Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-08-19, 19:42
  #877
Medlem
Tyckte det var toppen när jag upptäckte Klarna delbetalning och konto. Tyvärr tenderar jag att tröstshoppa och det gick överstyr. Plötsligt en dag hade jag nått min kreditgräns och det var väl det bästa som kunde hänt egentligen. Nu har jag spärrat mig från att använda delbetalning och konto och håller på att betala av skulden. Kommer aldrig använda Klarna igen. Märkte här om dagen att jag betalar 700 i månaden i ränta. Känner mig som en idiot.
Citera
2019-08-20, 08:39
  #878
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Klarna tar nog mer av dina pengar än Visa och Mastercard mfl. Betalar du kreditkortskostnaden i tid så utgår inga extra avgifter.
Däremot kan det finnas avgifter för själva kortet. Å andra sidan ingår försäkring mm.
Klarna är helt meningslösa för konsumenten.
Klarna är helt gratis för kunden om man väljer vanlig faktura?

Finns fördelar med Klarna. Om jag gör en retur är det ett klick i appen så stannar fakturen tills dom tar emot paketet. När jag inte fått paket är det ett klick i appen så förlängs förfallodatumet. En sån enkel sak är vissa nätsidor omöjliga med. Dessutom har de hjälpt mig när jag reklamerade varor. En viss hemsida svarade inte på mina mejl och hade inte något telefonnummer. Då efter jag bestridit fakturan så kontaktade Klarna mig via mejl. Vidarebefofdrade allt jag skickat till nätsidan. Då tog Klarna Kontakt med nätbutiken och löste det.

Sån service får man knappast hos någon annnan betalningsleverantör.

Du nämner Visa, du vet väl att Visa är delägare i Klarna? 😉
Citera
2019-08-20, 22:40
  #879
Medlem
Någon som lyckats få tag i någon på Klarna förutom Dataskydd per mail eller kundtjänst?
Någon som lyckats få ut sina uppgifter enligt GDPR?
Någon som vet om det verkligen existerar personer på Klarna?
Alltså någon som kan någonting och kan fatta beslut?
Ingen vet vem den andre är osv. Inga Efternamn av säkerhetsskäl heter det tydligen...
Någon som lyckats lämna Klarna?
Det verkar omöljigt.
Citera
2019-08-21, 07:04
  #880
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Klarna är helt gratis för kunden om man väljer vanlig faktura?

Finns fördelar med Klarna. Om jag gör en retur är det ett klick i appen så stannar fakturen tills dom tar emot paketet. När jag inte fått paket är det ett klick i appen så förlängs förfallodatumet. En sån enkel sak är vissa nätsidor omöjliga med. Dessutom har de hjälpt mig när jag reklamerade varor. En viss hemsida svarade inte på mina mejl och hade inte något telefonnummer. Då efter jag bestridit fakturan så kontaktade Klarna mig via mejl. Vidarebefofdrade allt jag skickat till nätsidan. Då tog Klarna Kontakt med nätbutiken och löste det.

Sån service får man knappast hos någon annnan betalningsleverantör.

Du nämner Visa, du vet väl att Visa är delägare i Klarna? 😉
Och hur ofta händer det? Knappast ett skäl för att hamna i Klarnas klor.
Citera
2019-08-24, 05:02
  #881
Medlem
FHBKs avatar
Någon som arbetar på kundtjänst på Klarna här? Lite smått fundersam, har jobbat på liknande företag.
Nåväl, dessa verkar likt det företag jag jobbat på, jobba några månader sedan hoppa av jobbet (kundtjänst jobb är fan helvete inom detta), detta resulterar i man oftast har kundtjänst som inte helt utbildad pga man lär sig medans man arbetar i stort sett. Nu vet jag inte om detta är med Klarna men skulle gissa så. Det känns som det när jag varit i kontakt med dom och blivit lovad att bli kontaktad som inte skett.

