Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-13, 13:42
  #301
Medlem
JHRs avatar
Hej alla!
Jag köper en produkt från företag A.
Jag får en faktura från Klarna där det står att A överlåtit fakturan (fordran) till Klarna.
På Klarnas faktura står det, med finstilt, att Klarna i sin tur överlåtit fakturan(fordran) till Nordea Finans.
Fråga:
Vem har jag som juridisk motpart vid ev. tvist, t.ex. felaktig produkt, eller faktura?
Vem skall jag stämma?

Jag mailade detta till Klarna, men fick varierande svar av två handläggare, så jag mailade samma fråga till Konsumentverket.
Så här svarade dom:

Referensnummer: 61192
Tack för ditt brev.
Vad gäller reklamation av produkten är det A, och vad gäller fordran är det Nordea Finans.
Med vänliga hälsningar
Konsumentverket

Så därför, när det gäller fakturafrågor skall Du vända sig till Nordea Finans, som övertagit fakturan och äger Din skuld! OBS! Ej till KLARNA! Klarna har överlåtit skulden till Nordea, och man kan fråga sig om det verkligen är rätt att då betala till Klarna?

JAG GÖR DÄRFÖR SÅ, ATT FÖR VARJE FAKTURA SÅ KONTAKTAR JAG NORDEA OCH BEGÄR SKRIFTLIGT PÅ VEM JAG SKALL BETALA TILL.

Kör hårt med Nordea Finans!

Hej Då!
Citera
2014-04-02, 09:14
  #302
Medlem
"Det hajpade it-bolaget Klarna kritiseras av en mängd kunder. Många uppger att de får fakturor med påminnelseavgifter och inkassokrav direkt, utan att ha nåtts av någon originalfaktura. Konsumentverket är kritiskt till Klarnas fakturerings*metoder av *flera skäl och granskar just nu om bolaget uppträder lagenligt. "

" En bankman berättar om hur han vid ett flertal tillfällen handlat via Klarna och fått påminnelsefaktura innan han fått någon ordinarie faktura."

http://www.svd.se/naringsliv/bransch...or_3420828.svd
Citera
2014-04-02, 09:25
  #303
Medlem
Redors avatar
Äntligen en liten granskning av Klarna.
Hoppas KV har mkt att anmärka på.
Citera
2014-04-02, 21:05
  #304
Medlem
Vedklyvens avatar
Tja. Klarna är väl ett kreativt och framgångsrikt företag efter vad jag förstår.

Kreativiteten består visst i att man hittat på mängder med smarta trix att plocka pengar av folk.

Det enda man kan göra är väl att om möjligt försöka undvika sådana företag
Citera
2014-04-03, 14:20
  #305
Medlem
Ricins avatar
Ska bli riktigt skönt när skattepengarna kommer in på kontot så man slipper dessa råttor som suger ut pengar från min plånbok
Citera
2014-04-03, 18:57
  #306
Bannlyst
Varför denna häxjakt på Klarna från SVD:s sida helt plötsligt?

http://www.svd.se/naringsliv/kritike...54.svd?sidan=6
Citera
2014-04-03, 19:10
  #307
Medlem
Hur gick det för Klarnachefen/en av grundarna som blev häktad i Usa för våldtäkt(?) och sen blev släppt mot borgen utan sitt pass för att han inte skulle kunna lämna landet?
Citera
2014-04-03, 19:34
  #308
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgione
Varför denna häxjakt på Klarna från SVD:s sida helt plötsligt?

http://www.svd.se/naringsliv/kritike...54.svd?sidan=6

Förbannad journalist som blivit inkassoärende?

F.ö är det lite märkligt att man inte lät Klarna gå i svaromål på en gång, och inte idag heller vad jag såg i pappersupplagan,dag 2 av "häxjakten".


