Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-08-25, 00:03
  #889
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JameGumb
Beroende på vad företaget eller myndigheten har för primär uppgift så finns det flera olika lagliga rättigheter för att få behålla stora delar av personuppgifterna. Detta kan du läsa mer om på Datainspektionens hemsida.

Tillåt mig småle. Jag föreslår att du kryper tillbaka till den sten vilken du kom underifrån.
Hörgre nivå tack!

Så det du säger mellan raderna är att om dom har rätt till att behålla uppgifter i 90 dagar så måste dom det?
Som icke myndighet. Jag förväntar mig nästan en ursäkt här... Eller var tyst bara.
__________________
Senast redigerad av LinuxFox 2019-08-25 kl. 00:09.
Citera
2019-08-25, 00:12
  #890
Medlem
JameGumbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LinuxFox
Tillåt mig småle. Jag föreslår att du kryper tillbaka till den sten vilken du kom under ifrån.
Hörgre nivå tack!

Så det du säger mellan raderna är att om dom har rätt till att behålla uppgifter i 90 dagar så måste dom det?

Du har tydliga problem med att ta till dig skriven text ser jag, så jag föreslår att du ringer Datainspektionen på 08-657 61 00 så får du det förklarat för dig.
Citera
2019-08-25, 00:21
  #891
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JameGumb
Du har tydliga problem med att ta till dig skriven text ser jag, så jag föreslår att du ringer Datainspektionen på 08-657 61 00 så får du det förklarat för dig.

Begriper du inte att jag förstår det här? Varför skulle jag ringa och få något jag redan vet om förklarat för mig?

Du däremot har uppenbara problem med att svara på direkta frågor.
__________________
Senast redigerad av LinuxFox 2019-08-25 kl. 00:25.
Citera
2019-08-25, 00:31
  #892
Medlem
JameGumbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LinuxFox
Begriper du inte att jag förstår det här? Varför skulle jag ringa och få något jag redan vet om förklarat för mig?

Du däremot har uppenbara problem att svara på direkta frågor.

Nej, du förstår inte. Eftersom du uppenbarligen inte kan eller vill ta till dig informationen som finns i textform så får du ringa och få det förklarat för dig.
Citera
2019-08-25, 00:39
  #893
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JameGumb
Nej, du förstår inte. Eftersom du uppenbarligen inte kan eller vill ta till dig informationen som finns i textform så får du ringa och få det förklarat för dig.

Myndigheter är enligt arkivlagen skyldiga att bevara sina allmänna handlingar. Ja.
Frågorna kvarstår. Vilken sten kom du underifrån? Är Klarna en myndighet?
Citera
2019-08-25, 00:49
  #894
Medlem
JameGumbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LinuxFox
Myndigheter är enligt arkivlagen skyldiga att bevara sina allmänna handlingar. Ja.
Frågorna kvarstår. Vilken sten kom du underifrån? Är Klarna en myndighet?

Jag har aldrig påstått att Klarna är en myndighet. Hur är det med läsförståelsen?

Citat:
En del uppgifter kommer dock alltid stå kvar då rätten till yttrande- och informationsfrihet finns. Företag får också ha kvar uppgifter för att uppfylla rättsliga förpliktelser och anspråk. Vissa uppgifter måste också sparas enligt lagregler om journalföring.

Citat:
Beroende på vad företaget eller myndigheten har för primär uppgift så finns det flera olika lagliga rättigheter för att få behålla stora delar av personuppgifterna. Detta kan du läsa mer om på Datainspektionens hemsida.

Förstår du inte skriftlig text får du som sagt kontakta Datainspektionen per telefon. Har upprepat mig tillräckligt nu. Denna "diskussion" är för min del över.
Citera
2019-08-25, 00:52
  #895
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JameGumb
Jag har aldrig påstått att Klarna är en myndighet. Hur är det med läsförståelsen?





Förstår du inte skriftlig text får du som sagt kontakta Datainspektionen per telefon. Har upprepat mig tillräckligt nu. Denna "diskusssion" är över för min del.

Från min sida också. Kryp tillbaks...
Citera
2019-08-25, 00:53
  #896
Medlem
Det jag undrar över är om någon har lyckats få ut sina uppgifter och sedan lyckats lämna Klarna?
Citera
2019-08-26, 19:42
  #897
Medlem
FHBKs avatar
Någon som vet någon affär som tar 14-dagars faktura med Klarna? Måste mest troligt trigga igång att de tar kreditupplysning, då det mest troligt är anledning till varför mitt klarnakort fungerar. Apotea och Clas Ohlson begär om betalkort när man använder Klarna. Behöver hitta något som gärna är billigt eller något man kan behöva.
Citera
2019-08-28, 18:43
  #898
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Och hur ofta händer det? Knappast ett skäl för att hamna i Klarnas klor.
För att det är samma försäkring som kreditkortsföretag?

Klarnas klor? Visa mig en betalning före förfallodatumet som gett en påminelse och jag swishar 500 spänn.
Citera
2019-08-28, 18:52
  #899
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LinuxFox
Från min sida också. Kryp tillbaks...
Du har ju uppenbarligen svårt att förstå.

Du har rätt att begära uppgifter. Men såklart så har de ingen skyldighet att radera allt. Läs:



Från Datainspektionen:

"i vilka syften dina uppgifter kommer att användas,
den rättsliga grunden till att behandla dina uppgifter,"

Det kan va olika uppgifter om köpet. T.ex. om du skulle bestrida en faktura att varan inte kommit fram så är det jävligt relevant att veta om den är betald och spårningsnr med posten så man kan bevisa att varan kom fram. Såklart kommer inte de uppgifterna raderas av rättsliga skäl.

Men du har bättre koll på juridik än Klarna som iaf har haft en marknadsandel på 40% av internethandeln i Sverige?
Citera
2019-08-28, 20:09
  #900
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
För att det är samma försäkring som kreditkortsföretag?

Klarnas klor? Visa mig en betalning före förfallodatumet som gett en påminelse och jag swishar 500 spänn.
Betalar du i tid så behövs inget Klarna. Det Klarna gör är att försöka få dumhuvuden att delbetala. Allt för att korta förfallodatum skall generera tilläggsavgifter när folk missar att betala i tid.
Klarna är en parasit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in