Hur som helst. Har Klarna något slags säkerhetssystem som blockerar en? Är det vanligt?
Saken är att mitt Klarna kort inte fungerar överhuvudtaget och det verkar vara en gåta för kundtjänst om varför den inte fungerar, något som jag tycker är lite märkligt efter jag själv jobbat inom kundtjänst på liknande företag.
Citera
2019-08-24, 21:16
  #882
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FHBK
Någon som arbetar på kundtjänst på Klarna här? Lite smått fundersam, har jobbat på liknande företag.
Nåväl, dessa verkar likt det företag jag jobbat på, jobba några månader sedan hoppa av jobbet (kundtjänst jobb är fan helvete inom detta), detta resulterar i man oftast har kundtjänst som inte helt utbildad pga man lär sig medans man arbetar i stort sett. Nu vet jag inte om detta är med Klarna men skulle gissa så. Det känns som det när jag varit i kontakt med dom och blivit lovad att bli kontaktad som inte skett.

Hur som helst. Har Klarna något slags säkerhetssystem som blockerar en? Är det vanligt?
Saken är att mitt Klarna kort inte fungerar överhuvudtaget och det verkar vara en gåta för kundtjänst om varför den inte fungerar, något som jag tycker är lite märkligt efter jag själv jobbat inom kundtjänst på liknande företag.


Enligigt mitt tidigare inlägg. Det är "ljusblått". Nu är jag tydligen inte välkommen att kontakta kundtjänst längre. Jag beskrev till en början Klarna som ett "luftslott" vilket fick många att gå i taket.
Det kanske var ett misstag av mig att använda möjligen fel adjektiv? Men frågan kvarstår. Jag har försökt att få ut mina uppgifter ifrån Klarna enligt GDPR och därefter få mig "bottagen" hos dom.
Exakt hur länge jag hållit på, halva sommaren.
Dom har inga efternamn av säkerhetskäl.?
Ingen vet vem den andre är osv....

Dataskydd skickar mig en passwd-skyddad PDF. Nämner inget namn. Meningslöst.
Jag får naturligtvis inte lösenordet till den. Hade inte räknat med det heller.

Har försökt ett tag nu och tänkte försöka en sista gång.
Då blir jag kontaktad av en annan handläggare på dataskydd.
Detta trotts att jag gång på gång påpekat att jag vil prata med någon som kan och eller har beslutsrätt. Hänvisad till kundombud för klagomål.

Jag startade inte den här tråden utan en egen som avslutades och blev flyttad hit.

Det sista jag fick var och nu lägger jag ut exakt utan namn. Vad den personen sade till mig via mail och mitt svar efter som det känns som hela sommaren gått åt. Detta är alltså efter lång tid. och nu är det tyst. jag får inga svar längre.



"Hej XXXXXXX!

Tack för ditt mejl.

Jag har kikat närmare på ditt ärende och då du tidigare har varit i kontakt med XXXX och inte är nöjd med hennes hantering av ärende så ber jag dig att ta kontakt med vårt kundombud. För att ta kontakt med vårt kundombud så ber jag dig att trycka här.

Önskar dig en fin dag samt en trevlig helg!
Med vänlig hälsning

XXXXX
Dataskyddshandläggare

Klarna Bank AB (publ)
Sveavägen 46, 111 34 Stockholm
Reg no: 556737-0431

Kontaktinformation:
www.klarna.com/se/kundservice"

Svar:

"Hej, xxxxx.

Om du tittat närmare på ärendet så förstår du säkert att jag inte är ute efter att komma i kontakt med något kundombud. Jag vill ha tag i xxxxx chef. Det är knappast den personen.
Ni använder inte efternamn av säkerhetsskäl. Varför då?
xxxxx har skickat mig en PDF som är skyddad med lösenord. Jag gör ett rimligt antagande att den PDF:n inte är vad jag har bett om.

Så. Nu har jag ägnat en tid åt detta och inser att ni inte följer GDPR. Det är många som är intresserade av att få det bekräftat vilket jag nu har.

Jag tänker ändå vara tydlig och försöka en sista gång. Men sen får detta bli upp till högre instans att bedömma.

1. Jag vill ha ut all information som ni har om mig och vilka ni delat min info med. Dvs. Varenda etta och nolla ni har.
Och detta har jag min fulla rätt till.
Alltså ni raderar min data efter det att jag fått den informationen.

