Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-08-28, 20:19
  #901
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Betalar du i tid så behövs inget Klarna. Det Klarna gör är att försöka få dumhuvuden att delbetala. Allt för att korta förfallodatum skall generera tilläggsavgifter när folk missar att betala i tid.
Klarna är en parasit.
För korta förfallodatum? Alla deras fakturor är på 14 dagar eller ett delbetalningskonto med förfalloldatum den sista varje månad. Så hur är de för korta?

Faktura är skönt ibland. Speciellt när det är nån mindre nätbutik och leveransen kan sega. Då flyttar man fram fakturan kostnadsfritt i deras app.

Men dumhuvuden som inte betalar får väl skylla sig själva, varför skulle en vuxen människa få sympati om de inte kan sköta en simpel faktura? Jisses. Eget ansvar. Vad kan man kritisera hos Klarna?
Citera
2019-09-02, 10:00
  #902
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
För korta förfallodatum? Alla deras fakturor är på 14 dagar eller ett delbetalningskonto med förfalloldatum den sista varje månad. Så hur är de för korta?

Faktura är skönt ibland. Speciellt när det är nån mindre nätbutik och leveransen kan sega. Då flyttar man fram fakturan kostnadsfritt i deras app.

Men dumhuvuden som inte betalar får väl skylla sig själva, varför skulle en vuxen människa få sympati om de inte kan sköta en simpel faktura? Jisses. Eget ansvar. Vad kan man kritisera hos Klarna?
Bättra på din läskunnighet.
Om du betalar direkt eller via kort så behöver du ingen faktura. Vill du ha en faktura så får du en. Klarna är ett dyrt mellanled.
En meningslöshet för normalbegåvade och någorlunda organiserade konsumenter.
Citera
2019-09-02, 10:08
  #903
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Har hört att arbetsmiljön på klarna lär vara riktigt usel. En massa geeks med noll socialkompetens som sitter och äger en massa tribal knowledge. Mycket bråk och gissel.

Stämmer ganska bra.

Det är enorma andelar utvecklare med uppblåst ego som sitter där. En stor del importerad arbetskraft för att hålla lönerna låg.

Samtidigt som Klarnas teknikstack är en katastrof inom IT.
Tidigt fick utvecklare göra som de ville och välja vilka språk och frameworks man kände för.

Nu är dislokeringen så total att team som har viktiga servicar helt plötsligt kan stänga ner dem fast andra team är beroende av dem.
Svaret? "Men vi behövde den inte själv, ni får själva hosta den isf"

Ett ställe man bara går till som konsult om de betalar mer än tusingen per timme.
Då kan man stå ut med alla uppblåsta egon som aldrig varit på något annat större företag.

Men de fast anställda jobbar kanske mellan 10-16 så det får man väl se som en föemån.
Vid 17 är det mest konsulter kvar och cid 18 går vakterna ronden och alla måste lämna lokalen.
Citera
2019-09-02, 10:47
  #904
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Bättra på din läskunnighet.
Om du betalar direkt eller via kort så behöver du ingen faktura. Vill du ha en faktura så får du en. Klarna är ett dyrt mellanled.
En meningslöshet för normalbegåvade och någorlunda organiserade konsumenter.
Normalbegåvade inser att alla nätbutiker har en mellanhand som Klarna, Paypal, Qliro med mera.

Dessutom är fakturahantering knappast något som är en nätbutiks områden? All adminstration, kundtjänst, med mera är ju genialt att outsourca. Dessutom tar Klarna all risk för fakturorna så du får garanterat betalt även om kunden vägrar betala.

Var har du fått att Klarna är dyrt? De har marknadsmässiga priser.
Citera
2019-09-02, 19:39
  #905
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Normalbegåvade inser att alla nätbutiker har en mellanhand som Klarna, Paypal, Qliro med mera.

