Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-10-02, 22:53
  #1021
Medlem
Jajjemens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elagabalus
..... Testade boka flera gånger men felmeddelanden kom upp "bankkort inte kunde verifieras". Till slut föll jag till föga och valde "dirtektbetala via Klarna". Då funkade minsann allt och man blir kund mot sin vilja......

Vilket sammanträffande, precis samma sak hände idag när jag hjälpte min far att handla på nätet.
Citera
2020-10-03, 15:19
  #1022
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Snarare så att de typerna som inte betalar första fakturan är slarviga och inte läser sin post eller skrivit fel address när de beställde?
Gäller inte här ingen faktura sändes ut till den address som senare användes för utskick av inkassobrev

Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Sen spelar det noll roll om du får en faktura eller inte. Det är din skyldighet att betala. Saxat från konsumentverkets hemsida:

" Oavsett om du får en faktura eller inte, har du ett ansvar att se till att fakturan betalas i tid. Om du inte fått någon faktura bör du kontakta företaget för att se vad som kan ha hänt."


https://www.hallakonsument.se/pengar...turabetalning/
Upprepade försök att få kontakt med företaget angående fakturan misslyckades. De anser sig helt oberörda då de sålt fakturan vidare till ett annat företag som köparen inte ingått något avtal med och således inte har anledning att vare sig kotakta eller sända pengar till.

Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Fyra dagar för att betala en inkassofaktura är ju väldigt givmilt. Det har ju gått veckor sen du beställde haha, har du inte pengar att betala för saker du köpt..? Är ju bara att betala omgående.


Jag tror Sverige är det enda landet i världen där folk kan gnälla över att det blir konsekvenser om man inte betalar på avtalad tid?

Av dessa komentarer drar jag slutsatsen att du står på de de kriminella företagens lönelista. Jag menar vem annars kulle komma med ett sådant svar på min ursprungliga varning fördessa företag och deras ljusskygga affärsmetoder?
Citera
2020-10-03, 15:23
  #1023
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonblund
Gäller inte här ingen faktura sändes ut till den address som senare användes för utskick av inkassobrev
99% av alla inkassobolag gör en personsökning så att det kommer till adressen du är folkbokförd, inte den addresen du angav vid köpet.


Citat:
Ursprungligen postat av Jonblund
Upprepade försök att få kontakt med företaget angående fakturan misslyckades. De anser sig helt oberörda då de sålt fakturan vidare till ett annat företag som köparen inte ingått något avtal med och således inte har anledning att vare sig kotakta eller sända pengar till.



Av dessa komentarer drar jag slutsatsen att du står på de de kriminella företagens lönelista. Jag menar vem annars kulle komma med ett sådant svar på min ursprungliga varning fördessa företag och deras ljusskygga affärsmetoder?


Varför ringer du Klarna när du fått ett brev från inkassobolaget? Vad var din fråga? Om du ska bestrida fakturan gör det hos inkassobolaget i första hand.
Citera
2020-10-06, 13:18
  #1024
Medlem
Elagabaluss avatar
Nu skall jag om 7 dagar ännu en gång be om att bli totalt struken ur Klarna.

De handlade ju min hotellbokning som nu måste avbeställas pga Norwegian. Vad tycks om följande formulering: Vi kommer omedelbart att betala pengarna åter till ditt konto. Dock kan det ta upp till 7 dagar innan de syns". Vågar man gissa att det kommer ta 7 dagar....

Kommer aldrig mer bli intvingad hos Klarna genom att Visa inte accepteras. Kommer strunta i köp då
Citera
2020-10-11, 16:34
  #1025
Medlem
Klarna är ett kriminellt gangsterbolag. Jag handlar aldrig av företag som använder Klarna såvida jag inte kan betala direkt med mitt bankkort. Finns inget bolag som har så mycket klagomål som Klarna. De borde ställas inför rätta!
Citera
2020-10-11, 20:28
  #1026
Medlem
ormbitens avatar
Hm.. Jag handlar nog mot Klarna faktura 40-50 gånger per år varav cirka 90 procent är till mitt företag och resterande 10 procent är privat.
Jag har aldrig någonsin haft några problem.
Citera
2020-11-16, 14:35
  #1027
Medlem
Kedoxs avatar
Klarna är väl ändå helt okej för att vara ett företag i denna branch?

I princip alla fakturor har 14 dagar och går skitsmidigt att betala med ett knapptryck.

Bara man kommer ihåg att man har nån faktura och inte glömmer av så funkar det ju klockrent.

Vet förvisso inte om de skickar påminnelse när förfallodatum närmar sig då jag brukar va rätt snabb.