2. Jag vill fortfarande ha kontakt med xxxxx chef.

3. Med all respekt, vad får dig att tro att jag skulle vara intresserad av att kontakta ett kundombud?

4. Om jag själv går runt lösenordsskyddet, alternativt ni ger mig lösenordet, till PDF:n och ser att det bara är spam. Vad föreslår du att jag gör då?

5. Aggera nu enligt GDPR. Dvs läs på först och aggera därefter.

6. Svara mig, även om jag har svaren i princip svart på vitt. Har jag rätt i min beskrivning av Klarna när jag påstår att det inte finns någon mellan högsta ledning ned till kundtjänst som har beslutsträtt och eller kan någonting om GDPR. Eller för den delen har någon kompetens över huvud taget?
Jag har iallafall bara fått väldigt inkompetenta och märkliga svar. Som om det var hämtade ur någon slags manual.

Jag tror inte ni läst er egen policy. Jag tror inte ni har för avsikt att följa GDPR.
Och eller inte känner till vad det är.

Jag räknar nu inte med, eftersom jag bara får autosvar att du kommer att bemöta och svara mig på ett seriöst sätt. Men jag ger dig här iallafall möjligheten.

/xxxxxxx (utan efternamn av säkerhetsskäl trotts att ni har allt om mig ändå.)"


Jag har ju i pricnip svarat på frågan själv. Men återigen är det någon som lyckats med att få ut sina uppgifter och bli 0:ad eller som det så fint heter i Microsoftanda "borttagen"?
Att använda windows-servrar säger ju i princip allt ändå.

Det måste finnas någon iaf....
__________________
Senast redigerad av LinuxFox 2019-08-24 kl. 21:20.
Citera
2019-08-24, 22:22
  #883
Medlem
JameGumbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag också är missnöjd med det företaget. Främst att det ska vara så svårt att betala direkt, och så lätt att missa att betala.

Jag har använt Klarna i åratal utan några som helst problem. Köper aldrig på avbetalning utan väljer faktura som jag betalar inom 14 dagar.

Svårt att betala direkt? Det är hur enkelt som helst att välja betalningsmetod.

Lätt att missa en betalning? Det är ditt ansvar, och bara ditt, att se till så att inte bara betalningen blir gjord utan att den också blir det i tid.

Citat:
Ursprungligen postat av LinuxFox
Jag har försökt att få ut mina uppgifter ifrån Klarna enligt GDPR och därefter få mig "bottagen" hos dom.

Provade att skicka ett mail till dataskydd@klarna.se och be om mitt personliga registerutdrag. Efter att man identifierat mig fick jag det utskickat utan problem. Tror därför inte att det skulle vara några svårigheter om jag skulle vilja få mina uppgifter raderade.

En del uppgifter kommer dock alltid stå kvar då rätten till yttrande- och informationsfrihet finns. Företag får också ha kvar uppgifter för att uppfylla rättsliga förpliktelser och anspråk. Vissa uppgifter måste också sparas enligt lagregler om journalföring.
Citera
2019-08-24, 22:39
  #884
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JameGumb
Jag har använt Klarna i åratal utan några som helst problem. Köper aldrig på avbetalning utan väljer faktura som jag betalar inom 14 dagar.

Svårt att betala direkt? Det är hur enkelt som helst att välja betalningsmetod.

Lätt att missa en betalning? Det är ditt ansvar, och bara ditt, att se till så att inte bara betalningen blir gjord utan att den också blir det i tid.



Provade att skicka ett mail till dataskydd@klarna.se och be om mitt personliga registerutdrag. Efter att man identifierat mig fick jag det utskickat utan problem. Tror därför inte att det skulle vara några svårigheter om jag skulle vilja få mina uppgifter raderade.

En del uppgifter kommer dock alltid stå kvar då rätten till yttrande- och informationsfrihet finns. Företag får också ha kvar uppgifter för att uppfylla rättsliga förpliktelser och anspråk. Vissa uppgifter måste också sparas enligt lagregler om journalföring.

Nej, jag förutsätter att du inte skriver här utan att ha läst GDPR. Somnade du då vid detta?