Dessutom är fakturahantering knappast något som är en nätbutiks områden? All adminstration, kundtjänst, med mera är ju genialt att outsourca. Dessutom tar Klarna all risk för fakturorna så du får garanterat betalt även om kunden vägrar betala.

Var har du fått att Klarna är dyrt? De har marknadsmässiga priser.

Dyrt om man jämför med andra bolag som kör med vinstdelning på faktura-intäkterna. Klarna har väl en kickback, men det mesta tar de själva.
Citera
2019-09-02, 19:51
  #906
Medlem
Klarna är hur bra som helst, betala dina fakturor i tid för varor du beställt så är det inga problem. Vissa här gnäller om påminelseavgift! Ja varför ska den inte betalas för att du är en jävla slarver.
Dessutom är det inga problem att skjuta upp betalningen om man ringer eller har deras app, ett klick så är det löst.

På appen får man dessutom påminnelser om att betala i tid.
Citera
2019-09-02, 23:26
  #907
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Dyrt om man jämför med andra bolag som kör med vinstdelning på faktura-intäkterna. Klarna har väl en kickback, men det mesta tar de själva.
Kan du ge något exempel på fakturaföretag som kör vinstdelning med fakturaintäkterna? Klarna har såklart ingen kickback. Klarna ger betalt en viss veckodag veckovis och då går de utbetalt exakt det kunden har köpt för. Och sen får nätbutiken en faktura på avgifterna för Klarnas tjänster. Så var det iaf när jag jobbade för och drev en nätbutik.

När vi utvärderade Klarna så hade de marknadsmässiga priser.

Exempelvis paypal är dyrt också. 3,25 kronor per transaktion och en procent av försäljningsbeloppet utöver det på 1,9% till 3,4%. Och då är det alla transaktioner oavsett faktura eller direktbetalning. Tror knappast Klarna är varken mycket billigare eller dyrare än det?

https://www.paypal.com/se/webapps/mpp/paypal-fees

Men informera gärna mig om bra betalningslösningar som har ett väldigt lågt pris och delar vinsten med nätbutiken? Nån källa på det?
Citera
2019-09-03, 00:09
  #908
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Du har ju uppenbarligen svårt att förstå.

Du har rätt att begära uppgifter. Men såklart så har de ingen skyldighet att radera allt. Läs:



Från Datainspektionen:

"i vilka syften dina uppgifter kommer att användas,
den rättsliga grunden till att behandla dina uppgifter,"

Det kan va olika uppgifter om köpet. T.ex. om du skulle bestrida en faktura att varan inte kommit fram så är det jävligt relevant att veta om den är betald och spårningsnr med posten så man kan bevisa att varan kom fram. Såklart kommer inte de uppgifterna raderas av rättsliga skäl.

Men du har bättre koll på juridik än Klarna som iaf har haft en marknadsandel på 40% av internethandeln i Sverige?


Nej, det har jag inga som helst problem med.

Ja, jag har rätt att begära ut mina uppgifter. Det vägrade dom. Dom skickade visserligen en Microsoftskit-fil en pdf krypterad ASCII 18 tecken. Men inget Passwd.
Tillslut kom Passwd. tror du att det fungerade?

Alltså det krävdes enorm datorkraft för att knäcka den så nu har jag läst den.
55170114352623700000000000000000 kombinationer. Det hade dom inte räknat med att jag skulle fixa. I det 196 sidor långa dokumentet står vilka dom kan komma att dela mina uppgifter med. Jag vill veta vem dom delat min information med på riktigt. Sen vill jag bara lämna den sekten som är värre än Apple. Hur nu det är möjligt...

Ingen har något efternamn. ingen känner den andre osv. Kuntjänst har inga nummer eller namn på några. Allt av säkerhetskäl, heter det?! Ingen har kundkontakt annat än via mail som är autosvar via någon form av manual. Det finns ingen med kompetens på det företaget. Trump lär inte låta dom lura USA också. Han gillar som bekant inte när man blåser Amerikaner.

Dom har rätt att spara uppgifter i 90 dagar. Ja. Men är inte bunden till det.
Vad är det du inte förstår?