Man kan ju undra varför man inte erbjuder E-faktura, iaf på sådana ställen där det finns återkommande kunder - fast då kanske Klarnas inkassobolag skulle gå i konkurs

På vissa ställen skickas det ju både mail och SMS om att det finns en faktura att betala, samt möjlighet, till en viss kostnad, att få fakturan i paketet.

Är det någon som vet hur Klarna hanterar dubbelbetalningar?
Citera
2014-04-03, 23:21
  #309
Medlem
murder_us avatar
Varför i all världen ska man nyttja något som Klarna när det finns visakort ?
Är det till för P14:s och lyxfälleoffer som inte kan få visakort pga drösen med kärleksbrev från fogden?
Kan någon förklara nyttan med Klarna, vad tillför de liksom ?
Citera
2014-04-04, 00:57
  #310
Medlem
_RHCP_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av globetrotter2
Förbannad journalist som blivit inkassoärende?

F.ö är det lite märkligt att man inte lät Klarna gå i svaromål på en gång, och inte idag heller vad jag såg i pappersupplagan,dag 2 av "häxjakten".


Man kan ju undra varför man inte erbjuder E-faktura, iaf på sådana ställen där det finns återkommande kunder - fast då kanske Klarnas inkassobolag skulle gå i konkurs

På vissa ställen skickas det ju både mail och SMS om att det finns en faktura att betala, samt möjlighet, till en viss kostnad, att få fakturan i paketet.

Är det någon som vet hur Klarna hanterar dubbelbetalningar?

Det är väl på tiden att de utreds, det är ju knappast en nyhet att de systematiskt struntar i att skicka ut originalfakturor, även påminnelser, då det är ytterst gynnsamt för deras inkassobolag. Det är ju inte så svårt att skylla på Posten eller kunden, hur ska man bevisa att man inte fått en faktura?

Om du menar att Svd inte skulle gett Klarna någon chans att svara i ärendet så har de gett flera chanser och Klarna har gett det generiska svar alla företag ger i sådana här situationer, de kringgår alla problem och säger att de bryr sig om sina kunder och bla bla bla.

Det är ju självklart en vinstdrivande affärsidé som är svår att bevisa, otroligt oetiskt och skamligt beteende dock. När man har en ledande position på en marknad kan man göra lite vad fan man vill, vilket oftast är vad som sker.
Citera
2014-04-04, 06:55
  #311
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _RHCP_
Det är väl på tiden att de utreds, det är ju knappast en nyhet att de systematiskt struntar i att skicka ut originalfakturor, även påminnelser, då det är ytterst gynnsamt för deras inkassobolag. Det är ju inte så svårt att skylla på Posten eller kunden, hur ska man bevisa att man inte fått en faktura?

Om du menar att Svd inte skulle gett Klarna någon chans att svara i ärendet så har de gett flera chanser och Klarna har gett det generiska svar alla företag ger i sådana här situationer, de kringgår alla problem och säger att de bryr sig om sina kunder och bla bla bla.

Det är ju självklart en vinstdrivande affärsidé som är svår att bevisa, otroligt oetiskt och skamligt beteende dock. När man har en ledande position på en marknad kan man göra lite vad fan man vill, vilket oftast är vad som sker.

Inte för jag att är förtjust i Klarnas betalningsmodell, men SvD kunde ju i så fall ha för formens skull slängt in en artikel med de generiska svaren. T ex för att ta udden av klarnas svar i SvDs kommentarstråd. Själv undviker jag om möjligt Klarnas fakturor, och betalar med kreditkort.
Citera
2014-04-04, 10:44
  #312
Medlem
Inte för att försvara Klarna / Kreditor på något sätt och påstå att de är felfria, de kan nog fula sig riktigt ordentligt. Men de gånger jag har använt dem har jag fått ett mail med fakturan skickat till mig. Man kan ju dessutom gå in på deras hemsida och begära att få se sina obetalda fakturor (man får en länk skickad till sig).

Jag har lite svårt i att se problemet med att man inte får sina fakturor per brev när man enkelt kan se dem på nätet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in