"Rätt till radering
Varje person har rätt att vända sig till ett företag eller en myndighet som behandlar personuppgifter och be att uppgifterna som avser honom eller henne raderas. Uppgifterna måste raderas i följande fall:

Om uppgifterna inte längre behövs för de ändamål som de samlades in för
Om behandlingen grundar sig på den enskildes samtycke och denne återkallar samtycket
Om behandlingen sker för direktmarknadsföring och den enskilde motsätter sig att uppgifterna behandlas
Om den enskilde motsätter sig personuppgiftsbehandling som sker inom ramen för myndighetsutövning eller efter en intresseavvägning och det inte finns berättigade skäl som väger tyngre än den enskildes intresse
Om personuppgifterna har behandlats olagligt
Om radering krävs för att uppfylla en rättslig skyldighet
Om personuppgifterna avser barn och har samlats in i samband med att barnet skapar en profil i ett socialt nätverk
Om uppgifter raderas på den enskildes begäran måste företaget eller myndigheten också informera dem som de har lämnat ut uppgifter till om raderingen. Det gäller dock inte om det skulle visa sig omöjligt eller innebär en alltför betungande insats. Den enskilde har också rätt att begära att få information om till vem uppgifter har lämnats ut."


På vilket sätt menar du att dom har rättslig förpliktelse i form av en myndighet?
Har Klarna blivit det nu också?
Vakna...
Citera
2019-08-24, 22:49
  #885
Medlem
frozenbeachs avatar
Aldrig haft problem med klarna. När jag råkar betala för mycket så har dom snabbt hört av sig och man har fått pengar tillbax snabbt.

Betala det ni köpt så är det inga problem för fan!
Citera
2019-08-24, 23:07
  #886
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frozenbeach
Aldrig haft problem med klarna. När jag råkar betala för mycket så har dom snabbt hört av sig och man har fått pengar tillbax snabbt.

Betala det ni köpt så är det inga problem för fan!


Oj, nivån sjönk betydligt nu. Hur får man ut sin information och hur lämnar man sekten?
Citera
2019-08-24, 23:20
  #887
Medlem
JameGumbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LinuxFox
Nej, jag förutsätter att du inte skriver här utan att ha läst GDPR. Somnade du då vid detta?

"Rätt till radering
Varje person har rätt att vända sig till ett företag eller en myndighet som behandlar personuppgifter och be att uppgifterna som avser honom eller henne raderas. Uppgifterna måste raderas i följande fall:

Om uppgifterna inte längre behövs för de ändamål som de samlades in för
Om behandlingen grundar sig på den enskildes samtycke och denne återkallar samtycket
Om behandlingen sker för direktmarknadsföring och den enskilde motsätter sig att uppgifterna behandlas
Om den enskilde motsätter sig personuppgiftsbehandling som sker inom ramen för myndighetsutövning eller efter en intresseavvägning och det inte finns berättigade skäl som väger tyngre än den enskildes intresse
Om personuppgifterna har behandlats olagligt
Om radering krävs för att uppfylla en rättslig skyldighet
Om personuppgifterna avser barn och har samlats in i samband med att barnet skapar en profil i ett socialt nätverk
Om uppgifter raderas på den enskildes begäran måste företaget eller myndigheten också informera dem som de har lämnat ut uppgifter till om raderingen. Det gäller dock inte om det skulle visa sig omöjligt eller innebär en alltför betungande insats. Den enskilde har också rätt att begära att få information om till vem uppgifter har lämnats ut."


På vilket sätt menar du att dom har rättslig förpliktelse i form av en myndighet?
Har Klarna blivit det nu också?
Vakna...

Beroende på vad företaget eller myndigheten har för primär uppgift så finns det flera olika lagliga rättigheter för att få behålla stora delar av personuppgifterna. Detta kan du läsa mer om på Datainspektionens hemsida.
__________________
Senast redigerad av JameGumb 2019-08-24 kl. 23:41.
Citera
2019-08-24, 23:30
  #888
Medlem
Har hört att arbetsmiljön på klarna lär vara riktigt usel. En massa geeks med noll socialkompetens som sitter och äger en massa tribal knowledge. Mycket bråk och gissel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in