Ja, 40% nu ja. Men vänta bara. Det Lär inte hålla länge.
Stor jävla fet varning för det mest oseriösa företaget någonsin.
__________________
Senast redigerad av LinuxFox 2019-09-03 kl. 00:14.
Citera
2019-09-03, 08:36
  #909
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LinuxFox
Nej, det har jag inga som helst problem med.

Ja, jag har rätt att begära ut mina uppgifter. Det vägrade dom. Dom skickade visserligen en Microsoftskit-fil en pdf krypterad ASCII 18 tecken. Men inget Passwd.
Tillslut kom Passwd. tror du att det fungerade?

Alltså det krävdes enorm datorkraft för att knäcka den så nu har jag läst den.
55170114352623700000000000000000 kombinationer. Det hade dom inte räknat med att jag skulle fixa. I det 196 sidor långa dokumentet står vilka dom kan komma att dela mina uppgifter med. Jag vill veta vem dom delat min information med på riktigt. Sen vill jag bara lämna den sekten som är värre än Apple. Hur nu det är möjligt...

Ingen har något efternamn. ingen känner den andre osv. Kuntjänst har inga nummer eller namn på några. Allt av säkerhetskäl, heter det?! Ingen har kundkontakt annat än via mail som är autosvar via någon form av manual. Det finns ingen med kompetens på det företaget. Trump lär inte låta dom lura USA också. Han gillar som bekant inte när man blåser Amerikaner.
1) Varför skulle du i vanliga kundtjänsten ge ut sina fulla namn? Standard är att de ger ut sitt förnamn.

2) Vilket telefonnummer är det du söker? Står klart och tydligt på Klarnas hemsida vilken mejl man ska använda i sånna här frågor och den mejlen ger säkert kundtjänst.

3) Att hålla på att löjla sig med uppgifter på det här sättet skulle amerikaner bara garva åt, du har gett ut uppgifterna själv och då har företag rätt att använda dom. I USA finns det inte starka regleringsr gällande sånt här.

4) Varför gav du uppgifter om du inte vill att de ska finnas hos Klarna? Vad exakt är det du vill att dom ska radera?

Citat:
Ursprungligen postat av LinuxFox
om har rätt att spara uppgifter i 90 dagar. Ja. Men är inte bunden till det.
Vad är det du inte förstår?

Ja, 40% nu ja. Men vänta bara. Det Lär inte hålla länge.
Stor jävla fet varning för det mest oseriösa företaget någonsin.
Nej. 90 dagar gäller inte för banker. Det som gäller är gällande lagstiftning avseende preskription (10 år), motverkade av penningtvätt (5 år) och bokföring (7 år). I vissa fall kan uppgifterna komma att sparas under längre tid på grund av lagstiftning om kapitaltäckning. Banker är undantagna ditt tard.

https://www.klarna.com/se/dataskydd/

Allting står väldigt tydligt på den sidan.



Vad gjorde att när du handlade med Klarna kändes det som oseriöst?
Citera
2019-09-03, 09:04
  #910
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
1) Varför skulle du i vanliga kundtjänsten ge ut sina fulla namn? Standard är att de ger ut sitt förnamn.

2) Vilket telefonnummer är det du söker? Står klart och tydligt på Klarnas hemsida vilken mejl man ska använda i sånna här frågor och den mejlen ger säkert kundtjänst.

3) Att hålla på att löjla sig med uppgifter på det här sättet skulle amerikaner bara garva åt, du har gett ut uppgifterna själv och då har företag rätt att använda dom. I USA finns det inte starka regleringsr gällande sånt här.

4) Varför gav du uppgifter om du inte vill att de ska finnas hos Klarna? Vad exakt är det du vill att dom ska radera?


