-handlare. Idén mottogs inte alls med stor entusiasm, och i tävlingen hamnade bidraget bland de sista. Grundarna trodde, trots detta, så hårt på sin idé att de beslutade att starta Klarna i mitten av 2005.
I själva verket arbetade Sebastian på företaget Acme som projektledare för ett projekt som skulle erbjuda faktura till privatpersoner genom ehandlare. Sebastian såg potentialen, tog med sig erfarenheterna ifrån det mindre lyckade projektet och drog igång Kreditor/Klarna. Så "sin idé" var det inte riktigt, men genomförandet kan ingen ta ifrån dem.
Citera
2014-04-05, 18:31
  #318
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprangdegs-Harry
Vad är problemet menar du? Klarna är ett vinstdrivande företag som erbjuder en tjänst till vissa villkor, är du glömsk eller efterbliven och glömmer att betala dina fakturor så är det ditt fel och inte företaget som erbjuder tjänsten.
fast nu är det ju så att det verkar som att de själv "glömmer" att skicka fakturan och det första du får är i stället en påminnelse MED extra avgifter.
Citera
2014-04-05, 18:36
  #319
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RagnvaldKnaphovde
Det jag var ute efter var det uppenbara hycklande språket som han använde när han skulle försvara sig i början. Ser man till mängden fall och de vittnesmål ifrån tidigare medarbetare som kommit fram så är hans "smärta" inte särskilt betungande.

Förresten så är företagets historia inte helt komplett. Så här brukar det låta:

I själva verket arbetade Sebastian på företaget Acme som projektledare för ett projekt som skulle erbjuda faktura till privatpersoner genom ehandlare. Sebastian såg potentialen, tog med sig erfarenheterna ifrån det mindre lyckade projektet och drog igång Kreditor/Klarna. Så "sin idé" var det inte riktigt, men genomförandet kan ingen ta ifrån dem.

Acme var ju ett riktigt lyckad investeringsbedrägeri, skulle tro att dessa uppsala-gangsters kom undan med ett par hundra miljoner kronor från stackars pensionärer och andra privatpersoner som hoppades på att få 13% i årsränta på lånecertifikat från Acmes systerbolag i Luxemburg (som inte heller skulle lämna kontrolluppgifter till Skatteverket enligt medbrottslingarna på Providentor).

Var sebastian bara projektledare eller var han mer insyltad i Acmes ledning?

http://www.gp.se/ekonomi/1.155459-pr...orundersokning

http://blog.zaramis.se/2010/12/23/fi...acme-och-guld/
Citera
2014-04-05, 23:05
  #320
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
fast nu är det ju så att det verkar som att de själv "glömmer" att skicka fakturan och det första du får är i stället en påminnelse MED extra avgifter.
Nu missar du dock den lilla detaljen att det inte är Klarna som skickar ut originalfakturan utan butikerna själva. Handlar en kund hos butik X är det de som ska skicka ut fakturan för köpet, även om det är Klarna som övertagit fordran. Klarna betalar dessutom ut orderbeloppet till butiken även om inte kunden betalar i tid. Klarna sköter däremot, mycket riktigt, fakturering gällande påminnelseavgifter och sedan inkassoavgifter via dotterbolaget Segoria. Men som sagt är det viktigt att ha i åtanke nu när Klarnas faktureringsmetoder är aktuella att det är butikerna själv som väljer hur fakturorna skickas till kunden och ser till att det görs.
Citera
2014-04-05, 23:28
  #321
Medlem
_RHCP_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Nu missar du dock den lilla detaljen att det inte är Klarna som skickar ut originalfakturan utan butikerna själva. Handlar en kund hos butik X är det de som ska skicka ut fakturan för köpet, även om det är Klarna som övertagit fordran. Klarna betalar dessutom ut orderbeloppet till butiken även om inte kunden betalar i tid. Klarna sköter däremot, mycket riktigt, fakturering gällande påminnelseavgifter och sedan inkassoavgifter via dotterbolaget Segoria. Men som sagt är det viktigt att ha i åtanke nu när Klarnas faktureringsmetoder är aktuella att det är butikerna själv som väljer hur fakturorna skickas till kunden och ser till att det görs.

Inte alltid. Butikerna kan välja att Klarna skickar originalfakturan separat. För att man sedan ens ska kunna få en påminnelse måste originalfakturan ha aktiverats av butiken. De fakturor som försvunnit för mig har alla varit som Klarna skickat ut själva, aldrig varit med om att en butik missat en faktura.

Det försvinner även originalfakturor för delbetalningar/konto-skulder och dessa skickas ALLTID ut av Klarna själva.
__________________
Senast redigerad av _RHCP_ 2014-04-05 kl. 23:32.
Citera
2014-04-05, 23:48
  #322
Medlem
Det verkar vara många som klagar på att de aldrig får några fakturor och därför åker på påminnelseavgifter. Jag har fått fakturor via e-post, och även pappersfakturor (delbetalning/kontofaktura). Inte en enda gång har en faktura försvunnit. Jag har nästan väntat på att en faktura ska försvinna för mig med, men det har aldrig hänt. Vet inte om jag har haft tur eller vad det beror på.
Citera
2014-04-06, 00:24
  #323
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taxi-Dragan
Acme var ju ett riktigt lyckad investeringsbedrägeri, skulle tro att dessa uppsala-gangsters kom undan med ett par hundra miljoner kronor från stackars pensionärer och andra privatpersoner som hoppades på att få 13% i årsränta på lånecertifikat från Acmes systerbolag i Luxemburg (som inte heller skulle lämna kontrolluppgifter till Skatteverket enligt medbrottslingarna på Providentor).

Var sebastian bara projektledare eller var han mer insyltad i Acmes ledning?

http://www.gp.se/ekonomi/1.155459-pr...orundersokning

http://blog.zaramis.se/2010/12/23/fi...acme-och-guld/
Sebastian var vad jag vet inte inblandad i Acmes ledning, kopplingen till Acme visar dock lite var han kommer ifrån och kanske lite vilka värderingar som egentligen gömmer sig bakom fasaden.

Här är en källa som styrker kopplingen till Acme:
Citat:
Mitt företag Lastbryggan har ju "varit med" några år och hösten/vintern 2003/2004 blev jag kontaktad av en entusiastisk säljare vid namn Sebastian som jobbade för ACME (numera Kreditors vd).

Vi, ACME's vd, Sebastian och jag hade ett möte där vi kom fram till ett bra samarbetsavtal och dom illusionerna som fanns då hos ACME var att bli marknadsledande i Sverige och komma med massor av integrerade automatiska lösningar framöver.

Själv valde jag att köra på mitt egna system och bara köpa upplysningarna av ACME i väntan på att "paycontrol" skulle bli klart, en kraftig utveckling och personalomsättning på ACME gjorde att Paycontrol aldrig blev vad som var tänkt och den kloke Sebastian slutade för att något senare starta Kreditor där allt som ACME misslyckats med togs tillvara och vidareutvecklades i en mycket bättre miljö än vad ACME lyckats åstadkomma.
http://www.wn.se/t14828.html
Citera
2014-04-07, 16:26
  #324
Medlem
Yrins avatar
Tycker deras betallösningar, som används av en hel massa internethandlare, är riktigt snuskiga. 14-dagars faktura är liksom default. Affärsidéen är väl lyfta förseningsavgifter från folk som inte inser att dom handlat en pocketbok för 59 kronor på faktura.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in