Edit: Får alltid ett mail med direktlänk till betalningen vid faktura.
__________________
Senast redigerad av Kedox 2020-11-16 kl. 14:40.
Citera
2020-11-17, 00:40
  #1028
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
https://www.realtid.se/klarna-integr...kturabetalning

Nice att de inför Swish!
Citera
2020-12-12, 09:12
  #1029
Medlem
Klarna växer och blir hatad i fler länder....
Citat:
Klarna has boomed over the last few months. On Black Friday in November, the company said it processed 100 transactions a second in all the countries it operates in and did more transactions in a single day than over the last four years.
https://www.bbc.com/news/business-55278927

På senaste Black Friday-dygnet hanterades lika många betalningar som totalt på de fyra senaste åren.
Citera
2020-12-12, 10:38
  #1030
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elagabalus
Nu skall jag om 7 dagar ännu en gång be om att bli totalt struken ur Klarna.

De handlade ju min hotellbokning som nu måste avbeställas pga Norwegian. Vad tycks om följande formulering: Vi kommer omedelbart att betala pengarna åter till ditt konto. Dock kan det ta upp till 7 dagar innan de syns". Vågar man gissa att det kommer ta 7 dagar....

Kommer aldrig mer bli intvingad hos Klarna genom att Visa inte accepteras. Kommer strunta i köp då
Om du t ex betalat med ett kreditkort, Visa, MC m fl, så tar det upp till sju dagar innan du ser återbetalningen, så det är inte bara Klarna. Varför det ska ta sån tid lär ju vara något fjantigt avtal som tillåter någon mellaninstans att hålla på pengarna denna tid. Med tanke på hur många återköp och returer som sker så är det mycket pengar som löpande hänger i luften, d v s pending.

Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Hm.. Jag handlar nog mot Klarna faktura 40-50 gånger per år varav cirka 90 procent är till mitt företag och resterande 10 procent är privat.
Jag har aldrig någonsin haft några problem.
Jag har heller inga problem med Klarna. Tycker det funkat bra senast 10 åren. Innan dess, så hade jag lite bekymmer med dem, fakturor kom aldrig varken på e-post eller fysiskt som utlovades, och jag vill väl minnas att det var något de satt i system. Var väl så att företaget fick någon anmärkning hos Finansinspektionen för detta om jag inte minns helt fel. Tog rätt många år innan jag gav dem en chans igen, men nu tycker jag att det funkar bra.

Jag och frugan har som rutin att logga in på Klarna i slutet av varje månad för att kolla. Detta för att vi handlar en del via nätet, bara så man inte missar något. Men jag ska säga att jag faktiskt börjat gå över till PayPal mer och mer .

Det jag tror Klarna lever lite på är att folk inte har koll på sina egna köp och glömmer. Har man bara koll så är det inga problem.
Citera
2021-01-12, 12:11
  #1031
Medlem
Jag tror nästa steg hos Klarna är att man kan teckna telefon och elavtal och att man kan implementera autogiro hos Klarna. Detta skulle kunna gynna alla småföretag som driver gymanläggningar att man tecknar ett gymkort på ett år via Klarna.
Citera
2021-01-12, 13:41
  #1032
Medlem
Sermed spänning fram emot om jag kan få återuppta mitt abonnemang på en tidning jag tidigare hade en månatlig automatisk överföring till. Från mitt bankkonto till tidningen direkt. Så bytte banken från VISA till Mastercard och då upphörde denna, men inte andra, automtiska betalningar. Jag höll på i två månader för att försöka betala. Men tji fick jag. En tidning jag läst i 50 år kunde jag inte längre få läsa annat än olåsta artiklar.

Jag kämpade verkligen och till slut fick jag ge upp. Tidningens moderbolag lyckades jag hitta ett bankgironummer till och dit skickade jag pengar så jag inget skulle bli skyldig.

Varför så här stort bekymmer för ett abonnemang som kostar 60 kronor per månad? Jag ville fortsätta även om min bank bytte från VISA till Mastercard. Men det accepterade inte tidningens ekonomikontor. De skulle bara ta emot betalningen från mig vägen över Klarna, som ville ha en faktureringsavgift på 19 kronor för sitt besvär! Men jag har aldrig haft kontakt med Klarna. Det var stört omöjligt att bara byta kort att betala med. Jag sa upp prenumerationen. Och sen återkom tidningen för att de saknade mig.

Jag har en annan tidning som använder en paraplyorganinsation som använder Klarnas "service", vilket betyder att det är omöjligt för mig att prenumerera om jag inte samtidigt köper denna, i mina ögon, icke-service från Klarna.

Fick i veckan en faktura från en organisation som svarade upp med en möjlighet att ta bort mitt gamla kort och lägga in mitt nya kort. Det var spännande och det fungerade. För mig. Jag förstår att alla vill försörja sig och måste tjäna pengar - men detta Klarna är ett tramsföretagande. Det är inte ens konserverad gröt de säljer. "Kunderna" är inte jag och andra konsumenter utan företag som vill underlätta sin administration. Till och med min fotvårdare får sina kunder med i ett Kundregister för Klarna! Det ska verkligen bli intressant att se om jag kan återupprätta mitt första abonnemang nu i månadsskiftet. Utan Klarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in