Nej. 90 dagar gäller inte för banker. Det som gäller är gällande lagstiftning avseende preskription (10 år), motverkade av penningtvätt (5 år) och bokföring (7 år). I vissa fall kan uppgifterna komma att sparas under längre tid på grund av lagstiftning om kapitaltäckning. Banker är undantagna ditt tard.

https://www.klarna.com/se/dataskydd/

Allting står väldigt tydligt på den sidan.



Vad gjorde att när du handlade med Klarna kändes det som oseriöst?


1) Jag sa att ingen på hela företaget ger sitt fulla namn eller telfonummer. Ganska märkligt.
Av säkerhetsskäl heter det. På Dataskydd och Datasäkerhet är det "ljusblått".
Man får svar som om man vore ett barn. Eller autosvar.

2) Jag vill ha nummret till någon av betydelse på Klarna som har kunskap och eller beslutanderätt.
blivit lovad att bli uppringd vid ett flertal tillfällen. Har inte hänt.

3) Om du tror att deras USA-satsning kommer funka får det stå för dig.

4) Om dom är bundna till att behålla låt säga en faktura i x antal dagar skiter jag i.
Jag vill att dom talar om för mig vem dom delat min information med och sedan bli borttagen.
En faktura skiter jag i. Jag vill inte ha med dom att göra bara. Och det skulle ju bara ta 5 minuter....

https://www.youtube.com/watch?v=1yne8Xc-s30
__________________
Senast redigerad av LinuxFox 2019-09-03 kl. 09:20.
Citera
2019-09-03, 09:17
  #911
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LinuxFox
1) Jag sa att ingen på hela företaget ger sitt fulla namn eller telfonummer. Ganska märkligt.
Av säkerhetsskäl heter det. På Dataskydd och Daatasäkerhet är det "ljusblått".
Man får svar som om man vore ett barn. Eller autosvar.

2) Jag vill ha nummret till någon av betydelse på Klarna som har kunskap och eller beslutanderätt.
blivit lovad att bli uppringd vid ett flertal tillfällen. Har inte hänt.

3) Om du tror att deras USA-satsning kommer funka får det stå för dig.

4) Om dom är bundna till att behålla låt säga en faktura i x antal dagar skiter jag i.
Jag vill att dom talar om för mig vem dom delat min information med och sedan bli borttagen.
En faktura skiter jag i. Jag vill inte ha med dom att göra bara. Och det skulle ju bara ta 5 minuter....

https://www.youtube.com/watch?v=1yne8Xc-s30
4) Du kommer inte helt bli borttagen. Det står klart och tydligt vem de kan dela med sig av informationen i deras villkor. Så vad är du sur på? De har gjort det som deras villkor säger? Och du har fått din information som de har på dig?
Citera
2019-09-03, 09:33
  #912
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
4) Du kommer inte helt bli borttagen. Det står klart och tydligt vem de kan dela med sig av informationen i deras villkor. Så vad är du sur på? De har gjort det som deras villkor säger? Och du har fått din information som de har på dig?


Ja jag har fått först en pdf krypterad givetvis. Sedan ville dom ha en kopia på mitt ID-kort vilket dom fick. Sedan skulle det skickas ett lösen via sms till mitt nummer som jag tydligen skall behöva uppge.
Dom har ju redan allt om mig och jag har inte bytt på 20 år. Då kom ett 18 tecken lösen till min telefon.
fungerade inte. ingen överaskning. Då skulle hon på dataskydd skicka en ny MS-fil vilket hon också gjorde. Lösen skulle vara skickat till samma nummer också. Men det kom aldrig. Alltså, jag var tvungen att knäcka det själv. Och det gjorde jag inte via min 2-core laptop med en gpu gtx680 jag sitter vid nu.
Då hade jag fått sitta i miljarder år. Datorn hade förståss inte överlevt så länge heller även om jag skulle ta en chansning att köra den på max.

Jag har inget att dölja. Jag vill bara därifrån. Och ja det står vilka dom kan komma att dela med. Men jag vill veta vilka dom faktiskt har delat med. Jag tror inte dom har en aning själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in